Hej,

Vi ritar på vårt första hus (uppdaterar löpande här för feedback) och bad en arkitekt arbeta om skisserna. Dennes förslagsskiss använder rikligt med hörnfönster. Personligen tycker jag det är intressant - dels som ett tema för att binda ihop huset - men främst för innemiljön. Vi får ljusinsläpp som inte bara löper väst-öst/nord-syd utan även på diagonalen. Intressant konstruktion och hörnen blir ljuskällor istället för mörka. Särskilt uppskattar jag fönstret i köket.

Min fru håller inte med.

Hon tycker det blir fult med balken som trots allt behövs i mitten och att det kanske andas 90-tal. Hon gillar tvärtemot när man utifrån ser en ordentlig träram mellan fönstrets och husets kant. Så i nuvarande skiss har vi minskat ner till bara två stycken. Se skiss nedan, arkitektens ursprungsförslag kan ni vid intresse se under länken ovan.

Vad är er uppfattning om hörnfönster? Generellt och specifikt i det här fallet :)
Arkitektritning av enplanshus med markerade hörnfönster, inkluderar vardagsrum, kök, sovrum och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arkitekturskiss av ett modernt hus med flera hörnfönster och varierade fönsterstorlekar på träfasader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag vill påstå att din fru har fel, i varje fall när det gäller vilket decennium de representerar. Hörnfönster är typiskt funkis, dvs 30-tal. Jag är själv mycket förtjust i hörnfönster. Jag har som generell princip att samla fönster så mycket det går (det fiinns naturligtvis viktiga undantag). Är den viktigaste utblicksriktningen ett hörne, ska det vara så få hinder som möjligt i vägen. Om vardagsrummet ligger mot väster tycker jag att fönstren i hörnet vid soffgruppen ska föras samman. Fönstret på andra sidan av kaminen bör flyttas dit också.
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Jag är inte så förtjust i hörnfönster då det påverkar hur man kan möblera. Att ställa en hörnlampa, litet bord/skänk, större växt eller liknande vid ett hörnfönster ser lite konstigt ut och går de nästan ner till golvet blir det ännu värre. Däremot tycker jag om att ha fönster i flera riktningar, men då föredrar jag när de sitter en bit från hörnet. Så som ni har i övre vänstra hörnet i vardagsrummet tycker jag funkar bra
 
Singenjören89 Singenjören89 skrev:
Min fru håller inte med.
J justusandersson skrev:
Jag vill påstå att din fru har fel, i varje fall när det gäller vilket decennium de representerar. Hörnfönster är typiskt funkis, dvs 30-tal. Jag är själv mycket förtjust i hörnfönster. Jag har som generell princip att samla fönster så mycket det går (det fiinns naturligtvis viktiga undantag). Är den viktigaste utblicksriktningen ett hörne, ska det vara så få hinder som möjligt i vägen. Om vardagsrummet ligger mot väster tycker jag att fönstren i hörnet vid soffgruppen ska föras samman. Fönstret på andra sidan av kaminen bör flyttas dit också.
Intressant, funkis låter rimligt. Hon pratar inte alls ur ett arkitekturhistoriskt perspektiv utan menar helt enkelt att hon inte upplever lösningen så modern. Men jag håller med dig, uppskattar principen att samla fönster. Har du någon bra hörnfönster-referens på rak arm? Har letat men hittar inget klockrent.

H hjulia skrev:
Jag är inte så förtjust i hörnfönster då det påverkar hur man kan möblera. Att ställa en hörnlampa, litet bord/skänk, större växt eller liknande vid ett hörnfönster ser lite konstigt ut och går de nästan ner till golvet blir det ännu värre. Däremot tycker jag om att ha fönster i flera riktningar, men då föredrar jag när de sitter en bit från hörnet. Så som ni har i övre vänstra hörnet i vardagsrummet tycker jag funkar bra
Förstår, min fru skriver under på det. Hon tycker även att gardiner blir svårare. Men en tanke- när är du född ca? Funderar på om det delvis kan vara en generationsfråga.
 
BirgitS
Jag har en släkting med hus i nyfunkisstil byggt för något mer än 10 år sen och där är det några hörnfönster. Just i det huset tycker jag inte att de är bra placerade för det man ser ut på när man sitter vid matbordet eller i soffan är inte den bästa utsikten (rakt ut från långsidan) utan man ser mer in på granntomterna. Så jag skulle säga att det viktiga är att sätta fönstren så att man verkligen ser det finaste när man sitter ner.

De har inga vanliga gardiner där utan sådana här hängande smala skivliknande bitar som man kan dra undan och vinkla åt olika håll.
 
  • Gilla
Singenjören89 och 1 till
  • Laddar…
Singenjören89 Singenjören89 skrev:
Förstår, min fru skriver under på det. Hon tycker även att gardiner blir svårare. Men en tanke- när är du född ca? Funderar på om det delvis kan vara en generationsfråga.
Ja, kanske. Jag är född i början på 90-talet. När är ni födda ungefär?
Själv älskar jag äldre, lantliga hus både till utseende och utformning. Tycker att de väldigt ofta är bra planerade med stor möjlighet att möblera som man vill då det inte är så mycket konstiga vinklar (förutom möjligen snedtak) och lagom stora fönster med genomtänkt placering så man kan ställa en skänk, soffa, matbord eller något annat under dem utan att täcka för fönstrena
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Singenjören89 Singenjören89 skrev:
Har du någon bra hörnfönster-referens
Kan kanske fixa en imorgon. Själv är jag född på 40-talet men tror inte att det har påverkat mina preferenser särskilt mycket. Varje decennium har bra och dåliga exempel. Går man bakåt i tiden med start kring 1930 så upptäcker man att fönsterplaceringar mer avgjordes från ett utifrånperspektiv., hur fasaden såg ut. Blindfönster var t.ex. vanliga ett slag.
 
