Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Av princip hade jag bytt bank om dom vägrar göra överföringen.
Samma här. När banken tycker att du är till för dem i stället för tvärt om är de snett ute.
 
  • Gilla
Jwc och 4 till
  • Laddar…
Låter som att Skandiabanken har dåligt med kunder eftersom dom inte kan hjälpa till med kontanta överföringar bara för att man inte har lån i banken..... Jag hade tackat för kaffet och bytt bank direkt.


Börjar bli jäkligt märkligt i Sverige, man ska inte ha kontanter och man får inte förfoga över sina egna pengar som redan finns i systemet. Enda sättet att handla är att ta lån, samtidigt gnälls det på att svenskarna är överbelånade. Jag har några hundratusen i bolån hos Swedbank, det enda lånet jag har och det märks vid varje kontakt med banken att normen vid min ålder (30) är att sitta med miljoner i skulder. Sjukt.
 
  • Gilla
Sofriko och 3 till
  • Laddar…
I ingenaning skrev:
Vi har köpt en sommarstuga, kontraktet är redan påskrivet. Vi tänkte inte låna av banken utan vi har tillräckligt med pengar på sparkontot. När mäklaren ringde banken (Skandiabanken) för att boka tid för utbetalningen så sa dom ifrån. Skandiabanken hjälper inte till vid kontanttillträden om man inte har lån via banken. Jag har ringt till kundtjänst och diskuterat ett par gånger med olika personer och det är tydligen deras policy. Spelar ingen roll att jag varit trogen kund i 20 år (det hade jag i och för sig inte trott heller).

Skandiabankens råd var att göra det via en annan bank. Jag har ingen annan bank. Mäklaren kunde förmedla en kontakt i Swedbank, men Swedbank var tveksamma och sa att dom bara kunde hjälpa till om både jag och min fru blev helkunder i Swedbank istället, med lönekonton och hela det köret.

Jag föreslog att jag kan göra överföringen själv till säljarens bank! Säljaren har lån att lösa så jag kan inte betala till säljaren direkt. Mäklaren berättade att det var olagligt (!) att göra så pga penningtvättlagen (har jag för mig). Själv ser jag inte riktigt problemet, om jag får ett kontonummer till ett klientmedelskonto plus ett referensnummer att använda så kan jag överföra pengarna till säljarens bank själv. Till och med dagen innan, för att vara säker på att pengarna finns på tillträdesdagen. Mäklaren säger dock ifrån.

Nästa plan var då att ansöka om ett bolån, eftersom allt i livet verkar bli enklare om man lånar så mycket som möjligt. Skandiabanken har dock 6 veckors handläggningstid för nya bolån och vi har kommit överens med säljaren om inflyttning om ett par veckor.

Vad tycker ni? Någon med liknande erfarenhet? Den stora svikaren i det här fallet är ju Skandiabanken som inte vill hjälpa till bara för att vi inte lånar pengar, men det verkar svårt att göra något åt.
Nu har det gått en månad sen trådstart, hur gick det? Fick ni köpa utan lån? Har ni bytt bank?
 
Vi gjorde en liknande affär förra året. Då med handelsbanken som vår bank och visst var de något putta över att vi inte tänkte ta ut några bolån, men de hjälpte iallafall till med överföringarna. Dock tog ut ut en avgift, tror det var 500 kr eller liknande. Man tycker ändå att detta borde vara en service banken skulle tillhandahålla även om de inte får ut något i form av ränteintäkter på lån utan att ta ut snikna avgifter.
 
Har råkat ut för samma problem. Sålde en bostadsrätt i Stockholhm och det blev pengar över för att köpa en bostadsrätt i Mariestad.
Har Skandiabanken som huvudbank - har haft dom för lägsta kostnader. (Blev tillfälligt rik nu när jag sålde, men pensionen blir åt fanders.)
Den goda nyheten är att nu kan Skandiabanken hjälpa till med ett kontanttilltärde. Den dåliga nyheten är att de tar 7500kr i avgift!! Trodde jag hört fel först.Tog ett tag att fatta det. Men banker är ju inte till för dig lille, vän. Som flera varit inne på i den här tråden så vill de att man ska låna pengar. Man ska bli fast son låneslav. Storhandlade igår inför det här Coronaviiruset och köpte mat osv för kring 2000kr. Det blev massor av burkar osv. Där ser man vad man får för 2000kr. Men skandiabanken ska ha nästan fyra gånger så mycket för en enkel öveföring!!!

Jag har också konto i Nordea sedan tidigare. Hade dom som huvudbank en gång i tiden så jag ringde till dom. Efter att ha ringt tillbaka dagen därpå - ringde för sent så "expertisen" var inte på plats så fick jag reda på att jo, de hjälper till med sådant här. Avgift 5000kr. Något luttrad nu så var jag inte så nära att svimma av den här gången.

