Hej
Har en Electrolux EDP2074PMW (PNC 91609701802) som löste ut jordfelsbrytaren häromdagen. Efter det fick jag felkoden "E60" och maskinen gick inte att använda. Felsökning påbörjades (fyi, har inte tillgång till mätverktyg/multimeter) och rengöring görs samtidigt av alla delar/utrymmen jag kommer åt.
Börjar med kondenspumpen och mikrobrytaren där okulärbesiktning och rengöring görs. Noterar att det är en del vatten i den tanken, men ser inget konstigt. Tömmer tanken. Kontrollerar även anslutningar av slangar.
Går vidare till värmeelementet som rengörs och kontrolleras. Gjorde "misstaget" att öppna värmelementet och var en del pyssel att få ihop det igen med de "fjäderbelastade" spiralerna.
Tar bort locket och sidorna och ser då att drivremmen är av! Noterar även att en fjäder, som jag tror är "spännfjäder till torktumlarmotor" ligger löst och att en kondensator lossnat från sitt fäste och ligger mot 150W motorn. Mest sannolikt är det den lösa fjädern eller kondensatorn som kommit emot annan eldel i maskinen (motorn) och orsakat att jordfelsbrytaren löst ut.
Testar att starta maskinen, utan att ha bytt drivremmen. Ingen felkod och hör hur maskinen surrar till precis som den ska i ca 3 sekunder men sedan blir den tyst. Programmet "går" och jag ser hur tiden räknar ner på programmet och lamporna tända/blinkar som vanligt (bland annat indikatorlampan för uppvärmning blinkar).
Jag kontrollerar 150W motorn och kan se att axeln snurrrar till precis i början i några sekunder men sedan stannar. Är det någon sensor eller dylikt som känner av att drivremmen inte är monterad och därför driver/snurrar motorn inte hela tiden? Står i kvalet att beställa ny drivrem byta den men osäker på om endast den är trasig eller om det även blivit något elfel på ex motorn som jag trodde skulle snurra även utan drivrem (den rör ju förvisso lite på sig vid start av program).

Tack
mvh
Richard
 
Redigerat:
A
ditt element är nog skrot inte minst för att du demonterat det utan även E60 betyder detta.
förövrigt är ju frågan om du har en eller två kondensatorer vid motorn
och om dessa är hela samt kablaget till dessa?

så byt rem och värmepaket samt kolla kondensatorn och dess anslutning så går nog denna skapelse igen
 
electroluxaren skrev:
ditt element är nog skrot inte minst för att du demonterat det utan även E60 betyder detta.
förövrigt är ju frågan om du har en eller två kondensatorer vid motorn
och om dessa är hela samt kablaget till dessa?

så byt rem och värmepaket samt kolla kondensatorn och dess anslutning så går nog denna skapelse igen
Hej
Har två kondensatorer vid motorn.
 
A
Då måsre båda vara inkopplade och fungera
 
@elektro
electroluxaren skrev:
Då måsre båda vara inkopplade och fungera
Jag misstänker att felkod E60 I mitt fall var/är missvisande då både fjädern till motorn/drivremmen och ena kondingen låg mot motorn och orsakade någon kortis så jfb löste ut.
Finns det någon sensor som känner att inte drivremmen är funkar och som gör att motorn stannar? Drivremmen och båda kondingarna är 500:- och det kan jag testa, men att även byta motor och värmeelement är 2000:- till och det är det inte värt med tanke på maskinens ålder
 
A
Nej ingen avkänningrem men däremot element
 
Hej
Fortsatt med denna reparation nu.
Blir inte klok på hur jag ska trä drivremmen för att den ska bli spänd.
 
  • Interiör av en maskin med en lös drivrem och synliga komponenter under reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en öppnad torktumlare med en lös drivrem runt trumman och motorn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har även kämpat med kontakten till värmeelementet i snart en timme men hittar inte hur kontakterna är låsta med varandra
 
  • Elektrisk anslutning till värmeelement med synliga kablar och en låst kontakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Remmen får du sätta runt motoraxlen först
Spänhjulet på insidan av den inre remen
Montera därefter fjädern
Elen till värmeelement brukar bara kunna sättas ihop på ett sätt
 
  • Gilla
RichardRR
  • Laddar…
Kontakterna till värmeelementet fick klippas då de satt som berget.

@electroluxaren , ska drivremmen träs runt den gängade delen av motoraxeln och hur kommer jag lättast runt med remmen runt axeln?
 
  • Närbild på en tvättmaskinsmotoraxel med drivrem och gängad del synlig, omgiven av mekaniska komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avklippta kontakter till värmeelement och en gängad motoraxel med en drivrem vid en verktygsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nederlag...
Bytt kondingar, värmeelement, drivrem.
När jag startar ett program snurrar trumman i några sekunder sen klickar det till och maskinen stannar.
Jag gissar att något styrkort eller liknande gick sönder när det blev kortslutning tidigare i samband med att drivremmen gick av.
Inga felkoder på displayen
 
A
Du måste lossa motorn
Da bort fläktkåporna och de vita överfallen
Varför skulle du ta bort elkablar a till värmaren?
 
A
R RichardRR skrev:
Nederlag...
Bytt kondingar, värmeelement, drivrem.
När jag startar ett program snurrar trumman i några sekunder sen klickar det till och maskinen stannar.
Jag gissar att något styrkort eller liknande gick sönder när det blev kortslutning tidigare i samband med att drivremmen gick av.
Inga felkoder på displayen
Låter mer som givare fel
Har du provat tidsprogrammet?
Är luftkåpan på?
Överhettning värmare?
 
Värmare byttes för säkerhets skull då jag hade plockat isär den gamla.
Väljer jag tidsprogram startar inte trumman alls utan maskinen står och klickar.
Nu när jag testkör är sidor, topp och vita isolerade plastbakstycket bortmonterat
 
A
om du tar bort fjädern till remspännaren blir det någon förändring?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.