I min lilla miniserie om min altankonstruktion så sitter jag nu med något där jag inte vågar
gissa själv och inte hittar något uttömmande beskrivet någonstans.

Beskriving av altanen:

Altan i sluttning , ca 90kvm, 13 m bred och 6-8 meter djup beroende vart på huskroppen man mäter.
Mot mark vid huskropp och 3m hög i framkant. Altanen skall kläs runt om med 2m hög liggande panel
för att harmonera med huset. (minskad höjd mot huskroppen förstås).
Spalt mellan panel och mark.

Tänkt design av plintar/stolpar:

Markplint Benders 500mm med justerbara stolpskor. Plintar försänkta och gjutna i mark. Plintar i matris 1600x1800 mm. 90x90 limträstolpar.
Kryssad mellan alla stolpar högre än ca 1.5 meter. Planket sitter i hängslen som i överkant hängs i golvreglarna och som i nederkant avlastas med horisontella 45x95 som fästs mot nederkant på yttre stolpraderna.
Yttre stolpraderna sitter ca 200mm innanför hängslena.


Såvitt jag kan förstå så skall plintarna vara ok med vertikallasten om man ställer dom på markplattor i dom grävda groparna. Men hur är det med justerbara plintar och den sido/horisontallast man får p.g.a planket?
Räcker det med att kryss-staga mellan bärstolparna och att avlasta horisontalt nära infästningen som jag har tänkt.

Göran
 
Det bästa är att ha diagonaler i däckets plan. Har du det kan du skippa vertikala diagonaler mellan stolparna. Lägg ut en ritning i plan så är det lättare att visa hur det lämpligen bör göras.
 
Så här ?

Ritning av en träkonstruktion med måttangivelser, detaljer för bjälklag, stolpar och överhäng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är den ritning jag har på mig just nu :)

/Göran
 

Bästa svaret

Montera diagonaler på bärlinornas undersida som de röda linjerna anger på bifogade kopia.
Byggteknisk ritning som visar placering av diagonaler på bärlinor enligt röda markeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det så där enkelt att göra rätt :) Och jag som hade tänkt mig att kryssa alla stolpar tills jag spydde.

Notera att altanen är flytande från huset och är fäst bara mot balkongstolparnas nederdelar ( stadiga plintar gjutna för dom). Pergolan ( "vårtan" uppe till höger ligger dikt mot backen så där blir det nog ingen sträva).

Dimension på diagonalerna? Räcker det med tex 45x170 på platten mot undersidan av bärlinorna?

/Göran
 
Det räcker säkert att det hela är fäst mot balkongstolparna. Det krävs inga kraftiga dimensioner för diagonalerna. 45x170 är lite overkill.
 
Går det inte bra med spikband, bredare modellen? Spänna upp den lite och skruva i varje regel.
 
Ska du använda spikband eller vajrar måste du göra ett kryss, det räcker inte med en diagonal. Annars går det lika bra.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Enligt ritningen så blir det väl den effekten? Eller det behovs kryss i varje fack?
 
Jag tror att det i så fall behövs 2 kryss. Men det är ingen vetenskap.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.