Kan någon ge några för och nackdelar med öppen planlösning mellan vardagsrum och kök ?

Typ:
matos,
ljusare,
mindre avskildhet etc. etc.

O.
 
Jag har 14 års erfarenhet av två olika boenden där båda hade öppen planlösning (kök, vardagsrum och stor hall tillsammans).

Fördelen är väl trivseln av att man inte känner sig ensam när man står och lagar mat eller diskar - för det finns folk i ens närhet. Matos har aldrig plågat oss! Fläktarna har väl varit för bra för det... Det är kul att kunna prata med familj såväl som gäster utan att skrika sig hes eller känna sig isolerad.

Nackdelen är att när ungarna har på teven i vardagsrummet så börjar vi prata högre vid middagsbordet och då höjer de volymen så vi måste prata ännu högre och... osv.

En annan nackdel är att vi alltid har våra gäster i vårt kök bland ingredienser och högar med disk. Sitter vi och äter en fin middag tillsammans så ser de precis allt som använts för att tillaga densamma. Det retar mig jättemycket! (I synnerhet på somrarna då solen aldrig slutar skina - på vintern kan man ju släcka ner).

Pratar man i telefon i köket så blir man överröstad av musiken i vardagsrummet.

Vi har dessutom så att vår hall och tambur hänger ihop med köket och vardagsrummet - vi har knappt en enda vägg på bottenvåningen. Det är helkäckt förstås och helknäppt dessutom :) Man kan inte gå i nattlinne utan att grannarna ser en genom köksfönstret, fast man tänkt sitta och mysa framför teven i vardagsrummet (det är ju ingen skillnad) och öppnar maken dörren för någon som ringer på så ser de rakt in i hela huset. Man kan inte dölja sig någonstans!

Fördelarna är ändå stora, särskilt med barnen som är delaktiga i vardagslivet genom att man alltid är nära varandra.

Om jag fick rita ett eget hus så skulle jag åter igen ha öppet mellan kök och vardagsrum - nu har jag levt med det nästan halva mitt liv och gillar det skarpt. Däremot skulle jag vara väldigt noga med att ha en tambur som var avskild från huset - insynsskyddad åtminstone. Och jag skulle definitivt rita in ett rum där man kan stänga om sig, läsa en bok i tysthet eller prata ostört i telefon.

Hälsningar från en trebarnsfamilj som lever MYCKET nära inpå varann! (Det är helt klart skillnad med öppen planlösning och EN liten unge mot att ha TRE mellanstora barn i samma hus.)
 
Ingen matos men skrammel från köket när man försöker titta på TV. Panikstädning när oväntat besök kommer ;). Annars ser jag inga nackdelar.... men föredrar separerad arbetsrum och vilorum i alla fall.
gaia
 
Jag gillar inte helt öppen planlösning. Bor så idag och tycker att det är jobbigt med ljuden från matlagningen, köksfläkt, diskmaskin.

En fördel är dock att det känns rymligare med öppen planlösning.

 
Fördelar: Något man kan drömma om! Oftast mycket vackert! Fint ljus i rumet/rummen som alltid ser stora och ljusa ut. Möblerar lätt så att man kan äta och se på tv samtidigt (om det nu verkligen är en fördel...) Framtoningen är välkomnande.

Nackdelar: I praktiken... jag skulle aldrig i livet kunna bo så!!! Är övertygad om att det skulle göra mig olycklig som har tre barn, gillar att springa runt i nattsärken, tycker om tystnad när jag diskar, lagar mat eller pysslar med pappersarbeten vid köksbordet. Som inte vill att gästerna behöver veta vad vi äter och hur jag lagar till den när de inte själv ska äta osv...

Nej ofta ser jag planlösningar (inte bara öppen modell) som ska vara lite nytänkta så att säga -men som jag tycker är heltokiga! Ta ex den där sovrummen placerats längs med en hallgång till entren men där husets enda wc låg i andra sidan huset! Och där man måste gå via köket för att nå v-rummet där man ska ha gästerna... Jag vet att smaken är som baken men jag säger personligen ALDRIG I LIVET till så originella lösningar!
 
Hej! Vi har precis beställt vårt egenritade 1 1/2 plans-hus med öppen planlösning, hoppas vi inte ångrar oss :surprised:.
Vi har ritat kök, matplats, liten tv-hörna och en hörna för fåtöljer, (avkoppling efter helgmiddan), på plan ett.
På andra våningen får barnen sina rum, och ett stort allrum med plats för tv, stereo, video, data osv. Vad tror ni?? är det en bra lösning.

Vi bor nu i ett äldre hus med tv-rum, matsalsrum och kök i ett plan, då har vi besvärats av att tv:n skruvas upp och vuxna vid matsalsbordet pratar högre och högre, hoppas komma runt problemet när barnen får egen våning…

MVH MoH
 
Vi bor idag i ett hus med öppen planlösning och har tröttnat på det...Så nu bygger vi ett hus med många väggar ;)
 
Visst lät det som det, yonna...:D

Öppen planlösning? Absolut. Det är alldeles underbart...
Rymden och atmosfären är något helt annat än med väggar överallt. Många kanske uppskattar det instängda i form av attribut som "ombonat" och "mysigt" men vi gör det inte.

Enda nackdelen jag kan komma på är ju det faktum att det inte blir mycket plats för konstverk och väggfasta möbler - speciellt om man har mycket fönster - men det är också det enda.
 
I princip så har vi öppen planlösning på tre våningar om man räknar in vinden. Jättehärligt men även om vi isolerat bra i mellanbjälklaget och i väggarna, (och satt in OSB), så medför den öppna planlösningen att ljud fortplantas i huset. Kan delvis bero på att vi inte har så mycket möbler och att det är högt i tak.

mvh
David
 
Vi har en grund på ca 480 m2
Läste jag rätt? Vilken underbar känsla att bo i ett sånt hus. Du får plats med ett par hus på den grunden. Blir det flera våningar också? ;)
Drömde häromnatten att vi byggde ett hus på flera tusen kvadratmeter. Tror jag börjar bli miljöskadad av byggandet...

mvh
David
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.