Avgiften är satt för att skrämma oss till att låna uppenbarligen.

Efter bland annat samtal med mäklaren ska en från Swedbank ringa mig imorgon för de samarbetar med dom. Han sa till mig att "om man gör på rätt sätt" så skulle jag slippa avgiften. Men då måste jag väl bli kund i den banken. När man kollar på internet så verkar de ju OK men dubblar väl månadskostnaden. MEN kollar man utvärderingar så ligger de ju taskigt till i kundnöjdhet.

Så råden att byta bank i den här tråden är ju HELT KORREKTA. Frågan blir bara till vilken bank man ska byta?

Fast om det fortfarande gäller att jag kan få överföringen utan kostnad imorgon - alltså inte ett av dessa eviga "missförstånd" - så byter jag nog bank till Swedbank. Kanske är de trevliga där i Mariestad och får man en personlig kontakt med en trevlig bankman/kvinna så är det värt några extra kronor i månaden. Och har man blivit fly förbannad om några år kan man väl byta bank igen då.

Det är för övrigt ett råd jag gärna förmedlar - fast det vet ni väl redan eftersom ni är i den här tråden - man måste vara på hugget med försäkringar, elabonnemang, banker osv för annars blir de sakta dyrare och sämre. Vids snart 65 års ålder är det något jag sett så många gånger om. Man låter det bara gå och försäkringskostnader osv kryper upp lite varje år. Så byte ibland är bra för privatekonomin.
 
Dåligt från bankernas sida. Har Skandiabanken något kontor? Om dom har det kanske du kan hämta ut en postväxel och betala för lgh med?
 
Förstår i viss mån att bankerna måste hålla med avgifter för sådant här. Det är en tämligen ovanlig process som ändå kräver en del handhavande från deras sida. Pengar som de får tillbaka på räntorna vid lån.

Med en begynnande botten på börsen så kanske en mild belåning inte är helt dum framåt hösten...
 
  • Gilla
Carli56
  • Laddar…
Helt bisarrt.

Visst. Man kan kanske på något vis acceptera att de har en avgift på sånt där men den borde ligga på allra högst 100 kronor.
 
  • Gilla
Jwc och 1 till
  • Laddar…
Du får tänka på vad den alternativa intäkten är för den där timmen som handläggaren lägger på betalningen. Jag betalar 5k i ränta per månad till min bank.
 
Ta ett lån, med rörlig ränta som du sedan amorterar av efter 1 månad. Banken håller tillträdet gratis och du blir skuldfri direkt...
 
Uppdatering.

Ica banken ska ha 2000kr men visste inte om de skulle hinna med för tillträdet är om två veckor (!??!)

Handelsbanken har återkommit med beskedet att de tar 5000kr precis som Nordea men skulle kunna ge rabatt så jag "bara" betalar 2000kr om jag blir helkund.

Swedbank har inte hört av sig men nu gav mäklaren mig email till kvinnan som har hand om det så jag har emailat. Han tyckte det var konstigt hon inte hört av sig så förhoppningsvis får vi kontakt på måndag. Personligen tror jag det är bara 50-50% chans att jag slipper avgiften för det är naturligtvis så att de vill tjäna en massa pengar på en.

Får erkänna att man har blivit rätt cynisk för idag känns det som att tjäna pengar är det enda som verkar gälla idag. Maxvinst på oss svennar. Förr skulle banken tillhandahålla en samhällsservice och då hade de bankfack och annat man kunde få. Som med el, förr skulle vi få el säkert och till lägsta pris. Idag ska det tjänas pengar bara så det blir elavbrott och i tex Stockholm riskerar nya företag och hus att inte kunna anslutas för man har inte byggt ut elleverans kapaciteten.

Bristen på mediciner och vårdplatser är ju också en konsekvens av att man ska gå med så små utgifter som möjligt - max vinst. Hörde förresten att större delen av tillverkningen av vissa ämnen för tillbverkning av mediciner numera finns i Kina för där var det så mycket billigare att tillverka dom. . . .. så nu är det kris. Inte ens en så okomplicerad (att tillverka) sak som handdesinfektion kan man få tag i.

Well, kanske miraklet inträffar och jag får kontanttillträdet utan extrema avgifter.
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
Är det lagstiftning som hindrar bankerna att tillåta att man får direktöverföra sina pengar (typ Swish) eller är det bara ren girighet?
 
C
B Battern skrev:
Well, kanske miraklet inträffar och jag får kontanttillträdet utan extrema avgifter.
Har gjort två kontanttillträden med SEB utan att betala en krona. Förvisso som befintlig kund, det spelar nog in.
Men som sagt - låna t.ex. 100' och lägg resten som handpenning, blir betydligt billigare än 2000 kr.
 
Är också kund hos SEB och har köpt hus kontant, senast i maj, ingen avgift.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.