Hej!

Har precis köpt ett hus där vi kommer att behöva dränera längs med ungefär halva grunden (och dessutom isolera utvändig för att inreda ett rum till badrum). Vi har tänkt att anlita någon för att göra detta...men vet inte riktigt vad man ska tänka på?

Vad är viktigt att frågas efter/kräva när man ber om offerter? Några speciella material eller metoder som är speciellt bra? Eller som bör undvikas?

Vad kan ett rimligt pris vara för att dränera ca 17 m där källaren bara ligger halvvägs under jord?

Tacksam för alla svar och förslag!
/Susanne
 
Isolera utifrån med Isodrän/pordrän eller liknande. Vill man köra överkurs så kör man även platonmatta utanför isodränen.

Kräv garanti och en helhetslösning!
 
Hej Susanne
Jag har gjort detta och mitt råd är som komplettering till "breviks" svar, var mycket noga med att dränäringsledningen ligger under plattan samt att den har fall och ligger i dränagegrus. Det kan vara bra att ha en rensbrunn så att du kan spola dräneringsledningen ifall det skulle samlas sand och skit i den. På insidan av källarväggen där du vill ha badrum (vilket jag skulle undvika) skall du undvika organiska material som trä, spånplattor och liknande, använd klinker med golvväme samt kakel på väggarna, taket kan du måla med limfärg (inte plast d:surprised:) se till att ha god vetilation med frånluftfläky som är fuktstyrd. Behöver du tillläggssiolera ytterväggen gör det från utsidan med stenull eller frigolit. Lycka till.
 
Tack för svaren!

Helge - varför skulle du inte ha badrum i källaren...Har fått för mig att det skulle vara helt ok (eftersom man oftast inte har organiska material i badrummet). Hade tänkt att helkakla i så fall!

Mvh Susanne
 
Problemet är att få ut fukten.. ur källaren.. Sen så tillkommer det alltid fukt från källargolvet (mark fukt)

att använda miniralull på utsidan för att isolera tycker jag är en dålig ide. Då isoleringen blir blöt.. alla vet ju hur bra en blöt vante värmer..

Isodrän eller liknande är nog bättre lika så Cellplast..
 
Per-Erik skrev:
Problemet är att få ut fukten.. ur källaren.. Sen så tillkommer det alltid fukt från källargolvet (mark fukt)
hus med badrum i källare sen 60 år tillbaka.... bra ventilation finns ( vet ej sen när), inga fuktproblem som jag kan se i kaklad vägg eller golv. Målade Ballingslövs spånskivemöbler slitna av kondens/fukt dock ( spårsamt uppvärmd under tiden då huset värmdes av dyr olja? sommartid utan uppvärmning?). Jag är inte säker på vad som orsakade sprickor i möbelfärgen. Det var kanske bara model 1987 som åldrats av vanlig slitage?

Hellre bad i källare där hot om otätta fuktmembraner och rutten konstruktionsvirke inte finns ;).

Möbler tänker jag byta till såna med mera tålig yttfinisch för säkerhets skull: teak?oljat ek? platsbyggd av byggskivor och kaklat? glas och ceramik så långt det går för att ligga på det säkra sidan. Är just nu i planeringstadiet :-/.
Har inget emot bad i källaren om man tänker bara på att trämöbler kan ta stryk i längden..... och kanske inreder därefter :-/. Alla källare är ju olika men jag ville bara berätta om mina (korta och bristande) erfarenheter .
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.