Hej,
Jag skulle vilja ha tips på en elektriker i Malmö/Lomma/med omnejd. Igår i stormbyarna blåste en utelampa loss från husväggen.
Är det någon som känner till en elektriker som åtar sig sådana små arbeten?
 
Kan du inte själv skruva dit den? Eller någon annan i din närhet.
Ta en bild på grejorna för fler råd.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Den är alltså helt loss, trådarna avslitna. Jordfelsbrytaren löste ut det var så vi upptäckte att något hänt. Och el utomhus får man väl inte koppla själv?
 
Bryt strömmen till lampan, om du kan se kabeländen där den gått av så försök att isolera alla trådarna så att de inte har kontakt mmed varandra. Sedan borde inte jordfelsbrytaren slå ifrån. Om du inte kommer åt kabeländen så kan du testa att bryta den säkring som går till lampan, eventuellt så bryter inte jordfelsbrytaren då. Men då kan det ju vara andra funktioner som går på samma säkring som blir utan ström.
 
Om nolllan (blå kabel) kommer i kontakt med jord (gul/grön kabel) eller marken, det räcker med en våt vägg som leder >30 mA ner i marken så löser jordfelsbrytare ut, även om säkringen till lampan är frånslagen.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Tack, sladdarna är nu isolerade, med eltejp. Så nu fungerar elen inne, men lösningen ute är inte tillfredsställande.
Är inte hemma nu men ska ta bild sen.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Isolerade elsladdar sticker ut från ett hål i väggen, bundna ihop med isoleringstejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det ut. Varje sladd är isolerad för sig. Det är alltså inte en stor klump som det ser ut på bilden.
Jag vill inte ha sladdarna så här hängandes rakt ut någon lång stund. Det känns inte bra varken för elen eller huset.
 
Jiji Jiji skrev:
[bild]
Så här ser det ut. Varje sladd är isolerad för sig. Det är alltså inte en stor klump som det ser ut på bilden.
Jag vill inte ha sladdarna så här hängandes rakt ut någon lång stund. Det känns inte bra varken för elen eller huset.
Är trådarna väl isolerade var för sig med tejp, så är det ingen panik. Se bara till så att inga barn kan komma åt att dra i dem om de sitter lågt.
Du kan vänta till måndag med att ringa en elektriker.
 
L lordi skrev:
Är trådarna väl isolerade var för sig med tejp, så är det ingen panik. Se bara till så att inga barn kan komma åt att dra i dem om de sitter lågt.
Du kan vänta till måndag med att ringa en elektriker.
Det är ingen som kommer åt dem, så ur det perspektivet är det lugnt. Däremot är det öppet in genom fasaden som är i norr. Nu är visserligen förhärskande vindriktning sydväst men ändå. Förut satt ju lampan för. Det är ett låtsasputsat hus, dock med luftspalt.

Ang elektriker är det svårt att hitta någon som vill göra en så liten sak som att montera upp lampan igen.
 
Uppfattningen om vad som är "akut" varierar verkligen från individ till individ. Det där kan väl vänta ett år om ledarna är isolerade och onåbara.
 
  • Gilla
  • Haha
Hemmakatten och 5 till
  • Laddar…
Jiji
Har du ingen i bekantskapet eller granne som är iallafall lite händig, som kan hjälpa dig med detta, är inget avancerat jobb direkt.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Jag föreslår att TS gör detta själv, att byta ut en armatur får man göra själv. Att lära sig fixa saker, är ett måste om man ska bo i hus.

Håller med om att det gått inflation i ordet "akut", tror det är ett generationsskifte då allt nuförtiden ska hända omedelbart och helst utföras av någon annan.
 
  • Gilla
kallabaz och 3 till
  • Laddar…
@InsidersUnited det bara i ”torra” utrymmen som man får byta fast ansluten armatur.

I tex badrum & utomhus så får man inte byta fast ansluten armatur.
 
Staffans2000
Men om vi nu gaddar ihop oss i det kriminella nätverket brödraskapet Kilovolt, och blir outlaws.
Om vi väljer att inte bränna ner kåken, utan istället hjälpa frågeställaren. Då borde förstå frågan vara: -"hur i Kilovolts namn, skruvar man fast en lampa på en frigolitvägg?

Broder Staffan
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Dempa: Aha, trodde det gällde alla utbyten faktiskt, tack för infon.

Mitt råd kvarstår dock, lära sig enklare husfix tror jag är ett måste.

Vad gäller lampan, sätt ihop tåtarna själv efter färg, ser du naken koppar någonstans utanför sockerbiten har du gjort fel.

Staffan: Ser inga skruvhål på bilden så jag vet inte hur den gamla satt fast, inte tillräckligt iallafall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.