Oj! Tänker spontant att detta är klurigt. Jag vet då ingen kamin som håller röken tät ifall det saknas drag upp mot skorstenen, jag hade personligen aldrig ens reflekterat över att det var fel på kaminen. Sen ser det ut som en rökpatron som man använder för att trycktesta kanaler. Och då är det helt 100% att röken kommer ut från glipor i luckan... Men såklart, alla har vi olika kunskaper och jag förstår att TS har funderat mycket kring detta och agerat utifrån det.
Sen, glipan som är upptill är ju iof en glipa, men samma där, en kamin är en kamin...

Vilken soppa det verkar ha blivit.
 
B
J johannordin skrev:
Hej! Det finns lite olika "workarounds" som jag resonerat kring personligen men konkreta lösningsförslag måste komma från installatörens sida då de är proffsen. Kan nämna att det finns gott om tilluft rakt in i kaminen (från baksidan då den sitter på en yttervägg) och det finns gott om tilluftsdon i fasad runt ikring kaminen. Hade det varit problem bara i öppet läge av luckan är en sak men här är problemet i stängt läge.

Skulle vara intressant att få tag på andra personer som har en Norpeis Monaco och se hur liknande röktest beter sig i deras kaminer.
varför ryker det in? Har du mekanisk frånluft?
 
J johannordin skrev:
För tre år sedan installerade en Eldabutik en braskamin av märket Norpeis Monaco i mitt hus. Det fanns flera fel jag påpekade och reklamerade. Man gjorde ett par avhjälpningsförsök men resultatet blir inte fullt ut bra. Istället för att lösa problemen togs ärendet till tingsrätt då jag höll inne viss betalning. Jag har reklamerat till ARN och där vunnit stöd för min sak. Istället för att följa ARNs rekommendation fortsätter man processa i tingsrätt. När jag inser vilka kostnader jag riskerar åka på samt att tiden till att få problemet utrett skulle vara flera år, erbjöd jag mig avlägga full betalning. Dock har man från motpartens sida vid inte något fillfälle ens varit beredd att diskutera en lösning utan man kör på och ignorerar fullständigt mina försök till att få till en dialog.

Vad som gör denna process extra allvarlig är att inte en enda leverantör eller braskamininstallatör är beredd att inspektera felen och ev. erbjuda åtgärd. Inte ens har jag hittat en leverantör som är beredd att genomföra en helt ny installation.
Branschen verkar för liten och svågerpolitik råder. Jag har ringt runt till ett tjugotal parter för att försöka få en offert, initialt är de hjälpsamma men när de förstår att en Eldabutik är inblandad drar de sig ur. Kan presentera ett antal korrespondenser som bevisar exakt det beteendet.

Efter mycket arbete har jag hittat en orädd och opartiskt Skorstensfejarmästare med gott renommé. Dennes uttalandes talar tydligt språk. Dock räcker inte detta för att jag skall kunna vinna i tingsrätten. Jag har ju inget prisförslag och där brister det för mig.

Det här fallet har eskalerat bortom alla rimliga proportioner. I nuläget skulle vi kunna estimera juridiska kostnader uppemot 500 000, och sannolikt landar det på ca 1miljon över en tvist om 60 000. Oavsett om jag vinner lär jag behöva stå för en rad kostnader och det kommer kosta långt mer än en ny installation. Försäkringen har ett tak på 300 000 och räcker endast ca 50% av arvodet. I värsta fall skulle jag bli skuldsatt för livet.

Min förhoppning är att ett mediainslag skulle kunna hjälpa mig och andra konsumeter i liknande situation att inte hamna i denna hemska situation men att få till det verkar också svårt eller närapå hopplöst

Skickar in två bilder som visar på två av problemen jag reklamerat. Finns några ytterligare!

Hoppas någon på forumet har några tips och råd kring hur jag kan gå tillväga!

Detta är ett grymt bra exempel på hur luten man som konsument faktiskt är. Det pratas så ofta om "konsumenträtt" och hur starkt skydd vi har i sverige MEN min erfarenhet är den samma. Det är kapitalet som styr och som privatperson riskerar man sin privata ekonomi och personlig konkurs mm. Vad hjälper då att man faktiskt har RÄTT när stora aktörer har en helt annan plånbok och kan förhala saken och göra det hela fullt oproportionerligt kostsamt? Även om ma vinner är man förkorare. I mitt fall har jag försökt driva prosess mot en större husfirma i sverige då vårt nyckelfärdiga hus blev över 1.5 år försenat och vi fick själva riva grunder etc. Man tar inte ens moraliskt ansvar. Samma med en besiktningsman som skrivit skriftligt utlåtande om vår garageplatta och sagt den var ok men vi har betalat den och sen grävt bort den. Besiktningsmannen löste ut sin försäkring och sen stod vi och stångades mot Gjensidiges jurister...lilla jag mot en miljardplånbok...

