Hej!
Planen är att skriva kontrakt med BraHus nästa vecka för ett nytt hus, men nu börjar jag tveka. Hela den här Corona-debatten och den oroliga börsen gör mig tveksam. Kanske är det ett guldläge att bygga nytt om hustillverkarna tvingas sänka sina priser p.g.a. potentiella sjunkande marknadspriser inom snar framtid?
Vad säger ni? Borde jag avvakta?
 
  • Gilla
Greyhair och 1 till
  • Laddar…
Jag hade absolut avvaktat. Sitter du inte och fryser i ett tält idag så hade i alla fall jag väntat ett par månader för att se vad som händer.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 9 till
  • Laddar…
avvakta absolut någon månad o se vad som händer
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
S
Surströmming91 Surströmming91 skrev:
Hej!
Planen är att skriva kontrakt med BraHus nästa vecka för ett nytt hus, men nu börjar jag tveka. Hela den här Corona-debatten och den oroliga börsen gör mig tveksam. Kanske är det ett guldläge att bygga nytt om hustillverkarna tvingas sänka sina priser p.g.a. potentiella sjunkande marknadspriser inom snar framtid?
Vad säger ni? Borde jag avvakta?
Finns ingen anledning att skriva kontrakt nu. Nästa månad är det kanske 25% billigare, vad vet vi.
 
  • Gilla
uuu och 4 till
  • Laddar…
harry73
Största risken borde vara att entreprenören går i konkurs och att man sitter med ett halvfärdigt bygge eller massor med byggfel och ingen som ska åtgärda.
 
  • Gilla
jocke31 och 23 till
  • Laddar…
Håller med föregående inlägg, jag har svårt att tro att priserna kommer gå upp på 1-3 månaders sikt. Listpriser lär inte heller gå ner men eventuellt har du lite bättre förhandlingsposition.
 
  • Gilla
uuu och 1 till
  • Laddar…
Säkert många som du som tänker att dom hellre sitter lugnt i båten ett tag innan dom skriver kontrakt. Därmed tappar dom kunder och blir tvungna att sänka sina priser för att kunder ska bli lockade att skriva på ändå....

Men hur det verkligen blir är det ju ingen som vet, utom möjligtvis Trump som vet allt! :crysmile:
 
  • Gilla
BWC och 5 till
  • Laddar…
Svinbra ur ett makroperspektiv att du väntar!
 
  • Gilla
uuu och 2 till
  • Laddar…
Skulle också väntat. Detsamma om jag skulle sälja.
 
  • Gilla
uuu och 1 till
  • Laddar…
S
oscarwww oscarwww skrev:
Skulle också väntat. Detsamma om jag skulle sälja.
Marknaden att sälja, är ju i topp nu!
 
Problemet är att om du väntar så kommer du om du nu har ett hus att sälja inte kunna förvänta dig så bra pris för det heller, allt följer vartannat:thinking:. Själv har jag precis sålt mitt hus innan kraschen med massuppsägningar, kommer att beställa ett hus inom 1-2 månader, känns inte som jag ska vänta och chansa. Tid är också pengar....

Kan inte tänka mig att hustillverkarna har såna jättepåslag, risken är dock att om inga beställer så kanske "ditt drömhus" inom kort inte går att beställa längre eftersom leverantörerna har sagt upp folk eller gått i konkurs.
 
  • Gilla
verobar och 2 till
  • Laddar…
Känns extremt riskabelt att beställa nu

Många kommer välja att "avvakta". Visst kanske man påbörjar bygget men risken att något händer med leverantörens ekonomi före bygget är klart har helt plötsligt mångdubblats.

Tror inte att priserna kommer påverkas så mycket däremot.

Riskerna kommer vara mycket synligare och kända om ett halvår och då är det lättare ta ett påläst beslut om man ska vänta längre.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Mats-S
Surströmming91 Surströmming91 skrev:
Hej!
Planen är att skriva kontrakt med BraHus nästa vecka för ett nytt hus, men nu börjar jag tveka. Hela den här Corona-debatten och den oroliga börsen gör mig tveksam. Kanske är det ett guldläge att bygga nytt om hustillverkarna tvingas sänka sina priser p.g.a. potentiella sjunkande marknadspriser inom snar framtid?
Vad säger ni? Borde jag avvakta?
Det står inte ett ord i ditt inlägg att du samtidigt ska sälja ett hus/lägenhet, alla svaren verkar förutsätta det.
Om du är fri är det bara att köra, måste du skaffa cash genom att sälja stort antal aktier är det dåligt läge nu.
Måste du sälja ett hus/lägenhet, kör på, den här hytsterin har blåst över till sommaren, så sälj ditt nuvarande till hösten :)
 
S Stadsfiskalen skrev:
Marknaden att sälja, är ju i topp nu!
Jo men inom ett par veckor lär den dyka. Avvakta situationen.
 
harry73
Skulle bostadsmarknaden krascha, är det snarare läge att köpa ett riktigt fint nyrenoverat hus med bra läge.
 
  • Gilla
Alebaleportocale och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.