Hej!
Vi håller på att fräscha upp ett hus på ca 75kvm och som har krypgrund och är byggt på 50 talet.
det luktar konstigt och har blivit mer lukt med åren som gått. Vi har fått olika bud på vad doften är, både från försäkringsbolaget som anser att det är möggel och bara att riva allt inne och göra helt nytt med gjuten sula osv. han mätte fukt i kök o badrum och där fanns ingen fukt, han kollade inte under huset heller.
Andra som tex lokala snickare som kommit och tittat säger att det inte är möggel, utan troligtvis en balk under huset som är behandlat med ett impregneringsmedel som avger doften.
vi vet inte hur vi ska gå till väga nu, ska vi riva upp ett golv och kika, vilket är ett stort jobb, el kan det vara fukt och möggel ändå vid köket? det luktar mer vid kök och hall där balken troligtvis ligger.
Jag har googlat på impregnerinsmedlet som användes ofta förut, Pentaklorfenol, och det känns lite som att det kan vara det, men min sambo sågade upp ett hål i en garderob i huset för att kunna se ner lite, och där nere luktade det inte på det viset man trodde det skulle göra.
Har ni ngt tips el erfarenheter av ngt liknande,? vi vill ju inte riva upp och göra stort av det om det inte behövs.
Vi tycker inte heller att det luktar möggel, det luktar konstigt, lite gammalt, unket, och kanske lite åt det jordiga hållet.....
Tacksam för svar

Med vänlig hälsning
Jennie
 
Har ni monterat en frånluft fläkt. Kök/badrum innan lukten kom?
 
allexx allexx skrev:
Har ni monterat en frånluft fläkt. Kök/badrum innan lukten kom?
nej inget sånt. Inte gjort ngt innan doften kom, den har kommit krypande mer o mer m åren.
 
Jag renoverade ett hus från -45 och renoverade allt i huset (77kwm) luften blev mer och mer instängd och unken.
Jag hade bara en kolfilter köksfläkt.
Jag satte in en rejäl frånluft fläkt i badrummet som gick på lågt flöde jämt och vred upp vid duschning och körning av torktumlaren. Satte även ett friskluft don placerad så luft passerade genom hela huset innan det sägs ut badrummet. Efter det så upplevde jag bara fräsch luft inne. Men det tog ca 5 månader att vädra ut.
Det finns även ozongenerator som bryter ner lukt partiklar mögel m.m.
 
allexx allexx skrev:
Jag renoverade ett hus från -45 och renoverade allt i huset (77kwm) luften blev mer och mer instängd och unken.
Jag hade bara en kolfilter köksfläkt.
Jag satte in en rejäl frånluft fläkt i badrummet som gick på lågt flöde jämt och vred upp vid duschning och körning av torktumlaren. Satte även ett friskluft don placerad så luft passerade genom hela huset innan det sägs ut badrummet. Efter det så upplevde jag bara fräsch luft inne. Men det tog ca 5 månader att vädra ut.
Det finns även ozongenerator som bryter ner lukt partiklar mögel m.m.
Vi har i stallerat ett ventilations system för ca 1 månad sedan och även kört ozon behandling 2 ggr i huset, 1 ggn i grunden och 1 ggn på vinden. Ändå kommer lukten tillbaka...
 
Att det luktar mest i köket kan bero på att det går rör genom golvet vid vasken. Dessa rörgenomföringar är aldrig särskilt väl tätade. Är ju t ex ett klassiskt ställe där gnagare kommer in. Lukt från trossbotten har alltså betydligt lättare att komma in där. Oftast pga otätheterna så brukar det kunna dra lite också, vilket sätter extra fart på ev lukter.
 
  • Gilla
JennieDalarna
  • Laddar…
Hej, har precis införskaffat ett hus från 47 som luktar enligt er beskrivning, satt en frånluft fläkt i badrummet och borrat in tilluft ventiler i vardagsrum och sovrum (huset är på 73 kvm med källare).

När vi köpte trodde vi det bara var gamla människor lukt samt brist på ventilation. Nu har vi ozonat (förviso med en mycket liten maskin som vi låna) och vädrat stort i 2 veckor och doften/stanken är mindre men fastnar ju i alla kläder vilket gör att man inte vill flytta in sina saker.

