Max 100w/m2, dvs 5kw. Billigt i drift blir det inte...
 
K kimtommy skrev:
Är betongplattan redan gjuten? Finns det ingen chans att få till vattenburet som kan drivas med någon form av värmepump? Låter inte som ett toppenalternativ med elgolvvärme på såpass stor yta.

Plattan är gjuten och huset är snart klar.
Vattenburet hade kostat så mycket med pump och installation, att vi kan lägga dem pengarna på el i minst 20 år.
 
G guggen skrev:
Max 100w/m2, dvs 5kw. Billigt i drift blir det inte...
fast det är ju extremfall. Svinkallt ute osv. Det verkar ju mer vara fråga om komfortvärme för ett i övrigt nybyggt hus. Blir nog inte så farligt i drift ändå. Själva frågan rörde förstås själva installationen och det finns bra förslag vad jag kan se ovan.
 
K kimtommy skrev:
fast det är ju extremfall. Svinkallt ute osv. Det verkar ju mer vara fråga om komfortvärme för ett i övrigt nybyggt hus. Blir nog inte så farligt i drift ändå. Själva frågan rörde förstås själva installationen och det finns bra förslag vad jag kan se ovan.
Det är en tillbyggnad. 21cm isolering i väggar och 34cm i tak. Mycket värme behövs det inte. Nu när det är strax under nollan ute och blåsigt, har vi runt 15 grader i bygget med värmen bara från den andra delen av huset :)
 
Så ordningen i uppbyggnaden av golvet spelar ingen roll?

Jag tänker: 1. betong 2. ångspärr 3. isolerskiva 4. värmefolie 4 parkett/laminat ?
 
Marcel Blomquist Marcel Blomquist skrev:
Så ordningen i uppbyggnaden av golvet spelar ingen roll?

Jag tänker: 1. betong 2. ångspärr 3. isolerskiva 4. värmefolie 4 parkett/laminat ?
jag tror på det, hellre än att flyta in kabel. Betong leder faktiskt värme relativt dåligt, tror dock det kan löna sig att ha den där värmefolien emellan betong å slinga trots allt. Bör bli snabbare reglering så
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.