Vi fick i alla fall råd av vår advokat att lägga ner då vi bråkade med besiktningsmannen om i storleken 150 tusen och riskerade förlora mer. Hade vi haft mer på bordet hade kanske analysen varit annan. Men låter ju helt absurt de pengar du skriver om med tanke på ingångsvärdet/tvistvärdet. Borde finnas etik och moral hos jurist också...hur man kan plöja ner timmar och inte komma någonstans? Min erfarenhet är att de bara skriver mail fram och tillbaka i stil "vi anser det här och vill ha det här" och sen svarar den andra "vi anser att ni har fel, så det så" så går det fram o tillbaka...

Har inga andra råd att ge tyvärr. Men är det sådana problem med monacon så kommer jag inte köpa någon. Thats for sure! Media är väl vår bästa vän möjligen? Jag har en del dialog och kommer att gå ut med vår fulla historia så folk får veta hur illa den kan gå. För det är rent jävligt. Lycka till // martin i luleå
 
  • Gilla
mejeriet och 5 till
  • Laddar…
Tänkte också tipsa om att kontakta media, vilket Kanske tyvärr är enda sättet att få motparten att mjukna lite. Eftersom det gäller en stor kedja kanske riksmedia är intresserade, Aftonbladet borde t.ex slå ganska hårt...
 
  • Gilla
johannordin och 2 till
  • Laddar…
Att en tingsrätt skulle sätta ut ett mål där tvistebeloppet är 60 000 kr till en tre dagar lång huvudförhandling låter helt verklighetsfrämmande. Hur som helst har vinnande part rätt till skäliga rättegångskostnader, något som avgörs av domstolen om den förlorande parten inte vitsordar (godkänner) den av vinnande part begärda kostnaden. Det är alltså inte bara att hävda vilken kostnad som helst och med någon automatik få den ersatt. Rättegångskostnader för BÅDA parter i storleksordningen 500 000 kr är inte ovanligt men låter även det anmärkningsvärt mycket för en tvist om 60 000 kr, kostnader för EN part på 500 000-1 000 000 kr är vad man brukar ha i lite mer komplicerade tvistemål.

Krasst sett så finns det antingen fler aspekter/tvistefrågor i detta eller så kommer motparten aldrig få full ersättning för sina kostnader även om de vinner fullt ut.

Ett sätt att ganska omgående få slut på tvisten (om det är vad man vill) är att medge motpartens yrkanden fullt ut men vitsorda ett visst, lägre belopp som skälig rättegångskostnad. Det blir förstås ett risktagande i det att man på förhand inte vet vad domstolen tycker är rimliga kostnader.
 
  • Gilla
johannordin och 2 till
  • Laddar…
De vill ha 60 000 jämte ränta?
Du vill betala 0 till de åtgärdat bristerna?
Är bristerna dokumenterade av en sakkunnig?
Ni verkar ha haft en enorm otur i allt det här. Normalt skulle till och med kamininstallatörens advokat tagit en förlikning.

Säg att beloppet är uppe i 500 000 kr (vilket låter fantastiskt oskäligt mycket men har man otur så har man)
Tingsrätten dömer att ni ska betala lika mycket var då bär ni 50/50 juridiska kostnader (om jag förstått saken rätt)
Säg att tingsrätten bedömer att ni ska betala 50 000 av de 60 000 då innebär det ändå en juridisk kostnad på ca 85 000 för företaget.
 
Nu har jag läst tråden slarvigt, så det kanske framgår någonstans, men jag undrar vad ditt försäkringsbolag säger? Går det att få hjälp (eller åtminstone moraliskt stöd) därifrån?
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus
  • Laddar…
Jag får erkänna att jag har svårt att få ihop allt detta. En 60 tkr tvist av enklare slag och juristkostnader på 500 tkr är ju helt orimligt. Likaså en tredagars huvudförhandling. Är det något mer som det tvistas om?
 
  • Gilla
da98jpn och 2 till
  • Laddar…
J johannordin skrev:
Det stämmer och när frågan ställdes vad de ville ha utöver kapitalbeloppet fick vi inte ens något svar, så oavsett hade jag då inget val än att fortsätta och detta bud har upprepats ett par gånger sedan dess, utan något svar återigen.

