Hej, jag ska riva 2 väggar på bottenvåningen i mitt 1,5 plats hus.
1 av väggarna är inte bärande men har en pelare i sig, den andra väggen är bärande (tror jag?) Och har också pelare i sig.
Jag vill ha bort pelaren i den icke bärande väggen och riva den bärande men ha pelarna kvar.
Hur ska jag gå till väga för att växla av detta?

Röd linje är den väggen jag tror är bärande och vill riva.
Blå linje är väggen som inte är bärande och skall rivas.
Gul pil visar pelaren som jag vill riva.
Lila linje visar vart jag antar balken ska ligga.
Funkar detta eller är det bara att glömma?
Mvh alex
Ritning av bottenvåning med markerade väggar för rivning; röd och blå linje samt gul pil för pelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rent tekniskt så är det inga problem.........Det krångliga blir nog att balken troligen blir ganska så krallig och hög.........
 
Är det möjligt att öppna golvet och fälla in den? Då kan du minska bygghöjden på balken nedåt.
Väggpartiet till vänster om blå vägg ska vara kvar? Där får du en pelare i väggen, så den fria längden är nogot kortare än hela lila, vilket är bra.
Alt om du kan ha korsverkan på lila och blå, men det är mkt omständigare att räkna fram och bygga in.
Dvs fälla in en 260 balk i det facket i golvet och låta den lila hänga i den blå

Vad har du för grundläggning? Det blir väldigt hög punktbelastning som du behöver beakta med någon form av plint eller ny gjutning.
 
C corre skrev:
Är det möjligt att öppna golvet och fälla in den? Då kan du minska bygghöjden på balken nedåt.
Väggpartiet till vänster om blå vägg ska vara kvar? Där får du en pelare i väggen, så den fria längden är nogot kortare än hela lila, vilket är bra.
Alt om du kan ha korsverkan på lila och blå, men det är mkt omständigare att räkna fram och bygga in.
Dvs fälla in en 260 balk i det facket i golvet och låta den lila hänga i den blå

Vad har du för grundläggning? Det blir väldigt hög punktbelastning som du behöver beakta med någon form av plint eller ny gjutning.
Hur menar du med att öppna golvet och fälla in den?
Väggen till vänster om en blå kommer vara kvar ja.
Grundläggning?

Tror du den röda väggen är en bärande vägg som jag tror eller är den inte det?
Varför är det 5 st parallella pelare genom huset? Är det inte dem som är bärande?
Vad pratar vi för balk?
HEA? jag vill ju komma ner så mycket som möjligt i dimension.
 
Du är medveten om att du redan har balkar där? (De streckade på ursprungsritningen)
Pelarna är för att stötta upp dessa.
 
Jag hade nog antagit att den streckade längsgående linjen har bärande funktion. Det betyder i så fall att det finns en avväxling i taket ovanför det som ser ut att vara märkt garage. Liknande avväxlingar går förstås att göra på resten av sträckan om det finns pelare som bär på lagom avstånd och plattan under pelarna klarar av punktlasten. Men kolla med en konstruktör
 
Ok, tack för svar.
Är det då lugnt att anta att det även ligger balk ovan den rödmarkerade väggen också?
Även den sträckan är ju streckad.
Alltså att väggen inte är bärande utan att det ligger en bärande balk där?

Så det känns som ett dött lopp att ta bort pelaren med en gul pil?
 
Jag skulle inte våga ta den pelare du markerat.
 
Spontant skulle jag säga att den breda streckningen vid den röda väggen visar på att där är en förstärkning under golvet, vad beror på grundläggningsmetod.

Du ser en liknande markering vid alla plintar,
 
Ska du ta den markerade pelaren så får du titta på att byta balken hela vägen, kan bli en saftig bit.
Som någon skrev så är de sträckade linjerna troligen en förstärkning eller vot i bjälklaget. Det i sig att den finns där och hur den ser ut kan tyda på att den "röda" väggen har andra uppgifter än att bara bära, den kan förstyva konstruktionen och vara lite värre att ta bort. Absolut nåt du ska ta med en en konstruktör och få papper på innan du går vidare. Man kan ju få mycket hjälp på forum men man får också sila bland råden (även mina, vi tänker alla fel ibland)
Min första tanke är iaf att det är ett sjukt jobb du har framför dig om du vill växla av allt det där utan den pelaren. Men ibland är det kul att arbeta!
 
Mats-S
Jag skulle aldrig aldrig börja riva pelare/väggar här utan att ha tagit hem någon expert på byggkonstruktioner ... mina och andras utlåtande här på forumet är värdelösa, eftersom ingen av oss varit på plats och kollat verkliga fakta :)
 
  • Gilla
May
  • Laddar…
Tack så jättemycket för alla svar!
En fråga till, jag ska flytta entrédörren från nuvarande position (hall 001) till där fönstret i sovrum (002) sitter.
Jag kommer mura igen dagens entréhål.

Funkar detta konstruktionsmässigt eller behöver jag någon form av avväxling här också?
 
Rumsnummer på denna ritning alltså.
 
  • Närbild på en arkitektritning av en bostadsplan med markerade rumsnummer och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vet ju inte vad du har för fasadmaterial och så vidare men håller du dig inom måttet på fönstret och inte bredare ska det ju inte vara några bekymmer.
 
S Svanteman skrev:
Vi vet ju inte vad du har för fasadmaterial och så vidare men håller du dig inom måttet på fönstret och inte bredare ska det ju inte vara några bekymmer.
Det är mexi tegel och huset är ifrån 1981.
Öppningen kommer bli 20 cm bredare än vad fönstret är idag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.