Hej!

Jag och min sambo blev husägare i höstas. Till en början hade vi bara en tvättmaskin men har nu fått en torktumlare också, tyvärr så saknas det ca 1 cm bredvid tvättmaskinen för att få in torktumlaren.

Ovanför tvättmaskinen är det en bänkskiva som är fäst i väggen.
Är det möjligt att ställa torktumlaren på bänken eller kommer bänken rasa?
 
  • Tvättstuga med tvättmaskin under bänkskiva och rengöringsprodukter ovanpå, utrymmesproblem nämns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det beror ju på hur mycket vikt den klarar? Men om ni är osäkra så kan ni ju stötta upp bänken med ex ett underskåp som ni bygger som stöd under bänkskivan och får samtidigt praktisk förvaring :)
 
P pennybridge skrev:
Det beror ju på hur mycket vikt den klarar? Men om ni är osäkra så kan ni ju stötta upp bänken med ex ett underskåp som ni bygger som stöd under bänkskivan och får samtidigt praktisk förvaring :)
Vi vet inte alls hur mycket den klarar. Hade velat göra det så simpelt som möjligt, men ändå hållbart
 
Mathildap95 Mathildap95 skrev:
Vi vet inte alls hur mycket den klarar. Hade velat göra det så simpelt som möjligt, men ändå hållbart
Flytta tvättmaskinen ett par cm till vänster då. Regna upp med nytt stöd på båda sidor, ev ett stöd i mitten.

Bygg snygga underskåp och ställ tumlaren på bänkskivan :)

Ett annat alternativ är att ta bort bänkskivan helt och ställa tumlaren på tvättmaskinen?
 
Hemmakatten
Det finns en slags speciell "mellanskiva" för tvättmaskiner att köpa. Ovanpå den skivan/ställningen ställer man torktumlaren. Den garanterar att torktumlaren hålls på plats.

Vi har själva en sådan och det fungerar mycket bra. Är olika skivor för olika tvättmaskiner/torktumlare så kolla med tillverkaren. Kostar 2-3 hundra. Att ställa TTn direkt på skivan skulle jag inte våga .

Den del av skivan som blir kvar är det enkelt att sätta ett par ben under.
 
  • Gilla
Giraffens och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Jag håller med Hemmakatten för man vill inte att torktumlaren rör sig när den är igång, men om man vill pröva om skivan håller för en torktumlare så är det bara att kliva upp och stå på skivan, en torktumlare väger inte jättemycket.
 
  • Gilla
Giraffens
  • Laddar…
A
Klart att den måste röra sig!
Snurra trumman vänster och i högervarv!
Däremot flyttar den dig aldrig på ett plant underlag
 
Mathildap95 Mathildap95 skrev:
Hej!

Jag och min sambo blev husägare i höstas. Till en början hade vi bara en tvättmaskin men har nu fått en torktumlare också, tyvärr så saknas det ca 1 cm bredvid tvättmaskinen för att få in torktumlaren.

Ovanför tvättmaskinen är det en bänkskiva som är fäst i väggen.
Är det möjligt att ställa torktumlaren på bänken eller kommer bänken rasa?
Mathildap95 Mathildap95 skrev:
Hej!

Jag och min sambo blev husägare i höstas. Till en början hade vi bara en tvättmaskin men har nu fått en torktumlare också, tyvärr så saknas det ca 1 cm bredvid tvättmaskinen för att få in torktumlaren.

Ovanför tvättmaskinen är det en bänkskiva som är fäst i väggen.
Är det möjligt att ställa torktumlaren på bänken eller kommer bänken rasa?
Okej- så nu har vi löst det genom att ta bort gångjärnen och ställa in tumlaren bredvid tvättmaskinen, det är väldigt trångt. Vilka risker finns med att maskinerna står för nära varandra?
 
BirgitS
Gångjärn?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Gångjärn?
Gångjärn kanske är fel ord, men vinklarna som håller bänken upp, är borta och då blev det mer plats, som gjorde att torktumlaren gick in bredvid.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Okej, vinkeljärnen.
Ligger skivan bra ändå?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, vinkeljärnen.
Ligger skivan bra ändå?

Ja det gör den, skivan är jag inte orolig över. Det jag är orolig över är att tvättmaskinen och torktumlaren står för tajt
 
BirgitS
Finns det något i deras specifikationer där det framgår något minimiavstånd till det som finns omkring?
Slår tvättmaskinen i torktumlaren när den centrifugerar?
Dubbelkollat att maskinerna står helt vågrätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.