Felen finns där och hittar jag bara rätt fackmän att hjälpa till att värdera kostnaderna för åtgärd och att ev. genomföra dessa åtgärder så är det inte längre "en hel bransch" som jag tvistar mot. Det svåraste att smälta i det här läget är att ingen (jag hittills haft kontakt med) vågar ens komma ut och titta på problemen.

Finns det någon seriös och orädd braskamininstallatör där ute som läser detta får ni gärna höra av er till mig. :)
Sök i Baltikum Seriösa och duktiga hantverkare som inte levererar skräp
 
  • Gilla
nickeanderson
  • Laddar…
J johannordin skrev:
För tre år sedan installerade en Eldabutik en braskamin av märket Norpeis Monaco i mitt hus. Det fanns flera fel jag påpekade och reklamerade. Man gjorde ett par avhjälpningsförsök men resultatet blir inte fullt ut bra. Istället för att lösa problemen togs ärendet till tingsrätt då jag höll inne viss betalning. Jag har reklamerat till ARN och där vunnit stöd för min sak. Istället för att följa ARNs rekommendation fortsätter man processa i tingsrätt. När jag inser vilka kostnader jag riskerar åka på samt att tiden till att få problemet utrett skulle vara flera år, erbjöd jag mig avlägga full betalning. Dock har man från motpartens sida vid inte något fillfälle ens varit beredd att diskutera en lösning utan man kör på och ignorerar fullständigt mina försök till att få till en dialog.

Vad som gör denna process extra allvarlig är att inte en enda leverantör eller braskamininstallatör är beredd att inspektera felen och ev. erbjuda åtgärd. Inte ens har jag hittat en leverantör som är beredd att genomföra en helt ny installation.
Branschen verkar för liten och svågerpolitik råder. Jag har ringt runt till ett tjugotal parter för att försöka få en offert, initialt är de hjälpsamma men när de förstår att en Eldabutik är inblandad drar de sig ur. Kan presentera ett antal korrespondenser som bevisar exakt det beteendet.

Efter mycket arbete har jag hittat en orädd och opartiskt Skorstensfejarmästare med gott renommé. Dennes uttalandes talar tydligt språk. Dock räcker inte detta för att jag skall kunna vinna i tingsrätten. Jag har ju inget prisförslag och där brister det för mig.

Det här fallet har eskalerat bortom alla rimliga proportioner. I nuläget skulle vi kunna estimera juridiska kostnader uppemot 500 000, och sannolikt landar det på ca 1miljon över en tvist om 60 000. Oavsett om jag vinner lär jag behöva stå för en rad kostnader och det kommer kosta långt mer än en ny installation. Försäkringen har ett tak på 300 000 och räcker endast ca 50% av arvodet. I värsta fall skulle jag bli skuldsatt för livet.

Min förhoppning är att ett mediainslag skulle kunna hjälpa mig och andra konsumeter i liknande situation att inte hamna i denna hemska situation men att få till det verkar också svårt eller närapå hopplöst

Skickar in två bilder som visar på två av problemen jag reklamerat. Finns några ytterligare!

Hoppas någon på forumet har några tips och råd kring hur jag kan gå tillväga!
Jag ser två alternativ: 1) anlita någon utan att berätta vem som gjort felet. 2) lägg ner och glöm det hela det är inte värt det. Jag skulle välja det senare alternativet.
 
Klassisk poker där degått "all in" trots att du har de bättre korten.

Har du skriftligen erbjudit dig att betala återstoden är det egentligen deras omkostnader de processar vidare om. Trots att du fick rätt i ARN. De mobbar dig.

Har extremt svårt se att en domstol i så fall skulle se deras beteende som skäligt. En domstol kan absolut anse att de själva dragit på sig onödiga kostnader eftersom de inte accepterade ett skäligt erbjudande om tvistlösning. Och då blir de tappande part och får betala även dina kostnader.
 
  • Gilla
johannordin och 2 till
  • Laddar…
M MrXman skrev:
Klassisk poker där degått "all in" trots att du har de bättre korten.

Har du skriftligen erbjudit dig att betala återstoden är det egentligen deras omkostnader de processar vidare om. Trots att du fick rätt i ARN. De mobbar dig.

