Då har ni alltså haft en s k förlikningsförhabdling, dvs när rätten (ordföranden) undersöker möjligheten till en förlikning?
 
F Fred vom Jupiter skrev:
För övrigt känns det mycket att hålla inne med 60’ kr i betalning för att luckan kärvar och en stenplatta monterats snett. Vad kostade hela kalaset med kamin och installation egentligen? Så här i efterhand kan man säga att du borde innehållit betalning om ungefär 20’ kr tills felen avhjälpts för att slippa riskera att få betala motpartens rättegångskostnader, men det är lätt att vara efterklok.
I korta ordalag. Konsumentvägledningen från Hallå Konsument som jag använde innan jag letade upp ett juridiskt ombud har orsakat mer problem än nytta. Insikt kring olika typer av tvister har jag fått alldeles försent. Även om åtgärden (om det krävs en ny insats) ligger på ca 80tkr (förutsatt att någon vill göra jobbet) så hade jag definitivt tagit kostnaderna om jag vetat vad alternativet inneburit (där jag är nu).
Som sagt, det är lätt att vara efterklok när man sitter med facit :)
 
D Derbyboy skrev:
Då har ni alltså haft en s k förlikningsförhabdling, dvs när rätten (ordföranden) undersöker möjligheten till en förlikning?
Ja.
 
Och då framförde du att du kan tänka dig att betala det innehållna beloppet för att få slut på processen?

Har de specificerat sina ombudskostnader?
 
D Derbyboy skrev:
Och då framförde du att du kan tänka dig att betala det innehållna beloppet för att få slut på processen?

Har de specificerat sina ombudskostnader?
huvudproblemet är att de inte vid något tillfälle där jag erbjudit någon form av förlikning (vilket har skett flertalet tillfällen) specificerat sina omkostnader som de vill ha ersättning för. Så jag står då inför: hela kapitalbeloppet + mina egna jurist kostnader + delar eller hela av motpartens (dessutom är det då en ospecificerad summa).
Hur jag tänker kring en sådan förlikning behåller jag för mig själv i nuläget (då motparten sannolikt nu följer tråden). Men rent krasst har jag aldrig haft något konkret att ens ta ställning till sedan ärendet påbörjades i tingsrätten.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Motparten kan yrka på ett orimligt belopp. Men rätten kommer då karva i kostnaden om du påtalar orimligheten. Har du kommit såhär långt tycker jag du ska fokusera på att samla bevis (precis såsom du gör).

bevis på felaktig installation smäller högt om de kommer från tex en skjortsenfwjarmästare, brandförsvaret osv. Svårt att göra någon bevisvärdering såhär på rak arm. Är det eldningsförbud på kaminen så borde saken vara klar men jag antar att du får elda i den.

Tre rättegångsdagar låter sjukt mycket för att komma fram till att det är fel på installationen.

Mycket mycket är processteknik i detta läge och jag tycker inte du bör föra vidare just den diskussionen i ett öppet forum på nätet.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 4 till
  • Laddar…
Vad är problemet egentligen? Att det ryker in och att ett par stenplattor sitter lite snett? Att det ryker in kan som sagt var bero på en massa andra saker än en felaktig installation och glipan mellan stenarna på utsidan är knappast heller något som sotaren eller brandförsvaret kommer att döma ut.
 
  • Arg
kortis och 1 till
  • Laddar…
vem är tillverkaren av ugnen?
 
Tre dagar för huvudförhandling låter orimligt mycket. Det låter som rättens representanter inte gjort tillräckligt mycket för att undvika huvudförhandling. De är i vanliga fall rätt måna om att det inte ska gå till huvudförhandling, och borde ha gjort allt för att få ett motbud från den andra parten, som utgångspunkt för en förlikning.
Verkar som om det blivit ett chicken race av den här tvisten.
 
O oakleafh skrev:
Det där håller jag verkligen inte med om. Ett seriöst företag följer ARN. Företag som inte följer ARN bör man under alla omständigheter undvika. Har ARN någonsin haft något att ”säga till om”?
om man kollar svarta listan så ser många stora företag där


hade ju vart bättre om arn kunnde döma själva istället för att ta upp domstolarnas tid
 
M maria01 skrev:
vem är tillverkaren av ugnen?
Nordpeis vilka ägs av Contura / Nibe Stoves. Insatsen tillverkas såvitt jag vet av Contura.
 
jag hade själv en contura pelletskamin för några år sen som jag hade mycket problem med men jag tror inte att det var contura själva som tillverkade den för jag hittade exakt lika dana i andra länder med då hette dom inte contura jag misstänkte då att det bara handla om badge engineering
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
K kindvall skrev:
Tre dagar för huvudförhandling låter orimligt mycket.
Ja, det kan väl knappast vara någon som tror att man bara tvistar om betalning kontra TS två fel som är på bild i första inlägget.
 
  • Gilla
Snicklas
  • Laddar…
"Har du en frånluftdon så stäng av fläkten när du skall tända, tills skorsten blir varm.
Frånluftsfläkt orsakar undertryck vilket motverkar självdrag som behövs vid eldning"

Öppna en altandörr eller ett fönster brukar jag få göra,det kan hjälpa också.
 
J johannordin skrev:
Nästa fas är huvudförhandling. Motparten yrkar på 3 dagar.
Hej jag lät installera en likadan kamin som du hos en kund för Ngn månad sen. Jag ska höra med dem hur dem upplever kaminen.
 
  • Gilla
tomas.egnerfors och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.