Hej,

vi funderar på att byta ut gammal kantsten på 60 talet mellan tomtens gräsmatta och vägen.

Hur ska man tänka ?:

Idag har vi en tomt som lutar från huset men även gatan längst med tomten lutar ( 90 grader i förhållande till tomtens lutning ( huset lutar i X led och gatan i Y led).

Tanken är att lägga en "mur" med ett eller två murblock i höjd längst med gatan vid tomtgränsen. ska man bara följa gatans lutning eller ska man "bygga" muren så att den är i lod?

Finns det fördelar nackdelar ?

samt bör man ha markduk (har lerig jord på tomten) och finns det något annat jag ska tänka på`?
 
Claes Sörmland
Muren ska vara vågrätt annars ser det nog krakel-spektakel ut. Vill du inte höja muren trots att terrängen lutar så får man bygga den i trappor.

Om det ska hålla över vintrarna så måste du lägga den på ickefrostskjutande underlag. Är den murad med bruk så behövs det ett rejält markarbete för minsta rörelse knäcker murfogen och troligen också en armerad betongundergjutning. Detta är varför kantsten är populärt, sådana murar kan ju röra sig lite och då räcker det med att lägga dem på väldränerad och hårdpackad kross. Leran ska hållas på behörigt avstånd från en mur, den rör sig något väldigt när den fryser.
 
  • Gilla
patrik-k
  • Laddar…
Nu när jag läser mitt inlägg och ditt svar så inser jag att det kan uppfattas som att de är en kraftig lutning vilket det inte är. Lägger till bilder som kanske kan ge er en bild på hur det ser ut
 
  • Skugga av en person på asfaltväg med gräs och en del av ett vitt hus i bakgrunden, illustrerar svag lutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Panoramavy över en gata och gräsyta med svag lutning, inklusive fotografens skugga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag skulle absolut vilja påstå att muren dels ska följa gatan (annars kommer den ju aldrig att hålla) samt vara i både lod och våg.

Edit: Kanske var lite väl framfusig, det är hur jag skulle gjort och vad jag anser blir snyggast. Det set inte ut att luta så mycket, så att det skulle bli sådana skillnader att man skulle börja trappa med ser inte jag som nödvändigt.
 
  • Gilla
patrik-k
  • Laddar…
Om man bara vill att muren ska gå upp till gräskanten eller strax över samt små markplattor längst med för att kunna klippa gräset lättare. Bör man lägga murstenarna i ett eller två lager? Har kollat lite på andra hus och det verkar som att alla lägger två lager ett som är typ under markytan och sen den raden man ser.
 
Redigerat:
P patrik-k skrev:
Om man bara vill att muren ska gå upp till gräskanten eller strax över samt små markplattor längst med för att kunna klippa gräset lättare. Bör man lägga murstenarna i ett eller två lager? Har kollat lite på andra hus och det verkar som att alla lägger två lager ett som är typ under markytan och sen den raden man ser.
Alltid minst två lager om det ska hålla.
 
  • Gilla
patrik-k
  • Laddar…
Så vad ska man använda Stenlim eller vad använder man?
 
P patrik-k skrev:
Så vad ska man använda Stenlim eller vad använder man?
Beroende på vilka block man använder så är det stenlim eller sluring. Pl400 går i nödfall.
 
Skulle absolut följa gatan. En stor tumlad mursten på lite packad 0-16 eller bara makadam bör räcka. Befintlig läggning har ju ändå hållt ganska bra. Jag tänker mig alltså bara en rad sten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.