Hej!

Vi håller på och klurar på planlösning till vårat första hus, vi har utgått från ett H-hus (Säveholm från Vårgårdshus) och ritat om mycket på insidan så att det ska passa oss (2 vuxna, inga barn, inga på gång) och våran tomt, och nu undrar vi om någon har några synpunkter/förslag/idéer om vad vi borde ändra på?

Lite om tomten: runt 1300 kvm, grannar norr och söder, gata till väster (med fler grannar), skog till öster. Vi vill lägga huset ganska långt in på tomten för att få trädgård med kvällssol. Typ såhär (norr uppåt):

Arkitektritning av ett H-format hus med måttangivelser och planlösning för diskussion och feedback.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kommer planlösningen (Norr åt vänster i denna bild):
Ritad planlösning av ett hus med beteckning av rum som kök, vardagsrum, sovrum, garaget och mer, orientering med norr åt vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur vi tänkt: Köket är alltså åt gatan/väster, och är tänkt att släppa in kvällssolen i hela den södra husdelen/vardagsrummet. Stora fönster åt skogen vid vardagsrummet, som blir lite insynsskyddat från vägen men borde alltså ändå få in ljus på kvällen genom köket. På sommaren borde den här delen av huset få ljus från morgon till kväll och vara ganska privat, utan att vara ett "växthus". Ryggåstak i hela denna del. Takhöjd 2,6m i resten av huset.

Huvudentré med klädförvaring, och man ser igenom "biblioteket/läsrummet" och ut på baksidan av huset. Om man vill ha flera rum i framtiden kan man sätta upp väggar i "bibblan" och få ett till sovrum, tänkte vi.

Sen en lång korridor.. 1,3m bred. Korridorer är ju inte populära, och våran blir lång, men alternativet är ett litet "allrum" som vi inte behöver med en massa dörrar och som stjäl utrymme från de andra rummen, så vi har ritat så här.

Gästtoa nära entrén, tillräckligt stor för att kunna funka som "tillgänglighetskrav-toa" om det skulle behövas. Ingång till gästtoan utanför "grus-zonen" vid entrén. Litet sovrum åt öster med skog utanför fönstret

Kontor/sovrum mot gatan (kommer användas som kontor), med liten garderob med skjutdörrar. Åt öster ett "master bedroom" med liten walk-in closet och ganska rejält badrum. Tänker ha ett litet bastu-rum i badrummet, vanligt badkar och dusch, men är inte helt klara med placeringen av allt.

Grovingång från det vidbyggda garaget med klädförvaring (vi lär använda denna ingång mest), klädvård skild från grovingång (inga skitiga kläder in bland rentvätten).

Saker vi funderar extra över:
Walk-in closet i master bedroom känns kanske liten, och kanske ställer till det med tillgängligheten? Skjutdörr till den? Eller kanske skulle vara bättre med garderober, kan ha både ute i korridoren och i sovrummet, gör korridoren lite luftigare kanske:

Utsnitt av en planlösning som visar ett sovrum och en korridor i ett hem, med markerade mått och områden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köket är vi inte heller klara med, den individuella placeringen alltså, av spis/häll/ugn/dm, skåp osv. Det är bara 4m till tomtgräns söderut, så får väl inte plats med nån altan där, utan det får bli åt väster/framför köket, och på baksidan av huset. Kanske kan ha en 2m bred "landgång" från bakre altan till den främre, så att dörren ut vid köket är vettig.. eller flytta om i köket lite, kanske som ett liggande U och ha altanutgång västerut?

Så, någon som har några synpunkter? :)
 
Tycker planlösningen ser helt okej ut!

Det är master som du säger som e lite sådär. Sen hade jag själv personligen sett att badrummet med bastu inte varit en on suite. Ni kanske vill ha bastukvällar med nära och kära och då ska man behöva springa igenom ert sovrum.

Gällande klädförvaring så hade jag nog gjort en walk Thru closet istället. Dvs en man går igenom.

