Min badrumsdörr är 40 mm tjock. Jag har svårt att hitta ett WC-vred som passar. Vilka mått behöver jag ta för att kunna leta upp ett lämpligt vred?

(Mitt nuvarande vred passar ganska bra, men ändå inte. De två problem jag har med det är att det alltid visar rött - oavsett om det är låst eller ej, samt att själva vredet inte sitter ordentligt. Det ramlar av. Måttet på själva "stången" är 5x5x63 mm)
 
Det är oftast inga speciella wc-vred utan till mellandörrs lås så är det med den den vanligaste hålbilden som gäller vilken är lika ASSA 262 (A262).
Däremot finns det en väldans massa olika modeller,
Vilket låshus sitter det i dörren?
Att den inte skiftar mellan grönt och rött beror på att vredpinnen troligtvis inte sitter ihop med indikator skivan på utsidan.
Hur lossnar vredet?
 
1 123abc skrev:
Att den inte skiftar mellan grönt och rött beror på att vredpinnen troligtvis inte sitter ihop med indikator skivan på utsidan.
Jag tror att anledningen är att man vrider 180 grader för att låsa/öppna, men indikatorn är skapad för lås som endast vrides 90 grader.
 
K kia2 skrev:
Jag tror att anledningen är att man vrider 180 grader för att låsa/öppna, men indikatorn är skapad för lås som endast vrides 90 grader.
Finns en ganska enkel lösning där, plocka bort indikatorn och måla den ena röda delen vit :) funkar med vit tejp, nagellack, tippex eller vad man har hemma :)
 
Ja, så kan man göra förstås. Det får bli sista utvägen. Jag är mer ute efter att hitta rätt modell till min dörr, om det finns.

Spelade in en film där man ser att vredet inte sitter fast ordentligt.


Vet ej vilket låshus det är. Var brukar man hitta modellnummer?
 
Det låter ju bra att jag har rätt modell och att jag kan köpa vad som helst. Och länken till Jula stämmer - det är den jag har idag.

Det jag inte förstår är att om jag redan har rätt modell, varför sitter då vredet inte fast ordentligt och varför visas inte rött/vitt när jag låser/öppnar? Recensionerna på Jula ger ju alla toppbetyg... Måste väl vara så då att jag har fel modell?
 
Känns som ditt vred är trasigt, på dom flesta andra låsen ska vredet sitta fast i pinnen..

det där med att den snurrar ett halvt varv kan bara sitta i låskistan och det känns onödigt dyrt att byta ut kistan bara för att den snurrar ett kvarts varv för mycket.

Om det var mitt lås skulle jag ta bort låset och färga det röda vitt, sen skulle jag trycka fast vredet med lite superlim :)
 
Att den visar fel går att åtgärda men då vredet är trasigt så bör du köpa nytt behör.
Jag rekommenderar ASSA 262 antingen den vanliga eller Epok beroende på vilket utseende du vill ha.
Det finns även andra behör som håller hög kvalitet men väljer man ASSA 262 vet man att det håller hög kvalitet.
Det behöret du har är av väldigt dålig kvalitet och jag rekommenderar inte de behören då vred även släpper vid värme (brand).
https://www.assaabloyopeningsolutions.se/sv/local/se/produkter/behor/innerdorr/Toalettbehor-26250
https://www.assaabloyopeningsolutio...dukter/behor/innerdorr/toalettbehor-262-epok/
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.