M Moisam skrev:
jo, men dom väger ju inte så mycket i alla fall! Dusch är smidigare, men inte lika härligt
Helt klart. karet är såpass lätt att det är lugnt att lyfta karet med ena handen och stoppa in pallen med andra. Det störta problemet är att det ändå är ett extra moment så man drar sig lätt för det tills det blir stopp i golvbrunnen istället för att göra det en gång i veckan som man lättare kan göra i en dusch. men det kanske säger mer om mig och min lathet än om hur svårt det är att städa. ;)

Om ert badrum bara är 153cm så bör ni väga in formen på badkaret när ni handlar. Om ni skaffar ett kar med raka hörn så kommer ni nog få problem att vrida in det med tanke på diagonalerna. Där är ju ytterligare en fördel med karet från Noro då det har runda ändar så det blir inga långa diagonaler på det.
 
Diagonalen på den variant som är 1500 lång blir ju hela 1655 mm så den får du svårt att vrida på plats
Men det kanske går att montera loss karet från ställningen så att man kan ta in dem var för sig. Då bör man kunna ställa badkaret upp och fälla ner det i rätt position.
 
Det har du rätt i, kanske 1400mm långa modellen skulle passa bättre i detta badrum?
 
Den 1400 mm långa modellen blir ju 1565 mm på diagonalen så du får nog kämpa hårt med den också om rummet var 1530...
 
H Hindsby skrev:
Hur skulle ett IDO seven D badkar vara? [länk]
Fås också i mindre mått vid behov.
hm, gillar den rundade designen mer! Men snyggt var det!
 
Janus82 Janus82 skrev:
Den 1400 mm långa modellen blir ju 1565 mm på diagonalen så du får nog kämpa hårt med den också om rummet var 1530...
150-badrummet har dörren på ”rätt” vägg, så där behöver inte karet vridas alls! Det är bara in genom dörren och sen lyfta till vänster. Dessutom blir det faktiskt smidigt vid städning sen. Detta eftersom det är fritt en meter till höger om karet, så jag behöver bara skjuta karet för att frilägga golvbrunnen.

Är det rakt under bottenventilen som är bäst placering av golvbrunn? Funderar på optimal placering av brunnen.
 
M Moisam skrev:
Jag föredrar proppen i mitten för att kunna bada två utan att den ena måste sitta på den. Sen finns det värre saker, men ändå! Många tycker kanske det låter trångt med två vuxna i ett 150-kar men sålänge det är lite brett så går det jättebra.
Om ni inte hittar något ni gillar med proppen i mitten så är tipset att sätta en pop-up ventil för att få det slätt
https://www.purus.se/produkter/produkt/komplett-utloppssats-badkar-med-pop-up-ventil/
csm_pxa-fal-qbank-412a33ae14746612317b013dc23213cd79b5f3f3_ae62ff3f78.jpg
 
Martin Berggren Martin Berggren skrev:
Om ni inte hittar något ni gillar med proppen i mitten så är tipset att sätta en pop-up ventil för att få det slätt
[länk]
[bild]
bra inspel. En sån märker man kanske inte av så mycket om man sitter på..?
 
Precis, liten kant blir det ju, men det får man leva med
M Moisam skrev:
bra inspel. En sån märker man kanske inte av så mycket om man sitter på..?
 
  • Gilla
Moisam
  • Laddar…
M Moisam skrev:
150-badrummet har dörren på ”rätt” vägg, så där behöver inte karet vridas alls! Det är bara in genom dörren och sen lyfta till vänster. Dessutom blir det faktiskt smidigt vid städning sen. Detta eftersom det är fritt en meter till höger om karet, så jag behöver bara skjuta karet för att frilägga golvbrunnen.

Är det rakt under bottenventilen som är bäst placering av golvbrunn? Funderar på optimal placering av brunnen.
Vi satte golvbrunnen så att om vi tar bort badkaret så är allt förberett och klart för att sätta in en dusch istället. Även om man inte vill förbereda för en dusch så tror jag att det är bra att sätta golvbrunnen lite grand åt sidan. Precis mitt under bottenventilen på badkaret så bygger ju ventilen ner lite grand så att det kan bli svårt att lyfta upp vattenlåset för rengöring. Sätter man istället golvbrunnen åt sidan så får man ju mer luft ovanför där man kan lättare lyfta upp vattenlåset.
 
Janus82 Janus82 skrev:
Vi satte golvbrunnen så att om vi tar bort badkaret så är allt förberett och klart för att sätta in en dusch istället. Även om man inte vill förbereda för en dusch så tror jag att det är bra att sätta golvbrunnen lite grand åt sidan. Precis mitt under bottenventilen på badkaret så bygger ju ventilen ner lite grand så att det kan bli svårt att lyfta upp vattenlåset för rengöring. Sätter man istället golvbrunnen åt sidan så får man ju mer luft ovanför där man kan lättare lyfta upp vattenlåset.
Bra synpunkt! Nu är det bilat så golvbrunnen kommer lite på sidan om bottenventilen! Valde dock att sätta den på mitten av längden då blandaren ska sitta ovan där :) du ska ha ett stort tack som så tålmodigt bollat detta med mig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.