Hejsan! Vore tacksamma om någon ville kolla på besiktningsprotokollet. Vi är intresserade av ett hus, som har lite brister. Vi undrar hur pass allvarliga de är och hur mycket det skulle kosta att åtgärda detta på ett ungefär?

Som vi har förstått det är tak, dränering och renovering av tvättstuga det som är mest akut?

Tack på förhand
 
  • Besiktningsprotokoll för ett rött hus med vita knutar och bedömning av takets och dräneringens skick från Anticimex.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sida ur besiktningsprotokoll för en fastighet som visar information om byggår, renoveringar och kända brister.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sida ur besiktningsprotokoll med kommentarer, samt foto av badrum med äldre kakel och synlig rörledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis synligt besiktningsprotokoll med noteringar om husets skick, fokus på markförhållanden och fasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmavbildning av en del av ett besiktningsprotokoll som noterar ålder på tak, risk för mikrobiell tillväxt och äldre isolerglas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delar av ett besiktningsprotokoll som noterar brister i ett hus, inklusive fuktskador och behovet av dränering och renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Besiktningsprotokoll med en notering om missfärgningar i hörn på en vägg i ett garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sida ur besiktningsprotokoll med fuktproblem i hus, noterat av Anticimex, vars logo syns överst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle säga att duschrummen är mer akut än tvättstugan. I en tvättstuga sprutar man inte vatten, så där är det inte samma krav på täthet.
 
  • Gilla
Mangalito
  • Laddar…
Jag tycker inget känns överdrivet akut?

Det är ju mer eller mindre de vanliga friskrivningarna i en "säljarbesiktning" ... Du bör ju vara medveten om att den där besiktningens högsta syfte inte är att visa på eventuella brister för en eventuell köpare, utan att minimera risken för ersättningsanspråk på försäkringen som säljaren köpt av Anticimex.

Ska ni köpa huset är ju rekommendationen att göra en egen besiktning ...
 
  • Gilla
Mangalito
  • Laddar…
Håller med om att det inte är direkt akut men bra att veta och lägga att ta med när man tittar på sin att-göra-lista kommande åren och när man förhandlar pris. Speciellt om det inte upplevs några dofter.
Men gör absolut en egen besiktning om ni är oroliga, är planen att ändå åtgärda det som nämns mer eller mindre direkt kanske det inte heller är helt nödvändigt. beror ju lite på hur säker och kunnig man är själv.
Själv vill jag alltid göra skalen först, så tak, fasad, grund så riskerar man inte att det nyrenoverade badrummet måste göras om för att taket började läcka. Men det kan vara svårt att få igenom hemma där det känns viktigare (för någon annan alltså) att det ska vara lite snyggt och uppvisningsbart. Säger inte att det inte ska bli det bara att det hade varit skönt att göra allt i vad jag nu anser är rätt ordning även om det är lite tråkiga pengar.
Så i ditt fall hade jag tittat på dränering och hur illa ställt det är med taket först, gammalt eller äldre betyder inte automatiskt dåligt.
 
  • Gilla
Mangalito
  • Laddar…
Tack för svar. Vad säger ni om de påreglade väggarna på sutterängplanet och de pålimmade golven direkt på betongen? Som jag har förstått det så är inte det heller bra. Blev till och med tipsad om att ta bort allt. Både väggar och golv.
 
och titta på fler hus än bara köpa första bästa. bra lära sig läsa besiktningar och vad man ska vara "rädd" för eller inte .

Min fokus är alltid fukt och lukt.
 
  • Gilla
Mangalito
  • Laddar…
M Mangalito skrev:
Tack för svar. Vad säger ni om de påreglade väggarna på sutterängplanet och de pålimmade golven direkt på betongen? Som jag har förstått det så är inte det heller bra. Blev till och med tipsad om att ta bort allt. Både väggar och golv.
Ja, det är (oftast) en dålig konstruktion som kommer att behöva åtgärdas tillsamman med dräneringen. Men det verkar inte heller akut utifrån uppmätta värden och lukt i provhålen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.