Väggen med garderob i hallen (nedersta bilden) hade jag gjort om. Bort med garderoberna i hallen och ner med väggen så den Linjerar med resten av väggarna. Sen smacka upp en vägg som går rakt över i sovrummet så att man får ett "för rum" som är minst 2.4m brett. Det kan man sedan använda som klk.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tackar för bra input!

Ja det där med bastu-en-suite har vi funderat mycket på, hade ett tag ingång till badrummet från grovingångs-hallen (och t.o.m 2 ingångar, en från grovis och en från sovrummet), men tänker att ett en-suite badrum kanske höjer värdet på huset.. och skulle väl inte vara allt för många bastukvällar om året, så de få dagarna kan vi gå genom sovrummet.. men ja, optimalt är det inte, får se hur vi gör i slutändan..

Walk-thru closet var en bra idé! Det ska jag testa rita ikväll efter jobbet!

Igen, tackar så mycket!
 
BirgitS
Hur är det med tillgängligheten i badrummen?
Det är inga rullstolscirklar inritade och det är ju en hel del andra mått som ska vara uppfyllda också.

Om du har en dörr till en klädkammare i sovrummet så behöver den också vara modul 9. En ytterdörr har jag för mig måste vara bredare eftersom utomhusrullstolar oftare är kraftigare byggda. Kanske modul 10 krävs?

Är det tänkt att garderoben i kontoret har skutdörrar hela vägen?
För det är inte ritat så utan nu ser det ut att vara rätt omöjligt att komma åt längst in i garderoben.

Jag föredrar att ha kortare avstånd från kyl/frys till diskhon än till hällen eftersom det är vanligare att det man plockar ut ska till hon än direkt till hällen. Om köksön ska kunna användas som arbetsbänk så bör det inte vara mer än 120 cm till bänkar/skåp på tre sidor, detta för att det ska vara lätt att flytta över saker.

När det gäller tvättstugan bör det man använder mest vara närmast dörren och för de flesta är det nog tvättmaskinen/torktumlaren och städskåpet. Värmepump och liknande kan ju gärna stå långt in i stället. Plats för att hänga tvätt som inte ska tumlas?
 
Tack för fler synpunkter!

Enligt de dokument jag sett så ska det räcka med ett badrum på 1,9x1,7m för att kunna göra det tillgängligt, så gjorde det lilla badrummet så stort.
Planritning av minsta tillgängliga badrum på 1,9x1,7 meter med toalett och dusch, markerat med mått och rörelseytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om det blir problem att få till det i lilla badrummet så får vi göra det stora tillgängligt, men vore ju skönt att fixa det med det mindre, så kan man göra det stora som vi vill istället.

Jag TROR att man kan klara sig med en smalare garderobsdörr genom att skriva på planritningen att "dörr tas bort vid eventuell tillgänglighetsanpassning", men vi får se hur vi gör med klädkammare, vi är inte helt sålda på walk-in closets.. Ja, ytterdörrar är modul 10.

Ja kontorsgarderoben är tänkt ha dubbla skjutdörrar hela vägen, jag hittade bara ingen bra symbol i Floorplanner att lägga in. :) Det blir väl nåt liknande i grovingångens garderob.

Köket får bli mer spikat när vi träffar kökstillverkaren, men jag breddade köksön 10cm iallafall, så det är 120 cm åt alla håll. :)

Tvättmaskin/städskåp nära dörren, värmepump längt in, ska komma ihåg det, bra tips. Just nu har jag tre tvättmaskiner inlagda, bara för att se hur mycket plats vi har. :) Får se om vi skaffar ett torkskåp, men kör nog med torkställning som får stå i "gången" i tvättstugan. Eller nåt smart system med linor som spänns upp..