Innan luktade det mest i sovrum och vardagsrum men nu luktar det betydligt mer i hallen och köket. Man blir lite galen av dessa dofter som sätter sig i kläderna.

Ska montera ner ena gaveln nästa vecka för att komma åt sylen och se om det är boven.

Hur löste det sig för er?
 
E Telly skrev:
Hej, har precis införskaffat ett hus från 47 som luktar enligt er beskrivning, satt en frånluft fläkt i badrummet och borrat in tilluft ventiler i vardagsrum och sovrum (huset är på 73 kvm med källare).

När vi köpte trodde vi det bara var gamla människor lukt samt brist på ventilation. Nu har vi ozonat (förviso med en mycket liten maskin som vi låna) och vädrat stort i 2 veckor och doften/stanken är mindre men fastnar ju i alla kläder vilket gör att man inte vill flytta in sina saker.

Innan luktade det mest i sovrum och vardagsrum men nu luktar det betydligt mer i hallen och köket. Man blir lite galen av dessa dofter som sätter sig i kläderna.

Ska montera ner ena gaveln nästa vecka för att komma åt sylen och se om det är boven.

Hur löste det sig för er?
Hej!

Vi körde också ozon flera ggr och det höll sig borta ca 2-3 dagar sen kom det tillbaka. Det slutade med att vi rev upp golvet (vi har ju ingen källare) och tog av en bit av balken, den luktade fruktansvärt starkt. Nu är golvet upprivet och balken är helt borta & ersatt m plintar. Doften är borta nu. Så skönt.
Men som sagt vi har ingen källare på huset.
Hoppas det löser sig för er.
Mvh
Jennie
 
E Telly skrev:
Hej, har precis införskaffat ett hus från 47 som luktar enligt er beskrivning, satt en frånluft fläkt i badrummet och borrat in tilluft ventiler i vardagsrum och sovrum (huset är på 73 kvm med källare).

När vi köpte trodde vi det bara var gamla människor lukt samt brist på ventilation. Nu har vi ozonat (förviso med en mycket liten maskin som vi låna) och vädrat stort i 2 veckor och doften/stanken är mindre men fastnar ju i alla kläder vilket gör att man inte vill flytta in sina saker.

Innan luktade det mest i sovrum och vardagsrum men nu luktar det betydligt mer i hallen och köket. Man blir lite galen av dessa dofter som sätter sig i kläderna.

Ska montera ner ena gaveln nästa vecka för att komma åt sylen och se om det är boven.

Hur löste det sig för er?
Hej igen, vill även tillägga att vi även installerade ett ventilationssystem (rätt dyrt) innan vi rev upp golvet. Som byter luften helt rätt många ggr varje dag, till & från luft.
 
fint ni hittade boven, så trä kan ge ifrån sig så mycket dofter,
ser fram emot att få resultat, och ja ozonande verkar vara bättre på kläder än hus

ja funderat starkt på ett ftx system, har nu en värmeväxlare fläkt men den vispar ju bara runt luften som redan är i huset = /

tack för återkopplingen
 
E Telly skrev:
fint ni hittade boven, så trä kan ge ifrån sig så mycket dofter,
ser fram emot att få resultat, och ja ozonande verkar vara bättre på kläder än hus

ja funderat starkt på ett ftx system, har nu en värmeväxlare fläkt men den vispar ju bara runt luften som redan är i huset = /

tack för återkopplingen
Ja trä kan ge ifrån sig starka dofter om det är impregnerat m speciella medel. Som efter långtid avsöndras. Denna balk var det som jag nämde tidigare.
Som sagt, hoppas ni hittar en bra lösning.
 
ena gaveln borttagen med gammal puts och isoleringen som var packad halm, sylen var som dagen det byggdes men halmen luktade surt och var på vissa platser bara en svart nerbruten smörja, så bara att fortsätta ta bort alla ytterväggarna + isolering runt hela huset.
Tungt jobb men känns nu som det är 70 år gammal halm som ger dofterna så bara börja.
kommer nog kosta mig en minst 300 000 i material...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.