Jaha ja men då är ju eluttaget inget problem i alla fall! Det lutar nog faktiskt åt att sätta den i samband med elcentralen just nu.
 
Hjälper svärföräldrar med placering, är villa, men principen är densamma.
Här hade man vid projektering utgått från att dra inomhusdelen av fiber (fiberpatchkabel) fram till eluttag där medieomvandlare skulle placeras. Blev inte alls bra, men det fanns ju eluttag;)
Istället ser vi nu till att dra nytt eluttag till plats där det passar bra att placera medieomvandlare och även router.
Så gå på de förslag du fått med t.ex. vid elcentral, ett nytt eluttag för en "permanent" fiberanslutning är rätt lösning och var är enklare än vid elcentralen.
Tyvärr finns det många dåliga installationer pga att man inte vill ta någon extra kostnad än den för installationen.
 
Ligg på vid installationen. Drog min fiber upp bakom tv-bänken i vardagsrummet, borrade hål ner i grunden fr vardagsrummet och drog rör. Smooth, syns inte och installerade UniFi-prylar bakom.
 
H Harald Boye skrev:
Ligg på vid installationen. Drog min fiber upp bakom tv-bänken i vardagsrummet, borrade hål ner i grunden fr vardagsrummet och drog rör. Smooth, syns inte och installerade UniFi-prylar bakom.
visst men nackdelen att ha den utrustningen på vägg i rum är ju just att det blir lite pyssligt den dagen man vill göra nåt med väggen. Flyttar du utrustningen själv och fibern skadas så är det oftast många sköna tusenlappar som ryker........
 
A AndersS skrev:
Hjälper svärföräldrar med placering, är villa, men principen är densamma.
Här hade man vid projektering utgått från att dra inomhusdelen av fiber (fiberpatchkabel) fram till eluttag där medieomvandlare skulle placeras. Blev inte alls bra, men det fanns ju eluttag;)
Istället ser vi nu till att dra nytt eluttag till plats där det passar bra att placera medieomvandlare och även router.
Så gå på de förslag du fått med t.ex. vid elcentral, ett nytt eluttag för en "permanent" fiberanslutning är rätt lösning och var är enklare än vid elcentralen.
Tyvärr finns det många dåliga installationer pga att man inte vill ta någon extra kostnad än den för installationen.
Lite osäker på vad du menar nu. Du menar alltså att jag ska placera den så den inte är i vägen vid renovering och sedan dra kabel därifrån? Ja kostnaden för mig blir ju marginell eftersom jag ändå måste ha dit en elektriker förr eller senare.
 
H Harald Boye skrev:
Ligg på vid installationen. Drog min fiber upp bakom tv-bänken i vardagsrummet, borrade hål ner i grunden fr vardagsrummet och drog rör. Smooth, syns inte och installerade UniFi-prylar bakom.
Menar du att du själv borrade och drog rör eller gjorde dom det åt dig? Jag har troligtvis inte möjlighet att ligga på vid installationen, därför jag är så frågvis :)
 
T Tummenmittihandenrick skrev:
Lite osäker på vad du menar nu. Du menar alltså att jag ska placera den så den inte är i vägen vid renovering och sedan dra kabel därifrån? Ja kostnaden för mig blir ju marginell eftersom jag ändå måste ha dit en elektriker förr eller senare.
Japp, fiberbox, medieomvandlare, etc, beroende av vad leverantören använder placeras på lämpligaste platsen ungefär som en elcentral. Lite tapetsering och målning i framtiden är inget hinder.
Nästan allt går att lossa, t.ex.en "rätt" installerad fiberdosa/medieomvandlare kan lossas och vikas ut, så även klamrad fiberkabel. Du kanske behöver ta hjälp till det, men inga problem.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
T Tummenmittihandenrick skrev:
Menar du att du själv borrade och drog rör eller gjorde dom det åt dig? Jag har troligtvis inte möjlighet att ligga på vid installationen, därför jag är så frågvis :)
löste det själv..en 14 mm bort genom parketten ner i krypgrunden. Se till att inte träffa en balk
;)
 
H Harald Boye skrev:
löste det själv..en 14 mm bort genom parketten ner i krypgrunden. Se till att inte träffa en balk
;)
Men i ditt fall var det väl egen villa, TS bor i lägenhet i brf. Men visst kan man borra genom väggar men då är det bättre att gå vidare med ethernetkabel än att dra med fiber.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.