Jag skall bygga en balkong som är 2.2m ut från fasad och sedan 7m "bred" . Den skall senare byggas ut ytterliggare 3 meter som attefallstillbyggnad. Balkongen skall även fungera som Carport och därav vill jag inte ha några pelare som stör när man kör in bilen. Jag fick offert där man dimensionerade limträbalk som skulle vara 115x585 för att klara 7m fri spännvidd.

Finns det någon som skulle kunna svara på vad motsvarande IPE eller HEA balk har för dimension?
Skulle jag klara mig med en 200mm IPE eller HEA?
 
  • CAD-ritning av en planerad balkong konstruerad för att fungera som en carport, visar balkongens mått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det bör motsvara IPE330 eller HEA260 hållfasthetsmässigt, med S275 stål. Men be någon mer rutinerad räkna på det, jag är novis på detta. Har inte kollat nedböjning heller.
 
Snözon?
 
Jag skulle säga IPE 300 eller HEA 240. IPE blir högre men också snyggare när balkarna är synliga. Jag uppfattar dock dessa dimensioner liksom 115x585 mm limträ som klart överdrivna. Vem har räknat ut det åt dig? Användningen som balkong drar upp lasten, men jag tycker att 115x450 i limträ är en mer rimlig dimension. 165x405 har samma kapacitet.
 
Sitter och studerar till en tenta i konstruktionsteknik, så jag tänkte jag lika gärna kunde testa räkna på detta.:D

För limträ fick jag precis som Justus föreslog 115x450 med fmk=32 MPa (hållfasthet parallellt fibrerna i böjning). Ej kontrollerat nedböjningen dock.

Alternativ stål: HEA160 eller IPE200. Nedböjningen för IPE-balken vid karakteristisk lastkombination fick jag till 38mm (L/185).
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
Du är på samma spår som jag. Jag fick också 38 mm för IPE 200. Den som såg avsnittet av Husdrömmar på TV där man byggde ett vrålstort hus med taksprång och balkonger i Hällingsjö med stålstomme, kunde lägga märke till att de utkragande stålbalkarna till balkongerna var av IPE typ. HEA balkar i det läget hade sett mekanoaktiga ut.
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
Lulaua Lulaua skrev:
Snözon?
Bygger i alingsås. Vet inte vilken snözon det är.
 
Snözon 2,0 i Alingsås. Jag räknade med snözon 1,5.
 
P petterovski skrev:
Snözon 2,0 i Alingsås. Jag räknade med snözon 1,5.
Vad innebär det ... behöver jag gå upp i storlek då? Klarar en HEA 200 lasten?
 
Spelar väl i och för sig ingen roll om det ska räknas som en balkong då nyttiglasten är större än snölasten och de inte verkar samtidigt.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Man brukar inte räkna med både nyttig last och snölast på balkonger. Man tar det som är störst, vilket nästan alltid är den nyttiga lasten.
 
Här måste man dimensionera för snöficka, det kan förklara den stora dimensionen du fick.
 
Det är också väldigt straffande med långa spännvidder på utomhuskonstruktioner i trä eftersom klimatklassen blir sämre vilket sänker hållfastheten.
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Det inte bara sänker hållfastheten, det kan bli ganska fult med tiden också. Jag skulle satsa på en annan uppbyggnad av bärverket, som kortar ner spännvidderna. Det brukar löna sig att ha flera alternativa modeller. Då är det lätt att optimera hållfasthet och kostnad (genom att räkna på volymen limträ). Räkna med att stål blir dubbelt så dyrt som limträ.
 
Vad tror ni om att ta en IPE200 och bultafast tryckt 45x170 alternativt 45x195 som får hyvlas så att den passar. Det borde göra lite för hållfasthet också? Tänker att det blir lättare att fästa balkar osv i de infällda tryckta balkarna.
 
  • Ritning av en IPE 200 stålprofil med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.