Vi bor i ett hus byggt på 70-talet. I ett par rum i källaren så finns det en luftspalt på väggarna. Alltså en slags innervägg. Huset är byggt av leca. Luftspalten är ca 10 cm. Kommer inte åt att titta ordentligt men det verkar vara reglar av okänt material som sitter på lecan med gipsskiva på reglarna. Kan någon förklara för mig vad denna är till för och varför detta inte är gjort i på alla väggar som ligger mot en yttervägg? Kan det vara något som inte fanns vid nybygget på 70-talet utan tillkom senare? I det rum som inte har denna luftspalt är det tapetserat på lecan med lite spackel innan skulle jag tro för det är väldigt slätt. Är det felaktigt gjort? Jag har en luftfuktighet på ca 30%.
 
Det är en konstruktion som brukar funka, det är när man har isolering i det utrymmet man kan räkna med problem.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är en konstruktion som brukar funka, det är när man har isolering i det utrymmet man kan räkna med problem.
Menar du att om det skulle finnas isolering i luftspalten så är det sämre än bara luft?
 

Bästa svaret

Claes Sörmland
Ja, det blir ofta fukt i mellanrummet och kan luften inte röra sig och isoleringen suger upp den kondenserade vätskan så blir det lätt mögel.
 
Framför allt blir insidan på muren kallare och den absoluta luftfuktigheten är samma, då riskerar man kondens och mögel. Det handlar inte om rörelsen i sig.
 
Tack så mycket alla som svarat. Nu förstår jag vad den har för funktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.