Vi byggde under förra krisen. Hade ingen tanke på att avbryta bara för att det blev nedgång. Det enda som var lite jobbigt var att man skulle betala en hel del samtidigt som vi gick ned i arbetstid ganska mycket, men å andra sidan blev det ju mycket tid till att vara på plats och fixa saker.
 
Surströmming91 Surströmming91 skrev:
Hej!
Planen är att skriva kontrakt med BraHus nästa vecka för ett nytt hus, men nu börjar jag tveka. Hela den här Corona-debatten och den oroliga börsen gör mig tveksam. Kanske är det ett guldläge att bygga nytt om hustillverkarna tvingas sänka sina priser p.g.a. potentiella sjunkande marknadspriser inom snar framtid?
Vad säger ni? Borde jag avvakta?
Det kan vara läge att kolla upp byggentrepenörens senaste årsredovisningar för att se hur stabilt det är.
Skriv in företagets namn för att söka på nätet. Då dyker det upp olika sidor där man kan kolla upp, likviditet, soliditet, årsredovisningarför de närmaste åren bakåt m.m.
 
Excel
F Finndjävel skrev:
Sarkasm eller förstår du inte makroekonomi?
Har läst makroekonomi, så utifrån makroperspektiv är det bra att vänta! Finndjävel får nog förklara hur han menar.
 
Excel Excel skrev:
Har läst makroekonomi, så utifrån makroperspektiv är det bra att vänta! Finndjävel får nog förklara hur han menar.
Om du med bra menar att det är bra med en marknadskrasch så har du rätt.
För tillväxten är det givetvis inte det. Om folk börjar tveka och skjuta upp investeringar så blir det en ond cirkel och det tar inte länge innan konkurserna börjar hopa sig och bankerna låser dörren.

Du får tyvärr underkänt i kursen, välkommen igen nästa år.
 
Excel
F Finndjävel skrev:
Om du med bra menar att det är bra med en marknadskrasch så har du rätt.
För tillväxten är det givetvis inte det. Om folk börjar tveka och skjuta upp investeringar så blir det en ond cirkel och det tar inte länge innan konkurserna börjar hopa sig och bankerna låser dörren.

Du får tyvärr underkänt i kursen, välkommen igen nästa år.
Du behöver inte vara orolig, tog min master för 10 år sedan. Ha en skön dag Finndjävel
 
Men berätta då hur det är bra ur ett makroperspektiv? Eller var det kanske mikro du menade?
 
R Rogero skrev:
Det kan vara läge att kolla upp byggentrepenörens senaste årsredovisningar för att se hur stabilt det är.
Skriv in företagets namn för att söka på nätet. Då dyker det upp olika sidor där man kan kolla upp, likviditet, soliditet, årsredovisningarför de närmaste åren bakåt m.m.
Dom senaste åren har ju varit extremt goda, så om inte redovisningarna ser bra ut nu så lär dom aldrig göra det.
 
F Finndjävel skrev:
Sarkasm eller förstår du inte makroekonomi?
var 100% sarkasm eller dubbelironi för han borde verkligen bygga för allas skull men han tänkte nog bara på sig själv?

men vad tkr du :)?
 
Vid tidpunkten it-bubblan sprack så jobbade jag på ett företag som startades precis i samband med att börsraset hade börjat.

De hade en stor affisch på väggen med citatet:
”När det blåser kraftigt bygger vissa vindskydd, andra bygger väderkvarnar”

Det är ett gyllene tillfälle att förhandla till sig bra villkor.
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
Vi betalar veckovis för utfört arbete vilket betyder att vi inte behöver färdigställdeförsäkring. Vi sparar väldigt mycket pengar på det då vi håller på med ett stort husprojekt, och en fast prislapp.

N NaNda skrev:
Läser många kommentarer om dessa sk färdigställanfeförsäkringar. De är ett spel för gallerierna och för din bankman.

Det är oftast GarBo som utfäster en sådan om 10% av kontraktsumman.. Vilket i praktiken innebär att de ger dig en kompensation om 10% för att köpa annan entreprenör. Förutsätter att befintlig entreprenör inte haft framtung betalningsplan (dvs de initiala bitarna som stommen som relativt snabbt går att resa kostar en förmögenhet och som kompletteringen tar en evighet).. Svårt att förklara här i inlägget hur jag menar. Men för att skydda dig själv anlita egen byggprojektledare från dag 1 och likaså egen KA.

Håll inne pengar så långt du bara kan och verkligen säkerställ att du får en prestationsbunden betalningsplan uppdelad på många små delleveranser. Alternativt att du inte betalar en krona förrän delleveransen är 100% komplett..

Be din byggledare övervaka dagligen och vara med i planeringen på minst veckonivå för att stämma av tidplan och utförda moment signeras av med egenkontroller osv.
 
Det finns husföretag och så finns det husföretag. BraHus är ett väldigt litet företag i jämförelse med andra. Deras marginaler är små och de ligger bra till prismässigt. Jag är högst tveksam till att de skulle kunna pressa sina priser mera än de redan gjort.
 
  • Gilla
Mikaelzii och 1 till
  • Laddar…
Jag hade byggt.

Väntar ni får ni slåss med de andra som väntat vilket leder till högre priser. Företagen måste dessutom hämta igen eventuella förluster så jag tror inte det blir mycket billigare längre fram. Jag hade inte byggt med någon som ger hög rabatt.
 
  • Gilla
Mikaelzii
  • Laddar…
Jag står i en liknande situation. Tanken har varit att börja med husbygget (lösvirke) till hösten men nu tvekar jag lite. Först och främst gäller det att behålla jobbet. Här är jag lite orolig eftersom jag nyss bytte jobb och är "sist in".

Andra farhågor som jag ser är att bankerna kommer att bli hårdare i sin kreditgivning för att minimera kreditförluster. Värderingen av den färdiga kåken kan också bli ett problem om priserna börjar falla. Inte kul att bli stående med enorma topplån.

Personligen så tror jag inte det kommer bli billigare att bygga. Material och personalkostnader kommer att ligga kvar på samma nivå. Möjligtvis kommer det någon liten subvention från staten i kombination med slappare amorteringskrav.
 
Låter osannolikt att svenska staten skulle minska amorteringskravet när det r allmänt känt att hushållens skuldberg är det stora hotet mot svensk ekonomi under krisen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.