Hej, går det att montera el till den här så att den går att ha lös kabel med jordad stickpropp? I sådana fall: hur? Tanken är att hänga upp den över ett bord och använda som växtbelysning. Tack för alla eventuella svar :) Öppet elskåp med kablar och kopplingsklämma, förberett för montering av jordad stickpropp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lampa på bord med öppen baksida visar kablar och kopplingsdon, tänkt för växtbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre elinstallation med öppet kabelanslutningsblock och färgkodade kablar inuti en armatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lång belysningsarmatur på bord avsedd för ombyggnad till växtlampa med löst hängande kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går absolut. Ta bort de avklippta kablarna och anslut den nya sladden med jord (grön/gul) i mitten, blå på N och brun (eller svart) på 1. Egentligen spelar det ingen roll hur du kopplar N och 1 så länge du kopplat jorden rätt eftersom du har en stickpropp i andra änden.
 
  • Gilla
Skottow
  • Laddar…
Och här vill jag slå ett slag för dragavlastning.
 
  • Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker det ser ut som att fas och nolla ska sitta på anslutningarna på varsin sida om den gulgröna jorden.
 
  • Gilla
Skottow
  • Laddar…
Viktigt är att du använder en jordad stickkontakt och ansluter den i ett jordat uttag med efter du kopplat som i första svarsinlägget
 
  • Gilla
Skottow
  • Laddar…
Har gjort precis samma med några gamla lysrörsarmaturer. Som sagt, tänk på dragavlastningen. Alltså, om lampan skulle ramla ner eller något barn rycka i sladden så vill du inte ha exponerade spänningssatta ledare dinglandes.
 
  • Gilla
Skottow
  • Laddar…
Viktigt är att gul/grön ledare är längre än övriga två när du ansluter kablarna utifall någon råkar dra ut kabeln ur armaturen
 
  • Gilla
Skottow
  • Laddar…
ehm, är det bara jag som ser en trefas historia eller?... gissar på 3 olika lyskällor i den, ant. får dy bygla ihop 1,2 och 3 om allt skall lysa med...
 
5
M MagicFingers skrev:
ehm, är det bara jag som ser en trefas historia eller?... gissar på 3 olika lyskällor i den, ant. får dy bygla ihop 1,2 och 3 om allt skall lysa med...
Nej, det är vidarekoppling därav 5 trådar in och ut..
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Det går absolut. Ta bort de avklippta kablarna och anslut den nya sladden med jord (grön/gul) i mitten, blå på N och brun (eller svart) på 1. Egentligen spelar det ingen roll hur du kopplar N och 1 så länge du kopplat jorden rätt eftersom du har en stickpropp i andra änden.
Tack, med lite fix och trix fick jag till det!
 
P Putte 9497 skrev:
Viktigt är att gul/grön ledare är längre än övriga två när du ansluter kablarna utifall någon råkar dra ut kabeln ur armaturen
Tack, jag gjorde som du skrev. Super!
 
Marojo Marojo skrev:
Har gjort precis samma med några gamla lysrörsarmaturer. Som sagt, tänk på dragavlastningen. Alltså, om lampan skulle ramla ner eller något barn rycka i sladden så vill du inte ha exponerade spänningssatta ledare dinglandes.
Tack för rådet, det gick fint att få till den gamla lysrörarmaturen med er hjälp här!
 
Resultatet :)
 
  • Växtbelysning över plantor och krukväxter på en fönsterbräda inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.