Hej, tänkte ge mig på att måla garagegolvet med 2-komponentsfärg. Problemet som bilderna visar är det finns färg/färgrester kvar på golvet (Icke 2-komponentsfärg). Jag vill helst undvika att hyra en golvslip då golvet i övrigt är i väldigt bra skick utan slitage och spår. Tror att en golvslip kan göra det sämre. Funderar på att lägga klinkers kanske men helst vill jag måla golvet. Kan man slipa golvet på ett snällare sätt som inte går ner så djupt eller?
Tips uppskattas.
 
  • Garagegolv med fläckar av gammal färg och en cykelhjul i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garagegolv med rester av gammal färg och en parkerad cykel samt del av en skoter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns en på Youtube som heter "GördetmedRW" han gjorde ett Epoxygolv som såg ut att bli riktigt bra. Dock slipade han ytan litegrann! Får man länka ytklipp på detta forum?
 
  • Gilla
anderssose
  • Laddar…
RustVilla RustVilla skrev:
Finns en på Youtube som heter "GördetmedRW" han gjorde ett Epoxygolv som såg ut att bli riktigt bra. Dock slipade han ytan litegrann! Får man länka ytklipp på detta forum?
Jäpp, borde väl vara ok!
 
RustVilla RustVilla skrev:
Finns en på Youtube som heter "GördetmedRW" han gjorde ett Epoxygolv som såg ut att bli riktigt bra. Dock slipade han ytan litegrann! Får man länka ytklipp på detta forum?
Blev riktigt bra. Fick man lite inspiration. Blir till att slipa först. Ramirent har flera alternativ för detta ser jag.
 
Är din garageplatta isolerad? Tänker med eventuellt underskjutande fukt också?
 
Har visserligen bara slipat ett betonggolv men det svåra var att slipa tillräckligt mycket. Dom är inte som parkettgolv där man snabbt kan slipa en grop om man inte är försiktig.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
En lämplig maskin är HTC 500 eller scanmaskin 450 med tillhörande dammsugare typ en htc55d eller likvärdigt
Du behöver slipa till ca 120grit för att repor ska täckas med färgen
 
  • Gilla
anderssose
  • Laddar…
Thyro89 Thyro89 skrev:
Är din garageplatta isolerad? Tänker med eventuellt underskjutande fukt också?
Hej, jo isolerad ordentligt med cellplast. Dock inga värmeslingor i plattan.
 
M Mellanbarn skrev:
Har visserligen bara slipat ett betonggolv men det svåra var att slipa tillräckligt mycket. Dom är inte som parkettgolv där man snabbt kan slipa en grop om man inte är försiktig.
Hej, jo förstår det men det enda jag behöver få bort är ett tunt lager med färg. Riktigt tunt, det bör väl golvslipen klara?
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
En lämplig maskin är HTC 500 eller scanmaskin 450 med tillhörande dammsugare typ en htc55d eller likvärdigt
Du behöver slipa till ca 120grit för att repor ska täckas med färgen
Ok, tack för svaret.
 
Mitt betonggolv är välisolerat men jag har inga slingor. Lutar till att måla med Epoxy färg. Någon som vet om förgen är känslig för kyla? Nu har jag iofs olje-element men ändå.
 
Epoxy är inte känslig för kyla, men det måste vara varmt när man målar.
Det bör räcka att riva av med en enkel slip och måla
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Epoxy är inte känslig för kyla, men det måste vara varmt när man målar.
Det bör räcka att riva av med en enkel slip och måla
Jäpp, precis vad jag tänkte. Ser att ramirent har 3 olika golvslipar att välja på. Tänker köra på den minsta eftersom det endast är tunt lager med färg som skall bort och golvet i övrigt är i perfekt skick. Får vänta in lite värme och sedan köra då. Tänker använda Hagmans Epoxy. Postar resultatet i tråden. Tack för alla svar.
 
Viktigaste är att du kan ventilera utrymmet så det är ju lämpligt att vänta tills det blir varmt
 
  • Gilla
anderssose
  • Laddar…
Nyfiken att höra hur resultatet blev?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.