Mikael_L Mikael_L skrev:
Eller skulle det vara:
”Det svenska folket är dömt att upptäcka att dess välstånd har offrats på den falska soliditetens altare”
:)




Det Ronny Eriksson en gång sa kommer också för mig nu ...
Förut skulle man vara solidarisk, nu ska man man vara solid å arisk....
Det var dagens sanning!
 
R
DennisCA DennisCA skrev:
En intressant grej är att i USA kunde folk lämna fastigheten och med den lånet på huset. Alltså ägaren kunde frigöra sig från skulden genom att ge upp huset och kunde inte utmätas för mera, så man blev utan hus och hem, men man blev iallafall skuldfri.

Väldigt konstigt att dom hade en så progressiv lag där borta. Vet inte om den finns kvar längre.
https://www.investopedia.com/terms/n/nonrecoursedebt.asp
 
Excel
Är detta det vi väntat på?

Är Covid-19 är hagelbössan som totalt perforerat bubblan? Guldet stiger staterna börjar nu trycka pengar som aldrig förr.
 
Demokraternas och globalisternas våta dröm, hur ska dom annars få Trumpen på fall vid kommande val!
 
Snarare grynnan mitt i farleden som alla visste fanns men som kapten Donald hade bestämt sig för att inte fanns eftersom dess existens strider mot hans politiskreligiösa övertygelse.
 
Excel
Kommer bli en smäll utan dess like tror jag, spelar ingen roll hur mycket pengar som trycks. Produktionen i Kina har minskat och det kommer få negativa konsekvenser för industrin och ekonomin i Europa.

Företag kommer gå omkull med arbetslöshet och stagflation som följd.
 
Excel
Det ser ut som scenariot som målats upp inte kan avvisas. Nu kommer staterna trycka pengar, räntevapnet är redan tomt.
 
C
Excel Excel skrev:
Nu kommer staterna trycka pengar, räntevapnet är redan tomt.
Man kan ju fundera på vad som är skillnaden mellan räntevapnet och "sedelpressen". ;)
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Excel
I realiteten kanske det inte är så stor skillnad, pengarna tappar värde oavsett. Men när sedelpressen har stannat och alla dessa pengar börjar omsättas får vi en käftsmäll som heter hyperinflation.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
C
Man kan också se det som att vi redan haft en lång period med åtminstone kraftig inflation, men den har på något märkligt sätt varit begränsad till bostadsmarknaden. Känns som att det är där de nytryckta pengarna till stor del hamnat.
 
Excel
Håller med dig till 100%.
Utifrån frågeställningen i tråden så kan vi nog säga att det inte blev pyspunka.
 
  • Gilla
DaDolly
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
I realiteten kanske det inte är så stor skillnad, pengarna tappar värde oavsett. Men när sedelpressen har stannat och alla dessa pengar börjar omsättas får vi en käftsmäll som heter hyperinflation.
Håller med om att nu kommer ”sedelpressarna” att gå varma, men jag är osäker på om det blir deflation innan hyperinflation.
 
För alla som "bara" har lån och inget sparat är väl en hyperinflation rätt ok? :thinking::)
 
  • Gilla
Excel och 1 till
  • Laddar…
C
nino nino skrev:
För alla som "bara" har lån och inget sparat är väl en hyperinflation rätt ok? :thinking::)
Ja, det kan tyckas så, men hög inflation är oftast synonymt med hög ränta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.