civilingenjören, bara som upplysning fans det ingen immunitet mot varken Asiaten eller Hongkongen eller mot dom tidigare pandemierna när dom kom. Så där är det ingen skillnad.
 
Åter till trådens ämne. nästan iallafall...

Var idag till storköpet 30minuter innan de stängde.
Gick runt och kikade i hyllorna det var ovanligt tomt.
enda gången jag tidigare sett så tomma hyllor var när gamla ica-butiken skulle upphöra och det var utförsäljning.

helt slut på Nudlar, fiskbullar, välling, konserver med soppa mm. minimalt kvar i toalettpapper, pasta och rishyllorna....
så nog förbereder sig folk för att klara sig själva.

Ska iallafall ta en funderare på om det är något speciellt vi i familjen behöver fylla på.
Man är van med att nästan allt man ska köpa finns i affären, om inte i första så i nästa butik.
Nu fanns det lite skyltar "slut hos leverantör" på vissa varor... det talar ett ganska tydligt språk....
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M
H HSP skrev:
Åter till trådens ämne. nästan iallafall...

Var idag till storköpet 30minuter innan de stängde.
Gick runt och kikade i hyllorna det var ovanligt tomt.
enda gången jag tidigare sett så tomma hyllor var när gamla ica-butiken skulle upphöra och det var utförsäljning.

helt slut på Nudlar, fiskbullar, välling, konserver med soppa mm. minimalt kvar i toalettpapper, pasta och rishyllorna....
så nog förbereder sig folk för att klara sig själva.

Ska iallafall ta en funderare på om det är något speciellt vi i familjen behöver fylla på.
Man är van med att nästan allt man ska köpa finns i affären, om inte i första så i nästa butik.
Nu fanns det lite skyltar "slut hos leverantör" på vissa varor... det talar ett ganska tydligt språk....
Vi upptäckte detta förra helgen och handlade för 14 dagars ranson av torrvaror och konserver med lång hållbarhet. Blev lite dumförklarad i en annan tråd men vi får väl se framigenom vem som är dum, den som är förberedd eller den som sitter hemma i soffan och är hungrig.
Vad folk inte verkar fatta är att se det på ett större plan. Även om det kommer en ny lastbil till ICA imorgon med mat så stänger hela länder ned. Hur tror ni det drabbar oss om några veckor när containrarna med livsmedel slutar rulla in över gränsen eller fraktbåtarna kommer halvfulla?
Man är ju synnerligen naiv om man sitter i soffan och tänker att det ordnar sig.
https://www.expressen.se/gt/ica-handlaren-pelles-chock-aldrig-sett-nagot-liknande/
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
I vilken del av Sverige är ni där innehållet på hyllor i affärer börjar ta slut?
Bor själv i en stad på ca. 50000 inv. i södra Sverige där jag senaste veckan besökt alla de fyra största affärerna i samhället. Inte en enda vara har varit slut i någon av affärerna. Kan kanske missat något enstaka, men märktes absolut ingen skillnad mot vanligt.

Ber om ursäkt om uppenbar OT, men blev bara nyfiken.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Flera stormarknader i Stockholm tex.

I närbutiken ser dock allt ut som vanligt.
 
Svängde förbi Maxi i Falun igår och där var mycket slut, ffa toapapper, ris och pasta.
 
M
Länken jag postade är från Göteborg. Det kanske framgick om man läste..
 
Och i mina trakter ser allt helt normalt ut i butikerna.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Att bunkra när krisen är på väg in är en egoistisk handling. Det ska man göra när det inte är hög belastning på samhället.
 
  • Gilla
C.Lundin och 2 till
  • Laddar…
Bättre sent än aldrig. Att sitta på höga hästar gentemot dem som hittills varit illa förberedda är inte en konstruktiv attityd. Jag ser hellre att folk bunkrar nu än när Essity går ner på enskift i pappersproduktionen för att hälften är sjuka.

Att exempelvis efterfrågan på toapapper och konserver ökar nu är egentligen rätt bra.
 
Idag syntes det en del tomma hyllor i vår stad. På maxi.
De varor som var slut
- Bananer
-Pågenlimpa. Vem i helvete köper hem veckovis ? Info är att pågen har i nuvarande läge INGA problem att leverera.
-All färs
-Makaroner
-Spagjetti var några kvar
-All billig skitris var slut, Uncle bens ris var mycker kvar.
- Krossade tomater med smak, Icas krossade tomater fanns stora mängder kvar
-Lök såg ut att sina
- Viss välling var länsat Kom igen människor, det finns andra barn som behöver med. Tror knappast att man matar en 1+åring med välling morgon middag kväll.
- Alla nudlar var slut, den sämsta maten man kan äta. Eller ja vill man ha näringsbrist så okej.

Jag ökade till 2 veckors handling pga folks hysteri, annars har vi ca en veckas mat. Men jag fick köra inom en annan affär för att få tag i färs och makaroner.

Vi har dock enorma mängder dasspapper kvar.
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Bättre sent än aldrig. Att sitta på höga hästar gentemot dem som hittills varit illa förberedda är inte en konstruktiv attityd. Jag ser hellre att folk bunkrar nu än när Essity går ner på enskift i pappersproduktionen för att hälften är sjuka.

Att exempelvis efterfrågan på toapapper och konserver ökar nu är egentligen rätt bra.
Jo men kom igen, bunkra för flera år är ju bara löjligt. Vi kommer inte ha flera års problem av detta.
 
Malmö - Löddeköpinge - Landskrona är städer där man märker att vissa hyllor är snudd på tomma.
Veckohandlade som vanligt idag och matris är helt tomt. Basmatiris fanns det gottt om. Få saker är slut men det är märkbart utplockat av en del varor, det är också ransonerat så man bara kan köpa en storpack toapapper per kund.
Flera tankar dyker upp i huvudet. Som att många köper storpack av pasta som de troligen aldrig skulle köpt annars, man brukar ju rekommendera att man handlar det man är van vid och ändå skulle förbruka. Jag vill inte vara en snobb men det skulle krävas en krigssituation för att jag skulle köpa en del av de billigaste varor som finns i storpack. Man minns Johan Glans skämt om "Köffe"...

Det är både ledsamt och nyttigt med detta, trist att folk tror att de måste köpa 35 stora vattenflaskor när de kunde köpt en dunk eller två och fyllt med vatten från kranen. Vad hände med att inte köpa onödiga plastvaror?
Samtidigt så visar det hur illa det kan bli om det blir en riktig nödsituation, som krig eller att vatten och el-produktion blir instabil.
 
R Rkarlsson skrev:
...All billig skitris var slut, Uncle bens ris var mycker kvar...
Precis min notering. 2 kg förpackning spaghetti som jag inte skulle äta annat än att jag närmar mig kanniballäge var helt slut men normalspaghetti (Zeta för att nämna ett märke) fanns det gott om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.