Vi har aldrig tidigare anlitat hantverkare i den omfattning vi är i läge att göra för en ommålning av huset. Vi tycker själv att vi har gjort vad vi kunnat för att hitta en vettig målare, bett om referenser i bekantskapskretsen, kontaktat ett antal av dem (~5), fått in ett par olika offerter och valt ut en av dessa.

Men eftersom vi inte gjort detta tidigare vore det hjälpsamt om någon kunnigare/insatt/påläst person kunde se över det anbud vi fått och komma med ev. kommentarer.
Är det något vitalt vi missar eller något vi borde se till att få inskrivet från början?
Något vi bör kolla upp om företaget förutom att de har F-skatt (vilket de har)?
Fick tips tidigare att kolla att de är medlem i måleriföretagen (vilket de är).
 
  • Exempelsida ur ett detaljerat anbud för husmålning som innehåller kostnadsspecifikationer och villkor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En bild av ett dokument med texten "Allmänna Bestämmelser – Anbudsformulär 10 – konsument" och logon för Målaremästarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arbetsbeskrivning för utvändig målning av hus och garage med specifika målningsinstruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Ingen annan med input?
 
S
Hur stort är huset? Jag tycker att det låter helt galet dyrt!
 
Jag reagerar på att det inte står explicit att detta är ett fast pris. Det är underförstått, men det står inte i klartext.

Sedan skulle jag rekommendera att måla själv.

Jag målade senast vårt hus mha. skylift (ca 1200 kr/dygn) Jag höll en takt av ca 2 dagar per sida. Huset är ca 10m till nock. På en sida var det svårt att hitta en bra placering av liften, så rätt mycket tid gick åt till att flytta liften 4 ggr för en sida.

Vi har ett stor hus i två plan, men nedre våningen har putsad vägg, så det är inga jätteytor att måla. Kanske 150 kvm väggyta.
 
Vid målning av fönster är de viktiga att va överens om fönsterna skall målas om öppna eller stängda? Stor skillnad i arbete och resultat.
 
S Stadsfiskalen skrev:
Hur stort är huset? Jag tycker att det låter helt galet dyrt!
Det är en 1,5-plansvilla med två takkupor plus garage. Det här var den offert vi fick med lägst pris och i paritet med vad vi hör andra i området betala, men kostsamt, absolut!
 
H hempularen skrev:
Jag reagerar på att det inte står explicit att detta är ett fast pris. Det är underförstått, men det står inte i klartext.

Sedan skulle jag rekommendera att måla själv.

Jag målade senast vårt hus mha. skylift (ca 1200 kr/dygn) Jag höll en takt av ca 2 dagar per sida. Huset är ca 10m till nock. På en sida var det svårt att hitta en bra placering av liften, så rätt mycket tid gick åt till att flytta liften 4 ggr för en sida.

Vi har ett stor hus i två plan, men nedre våningen har putsad vägg, så det är inga jätteytor att måla. Kanske 150 kvm väggyta.
Bra poäng, får förtydliga det i skrift.

Är väl egentligen rätt kluven till att betala för det, samtidigt är det ju förstås väldigt bekvämt om man har möjligheten..
 
T topmount skrev:
Vid målning av fönster är de viktiga att va överens om fönsterna skall målas om öppna eller stängda? Stor skillnad i arbete och resultat.
Vi tänkte inte måla fönstren. Andra som varit här och tittat tyckte inte heller att det behövdes då de var i bra skick.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.