Fario Fario skrev:
Precis min notering. 2 kg förpackning spaghetti som jag inte skulle äta annat än att jag närmar mig kanniballäge var helt slut men normalspaghetti (Zeta för att nämna ett märke) fanns det gott om.
Vad betyder det? Folk är så panikslagna att de gärna köper budgetmärke istället för bättre märken, trots att det kanske smakar betydligt mycket vidrigare.
Det som också är konstigt är att man bunkrar kungsörnens produkter, vi har väl inte problem med mjöl i Sverige?
Bröd är också ganska dumt, bättre om man isåfall bakar själv. Det klarar vi oss dessutom helt utan om det skulle bli kris. Vi är ganska fet befolkning så vi behöver inte äta så mycket. Bättre att det delas upp så att alla har.
 
R Rkarlsson skrev:
Jo men kom igen, bunkra för flera år är ju bara löjligt. Vi kommer inte ha flera års problem av detta.
Nu har ju heller ingen föreslagit eller försvarat att man ska bunkra för flera år. Jag försvarar att de som haft små eller inga reserver nu skaffar sig lite marginaler. Är de många kommer det bli brister här och där i kedjan, men så länge samhället är relativt robust löser sig det snart.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nu har ju heller ingen föreslagit eller försvarat att man ska bunkra för flera år. Jag försvarar att de som haft små eller inga reserver nu skaffar sig lite marginaler. Är de många kommer det bli brister här och där i kedjan, men så länge samhället är relativt robust löser sig det snart.
2 veckor anser jag att man kan ta. Då har man god tid på sig att planera för nästa omgång handling. Jag hade aldrig handlat för 2 veckor idag om det inte vore för alla dessa egoistiska jävlarna. Att de som inte haft marginaler i princip tömmer hyllorna nu drabbar de mest utsatta människorna endast.
 
Det finns nog två typer av bunkrare just nu. Dels de som ser det som troligt att de själva kan hamna i hemkarantän i två-tre veckor, dels de som ser framför sig den större bilden där allt fler länder stänger sina gränser och produktionskedjor, vilket betyder att när Icas centrallager är slut, så kan det inte fyllas på som det brukar.
 
ehhm uncle ben är ju det sämsta riset som du kan köpa, så dom som handlade köpte väl allt bra ris och lämnade skräpet som dom som inte kan nåt om ris tror är bra.
För övrigt handlar vi alltid hem ris på 10 kg säck från dom asiatiska butikerna och uncle ben skulle aldrig komma innan för dörren hemma.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Men det ställde till det för dem som inte hade soppa i bilen =) Hade kollegor som skulle tanka i morse, det gjorde att de blev försenade till jobbet och fick lösa soppan på annat vis =) Därför skall man ha mer än ett kort ifall det strular med sin vanliga bank.
Eller så tankar man inte på väg till jobbet när det är bara någon liter kvar i tanken.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
C
R Rkarlsson skrev:
-All billig skitris var slut, Uncle bens ris var mycker kvar.
Hur definierar du "skitris"? Hög arsenikhalt? Kan bara uttyda att du anser att "Uncle bens" inte ingår i den kategorin. Handlar sällan på maxi så är inte så förtrogen med deras sortiment. Finns "skitris" hos andra butikskedjor?

R Rkarlsson skrev:
Viss välling var länsat Kom igen människor, det finns andra barn som behöver med.
Välling är skräpmat för spädbarn och endast en nödlösning när amning inte fungerar. Välling ger för mycket energi och för lite mättnadskänsla och leder till övervikt och vänjer barn vid blodsockerchocker (högt GI).
 
Han har nog inte läst testet där Uncle Bens ris fick sämst betyg för det innehöll mest skit i sig:).

Själv köpte jag alltid Uncle Bens innan. Man hade ju sett på reklamen att det var bra:). Den gamle svarte mannen på paketet kunde väl inte lura en heller, eller? :).
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Att bunkra när krisen är på väg in är en egoistisk handling. Det ska man göra när det inte är hög belastning på samhället.
Om krisen kommer och mitt ris och kaffe är slut förutsätter jag att du kommer med nytt.

Hur tänker du?
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Nej, naturligtvis kan du fortsätta att handla som vanligt. Men att som nu orsaka ett problem som egentligen inte borde finnas är direkt olämpligt.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, naturligtvis kan du fortsätta att handla som vanligt. Men att som nu orsaka ett problem som egentligen inte borde finnas är direkt olämpligt.
MSB säger att vi "inte skall hamstra".
Ekot lördag morgon "Sverige har inget beredskapslager av mat".

Du vet att Dan Eliasson är chef på MSB?

Jag har full förståelse för att folk hamstrar, varför skall jag vara solidarisk?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
@Noseone - därför.
Äldre person med kundvagn vid nästan tomma butikshyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ok, jag skippar att hamstra.


Vid kris låter jag min familj svälta ihjäl istället för 89 åriga Agda.

Obs, jag tror inte någon behöver svälta.

Jag köpte heller inte ALLT i affären, jag köpte åt mig och min familj. Men eftersom ekonomer styr och "just in time" råder så kommer Agda inte hinna köpa mat.
 
N Noseone skrev:
Jag har full förståelse för att folk hamstrar, varför skall jag vara solidarisk?
Då ska du nog inte bli sur för att jag kallar dig egoistisk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.