lsoderlund lsoderlund skrev:
Avskärmning har inte min heller, men valde att enbart köra Spotbeam så har väl en spridning på 10-15 grader och har en rejäl räckvidd.
Dessa combo-varianter verkar har 30-50 graders spridning, vilket inte ger så bra räckvidd.
Jag har en combo och den har förvånansvärd räckvidd ändå. Men den var verkligen inte värd pengarna. =) På nästa bil blir det riktiga doningar.
 
Min Opel Kadett E årsmodell 1984 med 1,2 liters motor var körd 110000 km då jag tog över den efter morfar våren 2000. Nu är den körd 330000 km. Fungerar fortfarande bra som bruksbil men den är väldig nedsliten inuti och bristen på reservdelar håller på att bli ett stort problem. Sannolikt kommer reservdelsbristen att ta kål på bilen inom några år.
Någonting måste jag och före mig morfar ha gjort rätt som har fått kadetten att hålla såhär länge. Modellen är ju känd för att rosta och småbilar med små motorer brukar ju rent allmänt ha kort livslängd.

Bilen blev underredsbehandlad med Tectyl av en auktoriserad firma minst en gång troligen flera gånger när den var relativt ny. Från slutet på 80-talet och framåt har den blivit underredsbehandlad med olja varje sommar utom två. Ena gången när morfar var sjuk och andra gången när jag var sjuk. Oljan skall vara av en tjockflytande sort som sprutas på varm. Det finns en speciell extremt tjock och kletig smörjolja för biogasdrivna dieselmotorer och den är helt fenomenal som underredsbehandling. Det finns borrade hål i alla balkar och liknande så man kan spruta in olja i hålrummet och sedan sätter man en plastpropp i hålet.

Varje sommar ser jag över bilen och undersöker om det har kommit rostfläckar eller rostblommor. När jag hittar sådana slipar jag bort färgen med stålborsttrissa på vinkelslipmaskin. Sedan sandblästrar jag så det blir rent järn att måla på. Sedan målar jag med Spies-Hecker bilgrundfärg följd av riktig tvåkomponents bilfärg. Dylika ommåplningar brukar hålla 10-15 år innan rosten kommer igenom på nytt. På samma gång brukar jag passa på och avfetta och droppa tvåkomponenstsfärg i det gångna årets stenskott.
Några gånger har det hänt att det har blivit rosthål men de är alla ordentligt svetsade av proffs. Reparationerna är gjorda utan spackel så de är inte så vackra men de håller. Det blir ofta nya rostskador under spackel efter sisådär 10 eller 20 år.
Skärmkanterna håller jag fyllda med vaselin (smörjfett).

När jag har sandblästrat och målat rost under bottnen har jag naturligtvis penslat först Tectyl hulrumsvax och sedan Textyl underredsmassa utanpå målfärgen. När jag hittar hål i tectylbehandlingen under bilen bättrar jag på med ny Tectyl.

Mekaniskt är jag noga med oljebytena. Jag kör med Shell Helix helsyntetisk motorolja och byter vid 10000 km. Senare har jag fått lära mig att det kunde ha gått illa när jag bytte från mineralolja till syntetolja som löste upp mycket gamla avlagringar i motorn men tydligen hade jag tur den gången. Jag borde ha bytt olja 3-4 gånger i tät följd efter att jag bytte till syntetolja.

Däcken för jag till balansering varje år. Det sparar på hjullager och hjulupphängningar.

Så mycket annat konstigt är det inte......löpande reparationer och underhåll helt enkelt.
Ventilerna behöver justeras någon gång emellanåt och växellådsoljan är bytt ett par gånger även om det står att den aldrig skall bytas. Kamkeden bytte jag vid 200000 km fastän det står i boken att den aldrig behöver bytas. Vid 200000 km var både ked och spännare och hjul uppnötta så allt blev nytt. Topplocket är renoverat ett par gånger. Vevlagren är bytta minst en gång kanske två. Oljepumpen är bytt. Förgasaren är renoverad och alla tätningar och gummidelar i den blev bytta. Bensintanken och alla bensinslangar och luftslangar är bytta. Vindrutan är bytt. Kylaren är bytt tre gånger tror jag. Kylare med plastgavlar håller inte för de börjar läcka mellan plasten och aluminiumlamellerna. Alla bromsrör och bromsslangar är bytta. Kylarslangarna är bytta några gånger. Nya bromsslangar finns inte att köpa så de nuvarande är ett lappverk av allt möjligt. Kuggstången till styrningen har jag haft isär och putsat ur och smort upp ett par tre gånger då bälgarna har blivit dåliga och släppt in skit. Strömlåset är reparerat. Instrumentbelysningar är reeparerad några gånger och klockan och tankmätaren är bytta. Framsätena är bytta för de tog slut.
Såna där helt normala reparationer som det är bara att göra så rullar bilen igen en tid. Säkert många fler än de jag har räknat upp.
Remskivan på vevaxeländan är ett sorgebarn men den började hålla någotsånär efter att jag skruvade faste en bit gummimatta som skyddar den mot sprut från framhjulet.

