Jag tror det skulle uppskattas om du ville förklara varför du inte ser att det blir bättre, dvs beskriva hur det fungerar top down för skyddsmot mögel, kondens eller va det må vara.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vad skulle bli bättre med en värmekabel, mot en byggfläkt som inte går? :thinking:

Jag kan inte se vad som skulle bli bättre med enbart värmekabel, det är ju fortfarande mängd energi man "avsätter" i grunden som är det intressanta?

EDIT: ja, om man inte har en krypgrund uppbyggd med många rum med små hål mellan ...
Jag har skippat idén på värmekabeln eftersom jag inte behöver ge (så mycket) tillskottsvärme. Körde byggfläkten lite förra vintern.

Det man skulle vinna med värmekabeln är noggrannhet och jämnhet. När jag kör igång både avfuktaren och byggfläkten så avfuktas/värms det relativt lokalt. Precis vid avfultareb sjunker RF från 74 till 55-58 men på andra sidan hjärtmuren går det långsamt och detta trots att jag har två billiga kanalfläktar som drar runt luften i grunden.

med en kabel skulle jag få en jämnare värmespridning kontra nedlagda watt. Risken för kalla områden skulle dessutom minska. Men på det stora hela är det petitesser.
 
D Derbyboy skrev:
Jag har skippat idén på värmekabeln eftersom jag inte behöver ge (så mycket) tillskottsvärme. Körde byggfläkten lite förra vintern.

Det man skulle vinna med värmekabeln är noggrannhet och jämnhet. När jag kör igång både avfuktaren och byggfläkten så avfuktas/värms det relativt lokalt. Precis vid avfultareb sjunker RF från 74 till 55-58 men på andra sidan hjärtmuren går det långsamt och detta trots att jag har två billiga kanalfläktar som drar runt luften i grunden.

med en kabel skulle jag få en jämnare värmespridning kontra nedlagda watt. Risken för kalla områden skulle dessutom minska. Men på det stora hela är det petitesser.
Vad är långsamt? Jag menar, man pratar om risk för mögeltillväxt i intervallen >8 veckor, 4-8 veckor eller <4 veckor ... :)

EDIT: Jag är uppriktigt intresserad alltså, jag själv hoppade på sorptionsavfuktaren direkt, utan att mäta, men i efterhand var det kanske lite onödigt ....
 
Värme är iallafall rent tekniskt aldrig fel eftersom det sänker RH. Men tittar man i diagrammet tidigare i tråden så är temperaturen en minst lika viktig faktor när det handlar om mögeltillväxt - Särskilt i intervallet runt 0-5 grader.

Största problemet med en värmeslinga är att den kommer att kosta pengar för att driva. Det finns ett antal andra passiva åtgärder som kan ha minst lika stor effekt som man bör göra innan man börjar installera saker som drar ström.
Och både värmeslinga och avfuktare är tämligen verkningslösa om man inte ser till att stoppa luftväxlingen så inte ny fuktig luft kommer in hela tiden.
 
Nordost:

Linjediagram som visar luftfuktighet och temperatur över tid, daterad från 10/3 till 12/3.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sydost:


Graf som visar temperaturförändringar över tid, markerade i rött, utan ytterligare sammanhang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Avfuktaren står placerad vid nordost. Den är inställd på att gå igång vid RF 74. Alltså om någon av mina mätare går upp till RF 74. Jag mäter på tre platser i krypgrunden. Avfuktaren slår av när samtliga punkter ligger under RF 69.

Det tar drygt 1 dygn för sydost når under RF 69. Nordost sjunker ner mot 55-60 efter bara någon timme eller två.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Detta går ju att kalibrera till förbannelse för att få det optimalt.
 
A
Är inte en kondensavfuktare väldigt ineffektiv i så låga temperaturer? även om den kanske tar mindre ström får den gå väldigt mycket jämfört med en sorptionsavfuktare,för att avfukta samma mängd vatten.
 
Ja det är en kondensavfuktare.

jag får räkna ihop det någon gång men jag tror jag tjänar på att köra kondens.

säg att prisskillnaden är 10 000 kr. Jag får väldigt många driftstimmar för det. Dessutom drar en sorpis mycket mer än en kondens. Min drar 200w per timme vid full effekt.
 
Ligger på +6 grader i krypgrund och -8 ute nu.
58% krypgrund 48% ute. Värme slingan är av just nu.
Jag har en 60m 10w/meter självreglerande värmekabel där nere nu som jag haft i stupränna tidigare. jag kan starta den via dosa från huset om tempen skulle sjunka för mycket. Det har börjat bli lite vitt under trossbotten ovank där golvvärme (vatten(f och är eftermonterat.

Jag håller på testa mig fram med olika lösningar pga fukten är hög ibland, troligtvis ute fuktigheten. men funderar på en avfuktare nu till sommarn och även isolera med cellplast mot grundmuren.

Men som ni säger så fungerar inte avfuktare vid låga tempar så därför finns också slingan där och för att kunna styra tempen för att få ut fukten.

Behöver man även isolera mot mark? Eller räcker det med ålderbeständig plast? Alt plast och cellplast över? Finns det något minimum mått från mark till trossbotten? Med cellplast på mark blir det ganska låg höjd.
 
Finns risk för tjälsprängningar vid isolering?
 
Jag skulle lägga en -betongtäckmatta- på marken under den åldersbeständiga plasten som jag tejpar i skarvarna. Att få bort lite markkyla sommartid gör stor skillnad.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jag skulle lägga en -betongtäckmatta- på marken under den åldersbeständiga plasten som jag tejpar i skarvarna. Att få bort lite markkyla sommartid gör stor skillnad.

Tveksamt om jag behöver en täckmatta. Min grund (efter dräneringen) brukar gå upp till 12-15 grader på sommaren och då håller sig RF under 75.
 
Finns det något annat än betongmatta man kan använda mot marken?

Jag har sand i grunden nu och Inge vatten.

Finns det någon optimal temp i krypgrund under vintern och sommarn? Eller ska man försöka styra tempen lika över åren?

Om man alltid har 12 grader i grund sommar och vinter borde fukthalt minska och Inge problem att ha en avfuktare i krypgrund man kan köra vid behov om fukten skulle överstiga 75%.

Men lite fundersam över tjälen för det blir ju varmare runt grundmuren om man gör så.
 
Vintertid brukar det inte vara några problem då luften är mycket torrare, problemen är ofta sommartid då den fuktiga uteluften kondenserar i ett kallare utrymme under huset. Och kylan under huset kommer från marken. Då är en betongtäckmatta ett utmärkt och relativt billigt alternativ för att isolera bort makkyla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.