Kan någon ge förslag på lämplig värmekabel eller dyl jag kan montera mot trossbotten i krypgrund pga hög fukt.
Inte trygghetsvakten
Jag vill köpa egen värmekabel och ska göra ett eget system, men har problem med vilken effekt jag behöver på kabeln, vill ej att det blir för varmt eller använda onödigt mycket värme än vad som behövs.
Jag behöver ca 60-80m kabel , men hur mycket effekt? effekt per meter? självreglerande? ip67?
bör jag tänka på något annat?
krypgrunden är på 70m3 och självventilerad med behandlade plankor.
Och ja en elektriker kommer att hjälpa mig vid installation
Inte trygghetsvakten
Jag vill köpa egen värmekabel och ska göra ett eget system, men har problem med vilken effekt jag behöver på kabeln, vill ej att det blir för varmt eller använda onödigt mycket värme än vad som behövs.
Jag behöver ca 60-80m kabel , men hur mycket effekt? effekt per meter? självreglerande? ip67?
bör jag tänka på något annat?
krypgrunden är på 70m3 och självventilerad med behandlade plankor.
Och ja en elektriker kommer att hjälpa mig vid installation
Allvetare
· Västra götaland
· 9 067 inlägg
Hur kommer det sig att du avfärdat avfuktaren?
Har du mätt temperatur/fuktighet över tid?
Har du plastat in?
Har du mätt temperatur/fuktighet över tid?
Har du plastat in?
Håller på i dagsläget att plasta in grunden, kommer även isolera med cellplast. Men jag behöver värmeslingan pga den låga temperaturen i krypgrunden just nu, sen när avfuktare,isoleringen och plasten är på plats kommer värmeslingan att tas bort om denna ej behövs. Tack för svaret ang värmeslingan!
Allvetare
· Västra götaland
· 9 067 inlägg
Det är ju ingen poäng med att ha både värmeslinga och avfuktare, då är det ju bättre med en sorptionsavfuktare som klarar låga temperaturer...
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktare"
Avfuktare D-1200 Fresh
För vind och krypgrund
10 969 kr inkl moms
Läs mer
Allvetare
· Västra götaland
· 9 067 inlägg
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 312 inlägg
Detta är inte mitt område, men vad jag läst har jag fått följande uppfattning:
- Kall luft är lika fuktig som varm, dvs den absoluta fuktnivån är densamma.
- Det gäller att inte få in mer fuktig luft där det är möjligt.
- Värmetillskott kan behövas för att driva (ventilera) ut fukten och förhindra att den kondenseras, och vad jag förstår vill man inte att luft utifrån inte ska kondenseras i en kallare krypgrund.
Sant eller falskt?
- Kall luft är lika fuktig som varm, dvs den absoluta fuktnivån är densamma.
- Det gäller att inte få in mer fuktig luft där det är möjligt.
- Värmetillskott kan behövas för att driva (ventilera) ut fukten och förhindra att den kondenseras, och vad jag förstår vill man inte att luft utifrån inte ska kondenseras i en kallare krypgrund.
Sant eller falskt?
Typ. Det beror också lite på vad man vill skydda sig mot. Är det mikrobiell påväxt så kan det vara bättre att låta luften vara kall än att värma den några grader även om RH sjunker med värmen.
Jag säger som jag alltid brukar göra: Börja med att säkerställa att det finns ett problem innan lösningarna konstrueras.
Jag säger som jag alltid brukar göra: Börja med att säkerställa att det finns ett problem innan lösningarna konstrueras.
Jag gillar idén med värmekabel mot trossbotten. Jag har själv varit inne på det men just nu har jag en byggfläkt. Den har gått exakt noll minuter i vinter då det aldrig varit kallare än 5-6 grader i krypgrunden. Min avfuktare avfuktar ner till 5 grader. Vid RF högre än 74 så går avfuktaren igång automatiskt. Det är numera fint klimat i grunden. Såpass fint att det börjat damma om grundmuren (murad hålsten).
jag har Berg i dagen i hela krypgrunden.
eventuellt ska jag kalibrera tillslaget av avfuktaren i förhållande till det där fina tiölväxtdiagrammet som presenterats i tråden. Under 10 grader så börjar ju tillväxten först vid 78-80 RF. Allt för att spara lite på elräkningen.
eventuellt ska jag kalibrera tillslaget av avfuktaren i förhållande till det där fina tiölväxtdiagrammet som presenterats i tråden. Under 10 grader så börjar ju tillväxten först vid 78-80 RF. Allt för att spara lite på elräkningen.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 067 inlägg
Vad skulle bli bättre med en värmekabel, mot en byggfläkt som inte går?D Derbyboy skrev:Jag gillar idén med värmekabel mot trossbotten. Jag har själv varit inne på det men just nu har jag en byggfläkt. Den har gått exakt noll minuter i vinter då det aldrig varit kallare än 5-6 grader i krypgrunden. Min avfuktare avfuktar ner till 5 grader. Vid RF högre än 74 så går avfuktaren igång automatiskt. Det är numera fint klimat i grunden. Såpass fint att det börjat damma om grundmuren (murad hålsten).
Jag kan inte se vad som skulle bli bättre med enbart värmekabel, det är ju fortfarande mängd energi man "avsätter" i grunden som är det intressanta?
EDIT: ja, om man inte har en krypgrund uppbyggd med många rum med små hål mellan ...