Slitdelar som stötdämpare och kulleder och drivknutar och fjädrar och bromsbelägg och bromscylindrar och bromsskivor och -trummor och vattenpump och brytarspetsar och strömfördelarlock och termostat och hjullager är bytta hur många gånger som helst. Det är sådant som hör till. I morgon blir det nya framhjulslager för andra gången sedan jag tog över bilen.

Ja....inte vet jagf om jag gör rätt men bilen den rullar ännu efter 20 år i min ägo.
 
  • Gilla
martin43 och 3 till
  • Laddar…
Det är aldrig rätt att hålla en Opel rullande... ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
A
T tlundberg skrev:
Japp, 10k är vad jag räknar med om året. Se även mitt svar till Stefan ovan.

Det kan jag, förutom på 855an jag hade där pluggen var helt runddragen, så jag inte fick loss den. Men ofta är det något annat som ändå behöver fixas på verkstad, så då ber jag dem att ta olja och filter också samtidigt.


Kanske är där skon klämmer... Nu kör jag ju inte så att däcken släpper i kurvorna, och jag brukar försöka hålla mig under gränsen för där körkortet skulle ryka... Men visst kör jag väl mer aktivt än vad andra kanske gör. Nu när jag precis köpt en berlingo så är väl inte det direkt en bil som inbjuder till rallykörning. Så kommer nog gå lite lugnare till :)

Men det kan inte bara vara det heller, för min fru kör mycket lugnare, och hennes bilar gör vi också något fel med, för de tycker jag förfaller i ungefär samma takt som mina bilar. Bara att till henne brukar vi köpa lite dyrare bilar, så det tar några fler år innan de förfallit till den grad att vi inte kan ha kvar de längre. (Hennes förra bil rasade motorn på när hon var på semester med barnen drygt 30 mil hemifrån...


Tack :)
Det finns väl inga serietillverkade bilar på denna jord, som går fortare än en vit skåpbil på fredag eftermiddag?
 
  • Haha
tlundberg
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Bilen blev underredsbehandlad med Tectyl av en auktoriserad firma minst en gång troligen flera gånger när den var relativt ny. Från slutet på 80-talet och framåt har den blivit underredsbehandlad med olja varje sommar utom två. Ena gången när morfar var sjuk och andra gången när jag var sjuk. Oljan skall vara av en tjockflytande sort som sprutas på varm. Det finns en speciell extremt tjock och kletig smörjolja för biogasdrivna dieselmotorer och den är helt fenomenal som underredsbehandling. Det finns borrade hål i alla balkar och liknande så man kan spruta in olja i hålrummet och sedan sätter man en plastpropp i hålet.
Vet att många tycker linolja är det absolut bästa. Men på tal om underredsbehandlingar som tectyl osv, är det lönt att göra det på en gammal bil som inte varit behandlad tidigare? Eller är det något man måste börja med tidigt, och sen "aldrig" sluta med?
 
MultiMan
Efter att ha testat allt möjligt sedan 80-talet (växte upp i Dinitrols hemstad) så kan jag konstatera att på gamla bilar som redan är fuktiga och rostiga är rå linolja totalt överlägset och dessutom absolut billigast. Man kan pensla på redan fuktig gravrost men olja tränger in och det slutar rosta. I o m att torkningen sker genom oxidering så biter inte avfettning när det väl torkat, mycket bra.

Min SAAB 9-5 2002 köpte jag för nu snart 5,5 år sedan och den rostade friskt lite överallt. Efter att ha behandlat med linolja vid varje däcksbyte vår och höst (lagom noga, kanske 30 minuter per gång) så har bilen sedan 2 år i stort sett helt slutat rosta.

Under åren jag ägde BMW använde jag deras egna svindyra hålrumsvaxer mm, ändå inte alls lika effektivt på en bil som redan börjat rosta. På en relativt ny bil helt utan rostangrepp har man många fler valmöjligheter till behandling.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Det är alltid lönsamt att underredsbehandla utom ifall man vet att man kommer att göra stora plåtreparationer så man måste svetsa mycket inom det närmaste halvåret och det finns skäl att låta bli att underredsbehandla för att underlätta svetsandet, eller om man vet att bilen är så dålig att den kommer att skrotas innan nästa besiktning.

Min personliga åsikt är att Dinitrol och Tectyl fungerar bäst på en bil som antingen är relativt ny och fri från rost eller som har blivit grundligt genomgången och fått alla rostskador reparerade och sandblästrade och målade enligt konstens alla regler.
En äldre bil med rost på skulle jag underredsbehandla antingen med smörjolja eller med rå linolja. Det skall vara någonting som tränger in i rosten.

