I eftermiddags fick vi en påminnelse om hur länge det kan finnas glöd kvar i askan i en braskamin! Ca 1 dygn :surprised: Vi hade inte eldat sedan i går eftermiddag och "gubben" öste askan från kaminen i plåthinken som vanligt och tände en ny brasa. Efter en stund tyckte jag att det kunde väl inte lukta rök så länge efter upptändningen så jag gick ner för att se efter :-[ Då glödde det och rök det i askhinken som stod på kakelplattorna framför kaminen  :-? så den förpassades ut på gården i snön, många meter från huset ;)
Detta trots att vi alltid öppnar spjället och uppstartsluften när vi slutar elda för att få en total förbränning :(

Så snälla ni, använd alltid plåthink till askan, ställ den på obrännbart material och kolla att det inte börjar glöda efter en stund!
 
Ja det där ska man vara försiktig med.  Min fru tömde öppenspisen i fritidshuset på morgonen. Vi hade eldat kvällen innan och hon kollade askan innan hon tömde allt i en papp-påse och ställde ut. Efter några timmar när jag gick förbi ute så låg en hög med aska på gräsmattan. Jag undrade lite spydigt om det verkligen inte gick att tömma askan på något annat ställe än mitt på gräsmattan varpå hon såg på mig med en oförstående min.

Det var nämligen glöd kvar som antänt papppåsen så den övergick också till aska så i mina ögon såg det ut som hon bara vänt påsen upp och ned och tömt ut innehållet. Det är ju tur en sådan gång att påsen inte ställdes ut på farstun!
 
Jag har lyckats göra upp eld bara med tidningspapper och glöd som fanns kvar i askan 20 timmar efter senaste brasan hade slocknat. Det fick mig att ta alla varningar om asktömning på allvar.
 
JOJO. Man har ju upptäckt att det helt plötsligt var ett stort hål i plasthinken som askan låg i. :-[

Men som sagt var man lär så länge man lever. :cool:
 
morsan skrev:
Så snälla ni, använd alltid plåthink till askan, ställ den på obrännbart material och kolla att det inte börjar glöda efter en stund!
Jo inte bara 1 hus som brunnit då askhinken bara ställts ut på trä bron.. :(
 
:( :( Nää, känner till 2 st, så jag har väldig respekt för glöden !

Det heter väl inte "ur askan, i elden" för intet !

Helena med
Nationalschabraket
 
Eldade ner en trapp på ett 1800-tals torp vi hyrde för 2 vintrar sedan. Jag askade ur kaminen och använde en plasthink och jag brukade ställa ut den på gräsmattan (pga eventuella glödrester) men av någon anledning kom den bara ut på trappen. Senare på kvällen när vi satt och tittade på TV’n så tyckte jag att det lät väldigt konstigt, lät som ett gäng råttor kalasade i köket. Tag katten i famnen och smög ut i köket, då såg jag att det lyste väldigt konstigt från yttertrappen. Tittade ut och fick en smärre chock, hela trappen var övertänd (okej då, nästan hela). Fick tag på pastakastrullen i slasken som var vattenfylld och slängde på, hoppade ut i fårskinnstofflor och kalsonger ut i snön. Hittade vattenslangen i snön och som tur var det några plusgrader ute så det var ingen is i slangen. Och sprutade på elden som slocknade ganska fort, men jag stog över en halvtimme och sprutade för att vara riktigt säker. Rev även bort ett gäng plankor för att vara på den säkra sidan.
Puh!!
Vad hade hänt om vi hade gått och lagt oss tidigare? Törs knappt tänka på saken.

Använd aldrig plasthink till aska, även som jag var medveten om faran och BRUKADE ställa ut den på gräsmattan.
 
Lyckades elda upp en dammsugare en gång..... :-[
 
Jag tömde askan som legat i ett dygn i en jordhög. Senare på eftermiddagen svor jag över grannen för att han eldade löv så det osade. Det var min hög som pyrde och flammade upp.
Inte konstigt att det uppstår bränder med såna som oss :-?
 
  • Gilla
Cerb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.