Hej,

Flyttade in i huset i höstas, pumpen är från 2006. Jag har ingen erfarenhet av värmepumpar sedan tidigare och försökt att boka in service för att få veta allt allt fungerar korrekt men den lokala Nibefirman har inte tid så jag tänkte allra ödmjukast kolla här om någon kan se något avvikande.

Vi ligger på drygt 27 000 kWh per år, vi har inga andra värmepumpar eller FTX-aggregat. Värmer ca 280 kvm, ingen källare. hälften av fönster nya från 2018 och huset har dåligt självdrag. innertemp 21,5 - 22,5.

VB-fram 36 (38)
Varmvatten 51
Utetemp 8
VB-r 36 (53)
VVstart 51 (48)
KB-f 48
KB-r 50 (-12)
Kurvlutning 10
VPstarter 7128
VP-tid 1694 h
TS-tid 8162 h

Jag antar att TS-tid inte ska ligga så här mycket över VP-tid men VP-tid lär vara inne på andra varvet? Jag antar att eltillskottet går mer än det borde med tanke på vår förbrukning. Vitvaror är från 2010-tal, finns ingen hobbyverkstad eller liknande, 4 pers i hushåll, inga datorer går dygnet runt och ingen elbil heller. Inte ens motorvärmare.

Tack på förhand!
 
  • Tryckmätare på en värmepump med visaren strax under 2 kp/cm².
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det man ser på dessa bilder utan att veta mera så verkar ju kurvlutningen vara hög med en tia man vill ju ha den så låg som möjligt. Ju lägre ju bättre för vp' n cop. Båda givarna för köldbäraren är kass men har inget med pumpen effektivitet att göra. Dessutom har du för lite vatten i värmesystemet enl manometer. Vp tid och starter har nog gått varvet runt. Sen låter ju 27000 kwh mycket med vp om man inte har någon annan storförbrukare.
.
 
Verkar ha gått ca 4800 tim/år vilket innebär att värmepumpen är något underdimensionerad. Har man en väldimensionerad värmepump så ska det gå att komma ner under 15000 kWh/år förbrukning totalt.
 
verkar ha trasiga kb givare också nya heter 718522
 
Tack för svaren! Låter onekligen som pumpen är för liten. Huset har energiprestanda 104 kwh/år enligt energideklaration från 2019. Känns lite surt att byta en pump som fortfarande fungerar men elräkningarna är inte roliga heller..
 
Hur påverkar det om jag sänker kurvan? Behöver andra inställningar justeras samtidigt?

V Vector skrev:
Det man ser på dessa bilder utan att veta mera så verkar ju kurvlutningen vara hög med en tia man vill ju ha den så låg som möjligt. Ju lägre ju bättre för vp' n cop. Båda givarna för köldbäraren är kass men har inget med pumpen effektivitet att göra. Dessutom har du för lite vatten i värmesystemet enl manometer. Vp tid och starter har nog gått varvet runt. Sen låter ju 27000 kwh mycket med vp om man inte har någon annan storförbrukare.
.
 
Man vill ha så många termostater fullt öppen på element och golvärme som möjligt så när vp'n startar och gör värme så kommer det ut i värmesystemet där den gör nytta. Ju lägre kurvlutning och därmed tempratur ut på element ju effektivare värmepump.
 
De står alltid fullt öppna, kanske kan prova att dra ner kurvan något. Just nu 0 grader ute och eltillskottet står och går.. 22-24 grader i huset just nu

V Vector skrev:
Man vill ha så många termostater fullt öppen på element och golvärme som möjligt så när vp'n startar och gör värme så kommer det ut i värmesystemet där den gör nytta. Ju lägre kurvlutning och därmed tempratur ut på element ju effektivare värmepump.
 
Alltså... du har en 8.5 kw som idag räknas som en 10 kw som måste ha eltillskott vid 0 gradigt ute. Antingen har du väldigt dåligt isolerat eller så ger inte kompressorn det den ska eller att borrhålet ger för lite. Sen kan ju pumpen vara underdimensionerad för din kåk . Men man förstår ju om elpatron går vid 0 ute att det springer iväg kwh. Skulle ta dit en som kan mäta upp den så den ger det den ska
 
Man ska tänka på att vid en hög kurvlutning och hur ev kurvförskjutnig står så klarar ju vp inte att producera mer än cirka 60 grader efter det så måste elpatron in för att hjälpa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.