Har extremt svårt se att en domstol i så fall skulle se deras beteende som skäligt. En domstol kan absolut anse att de själva dragit på sig onödiga kostnader eftersom de inte accepterade ett skäligt erbjudande om tvistlösning. Och då blir de tappande part och får betala även dina kostnader.
Helt riktigt
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
J johannordin skrev:
För tre år sedan installerade en Eldabutik en braskamin av märket Norpeis Monaco i mitt hus. Det fanns flera fel jag påpekade och reklamerade. Man gjorde ett par avhjälpningsförsök men resultatet blir inte fullt ut bra. Istället för att lösa problemen togs ärendet till tingsrätt då jag höll inne viss betalning. Jag har reklamerat till ARN och där vunnit stöd för min sak. Istället för att följa ARNs rekommendation fortsätter man processa i tingsrätt. När jag inser vilka kostnader jag riskerar åka på samt att tiden till att få problemet utrett skulle vara flera år, erbjöd jag mig avlägga full betalning. Dock har man från motpartens sida vid inte något fillfälle ens varit beredd att diskutera en lösning utan man kör på och ignorerar fullständigt mina försök till att få till en dialog.

Vad som gör denna process extra allvarlig är att inte en enda leverantör eller braskamininstallatör är beredd att inspektera felen och ev. erbjuda åtgärd. Inte ens har jag hittat en leverantör som är beredd att genomföra en helt ny installation.
Branschen verkar för liten och svågerpolitik råder. Jag har ringt runt till ett tjugotal parter för att försöka få en offert, initialt är de hjälpsamma men när de förstår att en Eldabutik är inblandad drar de sig ur. Kan presentera ett antal korrespondenser som bevisar exakt det beteendet.

Efter mycket arbete har jag hittat en orädd och opartiskt Skorstensfejarmästare med gott renommé. Dennes uttalandes talar tydligt språk. Dock räcker inte detta för att jag skall kunna vinna i tingsrätten. Jag har ju inget prisförslag och där brister det för mig.

Det här fallet har eskalerat bortom alla rimliga proportioner. I nuläget skulle vi kunna estimera juridiska kostnader uppemot 500 000, och sannolikt landar det på ca 1miljon över en tvist om 60 000. Oavsett om jag vinner lär jag behöva stå för en rad kostnader och det kommer kosta långt mer än en ny installation. Försäkringen har ett tak på 300 000 och räcker endast ca 50% av arvodet. I värsta fall skulle jag bli skuldsatt för livet.

Min förhoppning är att ett mediainslag skulle kunna hjälpa mig och andra konsumeter i liknande situation att inte hamna i denna hemska situation men att få till det verkar också svårt eller närapå hopplöst

Skickar in två bilder som visar på två av problemen jag reklamerat. Finns några ytterligare!

Hoppas någon på forumet har några tips och råd kring hur jag kan gå tillväga!

Kanske kontakta Plus. Historien har ju flera element som andra konsumenter skulle ha nytta av att lära sig om
K
 
  • Gilla
Alebaleportocale och 1 till
  • Laddar…
M MrXman skrev:
Har extremt svårt se att en domstol i så fall skulle se deras beteende som skäligt. En domstol kan absolut anse att de själva dragit på sig onödiga kostnader eftersom de inte accepterade ett skäligt erbjudande om tvistlösning. Och då blir de tappande part och får betala även dina kostnader.
Jag är inte så säker. Trådar där det successivt kommit fram att det finns fler aspekter än de TS beskriver och att det även försuttits många chanser till rimliga uppgörelser är inte helt ovanliga.

Oftast tar de slut när TS får upprepade frågor om mer info, emellanåt fortsätter de i tusentals inlägg. Att det i det här fallet är tre rättegångsdagar reserverade och att TS inte närmare kommenterat varför, eller varför det kan väntas bli så dyrt får i alla fall mig att dra öronen åt mig.

Det ligger med största sannolikhet en hund begraven här.
 
  • Gilla
Donn och 6 till
  • Laddar…
J johannordin skrev:
Hej - den Eldabutik detta gäller har återfunnits på denna lista tidigare år dock för mindre summor än den vi tvistar om nu. Att den inte finns på listan pga mitt fel är att jag informerade ARN försent och anledningen till detta är de det inte stod helt klart att de skulle strunta i att åtgärda felen förens ca 4 måndader efter ARNs beslut. Har ringt ARN för att försöka få inge svar i efterhand men de hade inte möjlighet att ta emot det...

Ser en Elda butik i Haninge som är på svarta listan. Är det den?
 
  • Gilla
Kickan123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.