Både Dinitrol och Tectyl hurdnar med åren och då behandlingen börjar bli 8 eller 10 år gammal brukar det löna sig att spruta smörjolja under bilen. Den mjukar upp underredsmassan och tätar sprickorna i den så rosten inte kan krypa innanför underredsmassan.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Senare har jag fått lära mig att det kunde ha gått illa när jag bytte från mineralolja till syntetolja som löste upp mycket gamla avlagringar i motorn men tydligen hade jag tur den gången. Jag borde ha bytt olja 3-4 gånger i tät följd efter att jag bytte till syntetolja.
Gammal myt som levt kvar sedan de första syntetoljorna kom och som vägrar dö. Du har lika mycket rengörande additiv i en mineralolja.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
Gammal myt som levt kvar sedan de första syntetoljorna kom och som vägrar dö. Du har lika mycket rengörande additiv i en mineralolja.
Jag förstörde en bil med syntetolja för många år sedan. Tyckte den var värd bättre olja så jag fyllde på syntet.
16v DOHC med hydrauliska lyftare. Oljan kändes sträv, som slipmedel och var gråsvart.
10’000 mil senare hade den ordentligt ventilknack innan fullt oljetryck uppnåtts.
 
Det får vi väl klassa in under kategorin "Anekdotisk bevisföring".

Nej, att du fick rejält ventilknack berodde inte på att du hällde i syntetolja 10 000 mil tidigare.

Tillägg: Du kanske var ironisk? Inte alltid det framgår i text. Finns ju personer som på allvar skulle påstå det du skrev.
 
Redigerat:
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Var oljan gråsvart som ny innehöll den troligen molybdendisulfid, vilket en del oljor gör men sällsynt idag vad jag vet. Ett mycket effektivt friktionshämmande ämne som bl a används i monteringspasta för motorer där det hindrar skador på kamaxlar mm innan oljan hunnit runt överallt. Hade inget med att din motor gick sönder att göra men oljan kan ju ha varit av sämre kvalitet från början och med ogynnsam körstil och bristande service så kan man utan vidare köra ner en motor på 10' mil, eller ännu snabbare för den delen.

Edit: Rent allmänt är det viktigt att göra några snabba oljebyten/filter efter varandra om man byter oljesort/märke och bilen har osäker historik. Min 9-5 byttes olja på 3ggr inom 2 år, med filter varje gång och först efter det smutsades oljan ner på ett mer normalt sätt. Detta trots service var 1000e mil men med GMs standard Dexos budegtolja som verkstäderna använde. Hade gått 14' mil vid inköp. Vevhusventialtionen var heller inte bytt pga slarvande verkstäder så det gjordes samtidigt.
 
Redigerat:
MultiMan MultiMan skrev:
Edit: Rent allmänt är det viktigt att göra några snabba oljebyten/filter efter varandra om man byter oljesort/märke och bilen har osäker historik.
(y)
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Jag håller med!
 
Guzzi Guzzi skrev:
Nej, att du fick rejält ventilknack berodde inte på att du hällde i syntetolja 10 000 mil tidigare.
Hur kan du vara så säker på att lyftaren inte väsnades pga onormalt slitage utan att veta när lyftaren började läcka, hur länge, eller många mil den gick?
Skönt att få veta att att dålig olja inte påverkar slitaget på en bilmotor.
Det var naturligtvis inte syntetoljan som var problemet utan dess tillsatser som löste upp sotet.

Edit: Inlägget kan innehålla spår av ironi. Tidigare inlägg var klart anekdotiskt utan större statistiskt underlag för att bevisa teorin.
 
Redigerat:
Jag fattade det som att du skrev att det berodde på att den var av syntettyp och inte på grund av att det var en dålig olja? Du ville ju ge bilen något bättre? Då missuppfattade jag dig tydligen. Har du en motor som är fullständigt igenbeckad med avlagringar så kan den nog behöva lite specialbehandling om den får ny olja. Om det sedan är mineral, delsyntet eller helsyntet spelar ingen roll.

Som jag uppfattat det är ursprunget till den här myten att när syntetoljorna kom (tidig 60-tal?) så hände de här sakerna. Gamla igensotade motorer släppte avlagringar därför att syntetoljan är i sig lite rengörande. Då fanns inte tillsatserna i motoroljorna och betänk att många motorer hade vid den här tiden inte något oljefilter. I dag finns "tvättmedel" i alla oljor. Till och med lite extra i mineraloljorna för att kompensera. Men myten lever vidare.

Oljetrådar på motorforumen är alltid lika roliga (och det var inte min avsikt att starta en sådan avstickare här, jag ville bara upplysa Kadett-ägaren i saken). När någon ställer en oljefråga är det bara att sätta på kaffet och se världen gå under på skärmen. Det är religion som diskuteras. Personligen är jag ateist när det kommer till oljor, men jag är ändå för religionsfrihet. Om du tror att det berodde på att det var just en syntetolja så är det helt fine för mig. Det lär inte göra världen märkbart sämre. Men det har ingenting med vetenskap att göra.

Edit: Även detta inlägg kan innehålla spår av ironi.

Edit igen: Eller menade du att du körde 10' mil utan några fler oljebyten? Den frågan må kunna verka lite dum men jag har faktiskt en kompis som hävdar att det är en konspiration att man ska hålla på och byta olja. Det ska räcka med att fylla på. Han brukar få fylla på en hel del med tiden...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.