heja alla på detta forum, jag har en fråga gällande min brors kakelungn. tjänar man någe i energisyfte på att sätta i en insats i en kakelung?
 
Nej, knappast. Det blir snarare sämre eftersom eldstaden blir mindre. ;)
 
Om det är gammeldags kakelugn (typ 1-2 tons vikt) så tror jag inte det är så lönsamt, min kakelugn håller låga rökgastemperaturer ut, vilket antyder att den är mycket effektiv. (värmen håller hela natten)
 
vad jag vet så holler den värmen länge. men det är ju det där med spjälet som moste vara öppet då dom går o nattar kudde. vet att med min öppna spis innan insatsen, så om jag eldade på på kvällen och gick o la mig, så hadde jag på morgenen kallare i rumet en om jag inte hadde eldat als? värmen som var i rumet sögs ut så det var ca 15 grader i vardagsrumet.
 
En insats skall inte vara tätt stängd heller så länge det brinner ;).
Det är klart totalt oekonomisk att ha en öppen kamin. Man vädrar mer än man värmer ;). Alla andra kaminer som har luckor är inte hellt tätta heller men man kan justera luften under förbränningen på mycket bra sätt i alla fall.
Det är förnuftigt att sätta en insats med luckor i en öppen kamin. En kakelugn har ju redan luckor så det är ingen bra idee att bygga om den för att sätta en insats, tycker jag.
gaia
 
Nej varför ska man bygga om en gammal fungerande kakelugn? Det är ju den absolut bästa värmekälla som finns! Alla moderna eldstäder söker ju på oilka sätt och toll lägre kostnad och vikt kopiera kakelugnens fördelar! Kanske beror kallraset på handhavande fel? Det är ganska få som vet att man ska tända en brasa i kakelugnen (enligt principen två lodräta vedträn med två vågräta travade ovanpå och ett varv till om kakelugnan är så stor, lägga tändmaterial papper spån etc i utrymmet emellan och tända) när brasan tagit sig stänger man innerluckorna och öppnar båda dragluckorna (de små runda luckorna i nederkant på innerluckorna). (Vid väl fungerande drag skakar nu luckorna!) När brasan brinner ordentligt stänger man dragluckorna och stryper sedan spjället till hälfen. Sedan lägger man näsan mot kakelugnen ovanför luckorna i ståhöjd och känner om det ryker in. Gör det inte det så lyssna på elden om den brinner lungt och fint så är allt OK om den brinner häfigt stryp spjället lite mera och gör om luktproceduren. Utförlig beskrivning finns också i Gysinges katalog (www.gysinge.nu). Vi eldar på ovanstående sätt och tänder en brasa på morgonen (vid sju) och en på kvällen (vid fem) och försöker om det går stänga spjället helt innan vi går och lägger oss. Då håller sig kakelugnen varm dygnet runt!
 
oj oj det var mycket bra info sont tackar man extra för ;) ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.