Hej. Ny på forumet, jag önskar att det vore under muntrare omständigheter jag jag gjorde mitt första inlägg :)

Vi har köpt ett hus som vi är nyinflyttade sedan en vecka i. Huset är från 1965 och drivs med fjärrvärme. Fjärrvärmecentralen är från 1984 så vi har räknat med att byta ut den.

Allt var frid och fröjd tills för två dagar sen då en elektriker från elbolaget kom förbi och sa att det var fel på strömavläsaren som var kopplad till värmecentralen. Han var inne och pillade lite, men kunde inte fixa den. Jag var inte hemma, men min fru beskrev honom som en klåpare..
Kort där efter märke vi att det blev väldigt kallt i huset och såg att trycket hade sjunkit till noll. Felanmälde, tekniker kom hit och släppte på tryck igen till 1.5 bar. 1 dygn senare så var det nere på 0,3 bar. Jag pratade med den före ägaren som inte kände igen en så snabb trycksänkning. På hans inrådan så släppte jag på till 0,8 och nu 5 timmar senare är det nere på 0,4 bar.
Det jag är orolig för är ett vattenläckage, har varit nere i krypgrunden, men kunde inte hitta något. O andra sidan kommer jag inte åt att se i hela grunden så det kan vara en läcka där nere.
Det är felanmält igen och de ska komma och titta imorgon.
Kan det vara cirkulationspumpen som gett upp?
Jag är helt novis både på husägande och fjärrvärmecentraler så jag ber om ursäkt ifall jag ställer frågor med självklara svar!
 
Tur i oturen är ju att det inte är så många olika komponenter som kan strula i en fjärrvärmecentral. Cirkulationspump brukar man ganska enkelt kunna undersöka om den fungerar eller ej. En första indikation kan man få på ljud och vibrationer, testa att stänga av och starta pumpen för att se om det gör någon skillnad. Nästa steg blir att skruva bort pluggen/locket/skruven i mitten (det kan läcka lite vatten, inga jättemängder, men var beredd med en handduk.) då kan man se om axeln snurrar där inne. Står axeln still när den är påslagen kan man testa att vrida igång den med en skruvmejsel.
 
S
Cirkulationspumpen kan inte orsaka en trycksänkning av den storleken.
Kontrollera om värmesystemets säkerhetsventil, som brukar vara märkt 1,5 bar, står och läcker.
Skulle den läcka, är det bara att byta.
 
Ok, tack för hjälpen. En tekniker kommer och tittar på den imorgonbitti. Jag hoppas att det är säkerhetsventilen som är trasig så vi slipper läckagesöka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.