Tackar så mycket för input, nu kan vi nog gå vidare med hustillverkaren och få en riktig ritning på huset, vi får se vad som blir kvar av vår skiss. :)
 
BirgitS
Ett sånt badrum som du visar nu är anpassat och godkänt men på ritningen så gick det ju inte att se om toaletten och handfatet satt med just de avstånden till väggarna. Sen tror jag att det stora badrummet på ritningen också är tillgänglighetsanpassat, eller väldigt nära (1 m fritt framför toan, 80 resp. 110 runt toan, tillräckligt med utrymme framför handfatet).

S supersulo skrev:
Jag TROR att man kan klara sig med en smalare garderobsdörr genom att skriva på planritningen att "dörr tas bort vid eventuell tillgänglighetsanpassning",
Bara själva öppningen blir tillräckligt stor enligt kraven.

S supersulo skrev:
Tvättmaskin/städskåp nära dörren, värmepump längt in, ska komma ihåg det, bra tips. Just nu har jag tre tvättmaskiner inlagda, bara för att se hur mycket plats vi har. :) Får se om vi skaffar ett torkskåp, men kör nog med torkställning som får stå i "gången" i tvättstugan. Eller nåt smart system med linor som spänns upp..
Ja, med värmepump längst in går det ju bra att ha en torkställning framför den, men som det var förut så skulle det bli trångt att ta sig förbi ställningen för att komma fram till tvättmaskinen.

Lycka till!
 
N
Jag tycker korridoren är orimlig och undrar om du inte kan flytta rummen närmast garaget. Läs i pdf.
 
N Nylenskavillan skrev:
Jag tycker korridoren är orimlig och undrar om du inte kan flytta rummen närmast garaget. Läs i pdf.
Hej, förstår inte riktigt hur du menar, hur ska korridoren bli mindre för att man flyttar rummen närmast garaget? Och vad ska man ha där istället?

Vi är också väldigt tveksamma till "badrum med enda ingången från sovrum", men i vårt fall skulle vi få ÄNNU längre korridor om vi inte har så.. och vi funderar ändå på att ändra till nåt sånt, så illa tycker vi om "en suite-toa".
 
N
S supersulo skrev:
Hej, förstår inte riktigt hur du menar, hur ska korridoren bli mindre för att man flyttar rummen närmast garaget? Och vad ska man ha där istället?

Vi är också väldigt tveksamma till "badrum med enda ingången från sovrum", men i vårt fall skulle vi få ÄNNU längre korridor om vi inte har så.. och vi funderar ändå på att ändra till nåt sånt, så illa tycker vi om "en suite-toa".
Hej
När vi arbetar med sådant kan vi lägga ett ritpapper över en färdig plan. Bilden jag har skickat är för tryck i A3 och ger en skala på 1:100. Om du trycker ut den kan du lägga smörgåspapper över och göra några försök, lägg upp dem här sedan. ( vi vet inte förutsättningarna vi som är här) Rent praktiskt finns det några fönster på motstående sida som kan arrangeras så att ljus sipprar in om båda dörrarna på vardera sida korridoren är öppna. Ljus kan man också få genom takfönster men det kan bli svårt att göra rent och beror på vilken vinkel taket har - om regnet får en sådan fart att det tar med sig smuts på vägen.

Jag menar inte att man skall ha något där istället, utan om garaget kunde flyttas närmare de andra rummen och avståndet i korridoren bli kortare. Badrum med enda ingång från sovrum har jag inte tittat på ännu. Det kallas masterbadrum. Det har alltså inte med rummen att göra utan längden på korridoren. Jag ritar inte gärna korridorer, det fanns en tid när man gjorde sovrumskomplex med långa korridorer men idag försöker vi hitta andra lösningar om det går.
 
  • Färgglad planritning i A3-format som visar en huslayout med rum och måttangivelser, markerad korridor och garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Jag tycker det känns tveksamt om köket ger tillräckligt med kvällssol om man gärna vill ha det. Har ni funderat på att byta plats på köket och vardagsrummet? På så vis kan ni ha en naturlig utgång till uteplats från vardagsrum och större fönster i väster, men få en fin utblick mot skogen ifrån köket istället.
 
Hej!

