Är ute efter att bygga en oisolerad vedeldad bastu. Behöver lite råd.

Alternativ 1 är att köra med spontat virke som får torka ut efter användning.
Nackdelen är att det går åt lite mer ved + att det kan bli drag i skarvarna.
Alternativ 2 som jag har sett några göra är att, utifrån sett; råspont, vindduk, luftspalt 45 mm och slutligen panel.

Med alternstiv två är jag rätt för att fulten vandrar ut och fastnar i luftspalten och fastnar = mögel. Eller är risken försumbar?

Ers tankar?
 
wildeside
gör som alternativ 2. fukten är inga problem, se bara till att du har en bra ventilation luft in vid kamin och ut luft högt upp så långt från kamin som möjligt så får du en bra luftväxling både när du bastar och för att torka upp efter bastandet med hjälp av eftervärmen..
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag har byggt enligt alternativ två. Att ”bara” ha en yttervägg tror jag skulle kännas kalt, i alla fall om den inte är timrad, och då kan man ju lika gärna regla och bygga med dubbla väggar och vindduk.
 
Alternativ 1, är det en uppreglad vägg eller en planktimmer vägg?

Av de alternativ du angett skulle jag ta nummer två. Iochförsig förstår jag den inte. Är bastun uppreglad med 45×45?

/ATW
 
Tack för svar...

Eftersom den är mobil på trailer så vill jag hålla ner vikten. Tänkte regla med 45x70 och så råspont 21x120 utanpå.

Då blir ju regelverket synligt men baksidan på råsponten är ju hyvlad och blir rätt snygg ändå.

Men tanken var ju ifall jag skulle lägga panel på insidan så att det blir snyggare samt bättre tätat. Ventilationen är ju inga problem, det ska sättas in ventiler (ett par extra ifall att)

Troligen lägger jag ett trallgolv av sibirisk lärk med 3-5 mm luftspalt med insektsnät under så då lär ju inluften räcka till. Kallt om fötterna? Jo men i värsta fall får man lägga en trasmatta att gå på.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.