Har precis köpt en nätverkshårddisk (NAS) som behöver ström och en fiberkabel. Hårddisken kan inte stå i vardagsrummet eller köket pga oljud. I dagsläget står hårddisken i en 4,6 m2 stor tvättstuga där vi lufttorkar tvätt och har en tvättmaskin. Vi har mekanisk frånluft och ett helt ok utsug från ett frånluftsdon i tvättstugan.

Schematisk planritning över husets våningsplan som visar placering av router och nätverkshårddisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Problemet är att jag inte har någon nätverkskabel i tvättstugan och sedan är kanske placeringen mindre lämplig, det kan jag inte bedöma. Kör en Homeplug nu, men det ger inte tillräckligt med fart. Långsiktig lösning sökes. Mellan vardagsrum och tvättstuga finns hall, garderob och städskåp där eluttag saknas idag (försökte få till en bild).

Alt. 1. Dra en nätverkskabel från router i vardagsrum genom garderob under trappa, via städskåp till tvättstugan. Det blir några håltagningar där. Sedan vet jag inte om man tar in kabeln vid tak eller golv till tvättstuga.

Alt. 2. I hallen, garderoben under trappan och i städskåpet saknas el. Jag skulle kunna dra någon förlängningssladd ihop med nätverkskabel från kontakt i vardagsrummet till städskåpet genom något hål i väggen. Nätverkshårddisken skulle stå fint i städskåpet under gruppcentral. Men det känns som att sånt får inte jag göra?

Alt 3. Be en elfirma fixa biffen. Blir det dyrt? Mycket beskrivningar i onödan här då =)

Alt. 4 är lite krångligt att förklara, men går i princip ut på att jag köper en router utan wifi som tar emot fiber i vårt sovrum och gör om min router med wifi i vardagsrum till en accesspunkt. Då får jag en enklare kabeldragning för nätverkshårddisken från vårt sovrum till ett arbetsrum. Eventuellt funkar homeplug bättre då, sovrum och tvättstuga ligger på samma fas även om de är i olika delar av huset.

Jag är i princip helt oerfaren av kabeldragning och håltagning i väggar för kablar, framförallt tjockare lättbetongsväggar och el känns lite tveksamt. Jag jobbar inte med IT och har ingen utbildning i el.
 
L
Du har inte skrivit något om huset är enplan eller inte. Om det är ett enplanshus där du kan komma åt vinden skulle jag rekommendera Alt. 2, under förutsättning att du kan få ett nytt eluttag installerat från gruppcentralen. Detta kan vara värt att kosta på sig, så får du en bra central nätverksplats, med router, switch, patchpanel, NAS etc. Därefter kan du göra en kanalisation upp till vinden där du drar kablarna till de rum som ska ha nätverksuttag för accesspunkter och annan trådbunden utrustning.
 
Tack för svar!

Det är ett 50 år gammalt radhus med två våningar. Fibern går över vindarna mellan husen och kommer ned i sovrum på vån 2. Därifrån är det påkostat en ethenetkabel ned till bottenvåning och vardagsrummet på bilden.

Jag hittar inte riktigt bra placering på övervåningen för router med wifi. Den står fint i vardagsrummet just nu med en nätt kabel till TV och så har vi täckning i hela huset. Sambo vägrar wifi-strålande-blinkande router i sovrum. I övriga rum på vån 2 gör den sig inte riktigt heller av olika skäl.

I dagsläget är det bara NAS som behöver lösas med kabel. Men det kan absolut vara klokt att tänka lite långsiktigt också, om rum i framtiden ska få trådbundet m.m..

Jag är osäker på några saker:
- Router i tvättstuga: bra idé på sikt? Klokt dra in nätverkskabel för NAS:ens skull?
- Vad får jag göra själv med el mellan vardagsrum och garderob/gruppcentral?
- Lite osäker på håltagning i lättbetongen, men det är kanske bara att borra på och sen trycka igenom kablar.

Är det enkelt jobb för en elektriker att fixa ett uttag under gruppcentralen, så är det kanske bästa lösningen?
 
L
Nätverkskabel till tvättstugan är väl inte så konstigt, men NAS hör den verkligen hemma där? Dra inga otillåtna skarvkablar med el själv mellan rum till gruppcentralens plats. Det är ett litet enkelt jobb för en elektriker att göra rätt från början, att koppla direkt från gruppcentralen.

Att dra kabel genom lättbetong är väl inget speciellt med, bara man väljer borra så det inte stör andra installationer etc. Du bör välja en CAT6 installations kabel med solida ledare, när du avser dra "permanenta" dragningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.