Jo vi har funderat på det, började så faktiskt, men kände att det skulle bli för mycket insyn rakt in i vardagsrummet från gatan med jättefönstren åt väster.. givetvis skulle vi därigenom också få mycket mer kvällsol. :) Svår avvägning, ljus kontra insyn, speciellt när det är vår första villa, har inget nutida att jämföra med, bor i mörk lägenhet.

Nu har vi för övrigt en abnormt lång korridor som blir lite bredare i höjd med sista sovrummet, och egen ingång till badrummet, fick inte till det på nåt bättre sätt..

Ritning över en villa med markerad korridor, sovrum, badrum och förvaringsutrymmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nylenskavillan
  • Laddar…
S supersulo skrev:
Tack för fler synpunkter!

Enligt de dokument jag sett så ska det räcka med ett badrum på 1,9x1,7m för att kunna göra det tillgängligt, så gjorde det lilla badrummet så stort.
[bild]

Om det blir problem att få till det i lilla badrummet så får vi göra det stora tillgängligt, men vore ju skönt att fixa det med det mindre, så kan man göra det stora som vi vill istället.
Känns det inte lite som att missa målet att ha ett badrum på 12m2 (gigantiskt överdimensionerat för övrigt) som inte uppfyller tillgänglighetskraven? Det borde nästan vara svårare än att faktiskt uppfylla dom.

I det lilla badrummet måste du slå dörren åt andra hållet för att få tillgänglighet, alternativt flytta den till andra sidan av rummet. Fundera över om du vill runda dörren sett från sovrummen eller från vardagsrummet varje gång du ska in där.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
A Arga ingenjörn skrev:
Känns det inte lite som att missa målet att ha ett badrum på 12m2 (gigantiskt överdimensionerat för övrigt) som inte uppfyller tillgänglighetskraven? Det borde nästan vara svårare än att faktiskt uppfylla dom.
Vårat mål med badrummet är att ha ett fint, stort badrum med spa-känsla. Uppfylla tillgänglighetskrav är sekundärt (om vi kan få till det i lilla badrummet, såklart). I den senaste versionen är badrummet t.o.m. 13.2 m2 :surprised: Jag tycker fortfarande det ser lite litet ut.. Vi ska ju ha in ett bastu-rum-i-rum där inne, dusch-nisch, badkar, kommod, kunna ställa in relaxstolar, litet bord.. och en toastol. :) Som sagt, det känns inte som det är gigantiskt överdimensionerat, men jag kan ingenting om badrumsdesign, om du har några förslag på hur vi kan göra det mycket mindre och ändå få plats så vore det toppen! :)

Ritning av ett stort badrum med angiven yta 13.2 m², innehåller bastu, dusch, badkar och andra möbler.

Badrumsmöblerna är inte slutgiltigt placerade, bara vår skiss som vi skickar in till hus-företaget, men jag har ju försökt placerat dem så att det ska uppfylla kraven. Om du ser nåt uppenbart regelvidrigt får du gärna tipsa?

A Arga ingenjörn skrev:
I det lilla badrummet måste du slå dörren åt andra hållet för att få tillgänglighet, alternativt flytta den till andra sidan av rummet. Fundera över om du vill runda dörren sett från sovrummen eller från vardagsrummet varje gång du ska in där.
Hmm ja måste ändra på dörren där, måste väl finnas 25 cm åt sidan från dörrhantaget? Ja, vi får fundera på vad som känns bäst, vänsterhänga den eller flytta den, tackar för tipset!
 
Eftersom det är tänkt som en relax med plats för stolar o dylikt så hade jag nog plockat bort wc stolen helt från detta rummet. Bättre att isåfall ha ett litet "wc rum" i nära anslutning (y) på så vis kan Fritjof gå och pissa medan Bengan, Eva-Lisa och Siv sitter kvar i bastun :crysmile:
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Hmm ja det kanske vore bäst att flytta bort toastolen och trycka in den i nåt mini-rum.. Vi får fundera, tackar! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.