Ska bygga ut huset med en ny lägenhet som kommer ha ett eget proppskåp. Jag tänkte lägga ett 50mm gult rör i krypgrunden som ska gå ifrån elcentralen ner i krypgrunden och bort ca 15m sen upp i proppskåpet i utbyggnaden.

Ska jag lägga i rätt elkabel ifrån början som elektrikern kan koppla in när det väl är dags för att börja med elinstallationerna eller ska jag bara lägga det gula 50mm röret på plats för att låta elektrikern dra rätt elsladd genom röret i efterhand?

Jag tänker att det är slöseri att en elektriker kommer ut 1 timme och lägger i rätt elkabel när jag håller på med grundarbetet för att sedan komma tillbaka 4 månader senare när det är dags att dra elen i utbyggnaden.
 
Reglerna är väl så fyrkantiga att du egentligen inte ens får lägga röret själv

Jag hade nog gått på att bara lägga det gula röret och sen får elektrikern fixa resten, glöm inte rejält dragtråd.
 
N1XV är nog den kabeltyp jag hade valt :)
 
Normalt så drar man bara ett 50 mm tomrör. Så fixar elektrikern det sedan när det är dags.
 
Det du ska göra är att PRATA med den som du tänker anlita, då blir det rätt på en gång och inga sura miner när han senare kommer och tycker att du gjort fel och att du gjort nått du inte enligt reglerna får göra.
Jag skulle troligen INTE lägga ett 50 mm rör för en stigare/huvudledning. Beroende på hur det ser ut skulle jag kanske överväga att dra MK (tråd) i röret i stället för kabel.
Men allt det här kan jag inte veta säkert innan jag på plats bildat mig en uppfattning. Och jag tror att den timme som elektrikern lägger på ett första besök är väl investerade pengar.
OCH då kan ni bestämma hur och om du får göra vissa moment själv.
 
  • Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
Som sagt, börja med att prata med den som ska göra jobbet färdigt så ni är överrens om förutsättningar och utförande.
Det kan även finnas andra sätt att lösa matningen till den nya centralen och andra vägar för kabeln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.