  • Gilla
Dadde_ och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
En annan sak när det gäller förslaget är att jag skulle undvika att ha en helglasad dörr till tvättstugan när den är precis bredvid ytterdörren eftersom jag inte skulle vilja att besökare skulle stå och granska hur det ser ut där i väntan på att någon kommer och öppnar ytterdörren. Min erfarenhet är att tvättstugor ofta blir rätt röriga.
 
Ett exempel på hörnfönster. Mellan varje fönster finns det plats för bärande reglar. Vill man placera fönstren karm mot karm i hörnet krävs en mer avancerad konstruktionslösning.
Ljust hörnrum med flera vita fönster uppdelade av reglar, inredd med växter och en soffa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Isakare och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har en släkting med hus i nyfunkisstil byggt för något mer än 10 år sen och där är det några hörnfönster. Just i det huset tycker jag inte att de är bra placerade för det man ser ut på när man sitter vid matbordet eller i soffan är inte den bästa utsikten (rakt ut från långsidan) utan man ser mer in på granntomterna. Så jag skulle säga att det viktiga är att sätta fönstren så att man verkligen ser det finaste när man sitter ner.

De har inga vanliga gardiner där utan sådana här hängande smala skivliknande bitar som man kan dra undan och vinkla åt olika håll.
Precis. I vårt ursprungliga förslag fanns det en tendens att sätta det överallt och inte där det är mest trevligt nödvändigtvis...

Vi funderar på att ha utanpåliggande jalusier på något vis, gillar tanken på det. Inte specifikt för hörnfönsterna men för större fönster i soliga lägen.
H hjulia skrev:
Ja, kanske. Jag är född i början på 90-talet. När är ni födda ungefär?
Själv älskar jag äldre, lantliga hus både till utseende och utformning. Tycker att de väldigt ofta är bra planerade med stor möjlighet att möblera som man vill då det inte är så mycket konstiga vinklar (förutom möjligen snedtak) och lagom stora fönster med genomtänkt placering så man kan ställa en skänk, soffa, matbord eller något annat under dem utan att täcka för fönstrena
Nära, -89! Vi har ritat mer modernt tror jag men min fru vill absolut få in den typen av inslag.
BirgitS BirgitS skrev:
En annan sak när det gäller förslaget är att jag skulle undvika att ha en helglasad dörr till tvättstugan när den är precis bredvid ytterdörren eftersom jag inte skulle vilja att besökare skulle stå och granska hur det ser ut där i väntan på att någon kommer och öppnar ytterdörren. Min erfarenhet är att tvättstugor ofta blir rätt röriga.
Bra poäng, det har du helt rätt i. Hade gått bet på den annars, tack.
J justusandersson skrev:
Ett exempel på hörnfönster. Mellan varje fönster finns det plats för bärande reglar. Vill man placera fönstren karm mot karm i hörnet krävs en mer avancerad konstruktionslösning.
[bild]
Tack för exemplet! I det läget tycker jag hörnfönster passar riktigt bra och känslan blir nästan som ett burspråk. Spröjsen gör sitt också tycker jag.
 
Det är en tillbyggnad till ett gammalt hus så spröjsningen är en anpassning till det gamla formspråket. För övrigt med ett helt modernt uttryck. Takhöjden är 3 meter eftersom rummet ligger en halvtrappa ner. Hörnet har västerläge, vilket naturligtvis är helt avgörande.
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Hemmakatten
Tycker att arkitektektens förslag är bättre än ett, vilket iofs inte är så konstigt eftersom en arkitekt har 5 års högskoleutbildning och förmodligen flera års erfarenhet.

Men på något vis är jag inte så förtjust i huset. Bra planlösning men utsidan känns inte bra.

Tror att din fru, och kanske även du, är mer förtjusta i ett mer "vanligt" svenskt hus i klassisk småhusstil. I så fall, skippa detta förslaget och titta på andra hus.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Tycker att arkitektektens förslag är bättre än ett, vilket iofs inte är så konstigt eftersom en arkitekt har 5 års högskoleutbildning och förmodligen flera års erfarenhet.

Men på något vis är jag inte så förtjust i huset. Bra planlösning men utsidan känns inte bra.

Tror att din fru, och kanske även du, är mer förtjusta i ett mer "vanligt" svenskt hus i klassisk småhusstil. I så fall, skippa detta förslaget och titta på andra hus.
Håller med, det var kul att se hur arkitekten förbättrade.

Nu har vi kommit längre i idisslandet av detta och tycker det börjar landa i något bra. Man får nog se huset utifrån vårt syfte för att förstå poängen med det - det är inte drömhuset man bygger vid 55+ utan vid 30. Det ska passa en hel familj där antalet slutgiltiga barn fortfarande är osäkert. Ett sånt hus kan vara svårt att göra riktigt snyggt med begränsad detaljplan, men förhoppningsvis kan det bli praktiskt och lagom vackert :) I den domänen är vi nu tycker jag.

Angående stilen är vi helt enkelt inte 100 % överens, ett "vanligt" hade inte hjälpt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.