hej jag bor i ett nytt stenhus där ubiquiti ac pro är monterad centralt i vardagsrums taket men i andra änden av huset är wifi signalen svag så kan man koppla ihop min ubiquiti med en till likadan men nätverkskabel och är detta i så fall den bästa lösningen för rör är framdragna så installationen kan göras snyggt.
 
Det kan du göra och det kommer fungera utmärkt, men jag har byggt ett mesh-nätverk på vår gård av enheter som pratar med varandra trådlöst och det fungerar oxå utmärkt och då slipper man tråddragningen. Mesh blir ju lite långsammare men med vår 250/250 lina påverkas inte hastigheten ut eftersom den inte är hög nog. Ergo, kör du gigabit behöver du trådat, om inte är det lika effektivt att bara addera enheter som kör trådlöst och du slipper borra.
 
Skånepöjk
Google mesh är bra, funkar iallafall här hemma :)
 
Kemisten Kemisten skrev:
Det kan du göra och det kommer fungera utmärkt, men jag har byggt ett mesh-nätverk på vår gård av enheter som pratar med varandra trådlöst och det fungerar oxå utmärkt och då slipper man tråddragningen. Mesh blir ju lite långsammare men med vår 250/250 lina påverkas inte hastigheten ut eftersom den inte är hög nog. Ergo, kör du gigabit behöver du trådat, om inte är det lika effektivt att bara addera enheter som kör trådlöst och du slipper borra.
Jag har nätverk uttag i alla rum så kan man kanske sätta något i dom uttagen istället så blir det ju ändå trådbundet istället för att sätta mer prylar i taket. Vad finns det då för små prylar som går på samma så man inte pendlar mellan två nätverk?
 
Skaffar en till Ubiquiti AP och döp det nätverket med samma SSID och lösen så är det inga problem.
Blanda helst inte olika produkter/tillverkare.
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Skaffar en till Ubiquiti AP och döp det nätverket med samma SSID och lösen så är det inga problem.
Blanda helst inte olika produkter/tillverkare.
Så gör man inte.
Man adopterar bara en puck till i controllern, så blir det samma nät/ssid med överlämning om täckningen nu överbryggar varandra mellan puckarna.

@Toddep det finns accesspunkter du kan sätta som är gjorda för att stå på ett bord tex.
https://unifi-flexhd.ui.com/

För mer alternativ kan du kika på www.ui.com
 
Redigerat:
  • Gilla
Kemisten
  • Laddar…
Jo, jag vet hur man bygger ett unifinät.
 
1 markus1 skrev:
Har en Ubiquity AP över då jag bytt till mesh. Hör av dig om du vill köpa för en billig peng plus frakt beroende på var du bor :)
För kännedom kan du köra mesh med Unifi's APs med.
 
  • Gilla
Kemisten
  • Laddar…
Jag tror jag underskattade vad som jag fann självklart i mitt inlägg. 1) Eftersom det redan fanns en Unifi enhet utgick jag ifrån att det skulle vara självklart att vi, om inte annat sades, skulle vara dessa enheter vi pratade om och 2), att det inte fanns en enkel möjlighet att dra ett fysiskt nätverk på fastigheten eftersom det nämndes stenhus.

Eftersom det nu tydligen *finns* uttag i varje rum är frågan för mig lite oklar eftersom svaret är så enkelt och (för mig) uppenbart. Man har en router centralt, man kopplar två eller flera APs (unifi) till de vägguttag som ligger närmast där man vill ha täckning och konfigurerar dessa i/mot samma puck så de ingår som delar i samma nätverk. Voila, du har ett heltäckande nätverk.

Jag gör på ovanstående sätt men har konfigurerat flera som trådlösa (mesh) eftersom vår gård är gammal och jag vill undvika att lägga in nya kablar överallt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.