5 meter lång tank, ja jävla då har du att fylla.

Jag skulle ju kunna övervaka tempen i tanken så att den inte sticker iväg så att man är på säkra sidan.

jag skulle vila använda mitt sparade vatten för bevattning, eventuellt toaspolning, högtryckstvätt och sommardusch.
 
A
D Derbyboy skrev:
Jo men jag bör väl späda ut det. Arma vattnet med kallt vatten för det kan inte vara jätteskönt att dusch i vatten som håller 60 grader.

jag kommer även låta mina två dränpumpar pumpa till tanken så något problem att fylla 3m3 lär det inte bli. Taket är 120 m2.

Hur lång ner har du grävt tanken? Jag kommer bara få ner tanken 50 cm men det kanske räcker för att tempen inte ska gå över 20 grader.
låter du pumparna jobba så blir inte vattnet stillastående och risken för gynnsam tillväxt av legionella uteblir
 
Ja de går ju bara när det regnar men man kanske kan köpa en begagnad cirkulationspump som man kör lite då och då under torkan.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Sen är det frågan hur mycket man ska samla. Jag har 10 kbm nedgrävd på landet där regnmolnen ofta lyser med sin frånvaro på sommaren. Trodde det skulle räcka och bli över. Men man inser snabbt hur mycket vatten man förbrukar när man vattnar.
Hur är den konstruerad? 10kbm är ju en del, något du gjort själv eller ett färdigt paket? Några bilder från bygget?

Förstår inte varför så många tvunget vill gräva ner det, anlägg en damm istället, går ju att göra den djup om man nu inte vill att den ska ta mycket yta.
 
A
dammen dunstar bort vattnet snabbare än det fylls
 
electroluxaren skrev:
dammen dunstar bort vattnet snabbare än det fylls
Är du allvarlig i ditt påstående? Kan du redovisa för hur du räknar isf?
Och vilka faktorer som skulle spela in för att du skulle komma fram till det?
 
Anlägga en damm på en villatomt kontra gräva ner en tank......
 
A
X xLnT skrev:
Är du allvarlig i ditt påstående? Kan du redovisa för hur du räknar isf?
Och vilka faktorer som skulle spela in för att du skulle komma fram till det?
OMFG
ja gissa det du
 
Spänning!
 
electroluxaren skrev:
OMFG
ja gissa det du
Kan du inte bara redovisa för ditt påstående?
Här finns många dammar, som inte dunstar bort.
 
D Derbyboy skrev:
Anlägga en damm på en villatomt kontra gräva ner en tank......
Vad vill du ha sagt med det?
 
X xLnT skrev:
Vad vill du ha sagt med det?
Ja du det ska jag berätta.
 
X xLnT skrev:
Hur är den konstruerad? 10kbm är ju en del, något du gjort själv eller ett färdigt paket? Några bilder från bygget?

Förstår inte varför så många tvunget vill gräva ner det, anlägg en damm istället, går ju att göra den djup om man nu inte vill att den ska ta mycket yta.
En damm kostade en hel del att anlägga också. Sen har den sina nackdelar bland annat att slamma igen och det fungerar dåligt med bevattningspump om man inte gillar den typen av jobb.
Tyvärr har jag inga bilder på när själva tanken anlades. Jag är urusel på ta bilder. Inte för att jag är en kass fotograf utan jag snarare glömmer bort att ta bilder för att man är mitt uppe i det.
Allting var i ett paket och jag passade på att fixa detta när jag ändå bytte slamavskiljare och ordnade infiltration. Tanken hette Neo och skulle vara låg och bred för att berget låg nära. Allt takvatten är kopplat till den via ett grovfilter som man får tömma ibland. 10 kbm är lite om det inte regnar på tre veckor.
 
Silver78 Silver78 skrev:
En damm kostade en hel del att anlägga också. Sen har den sina nackdelar bland annat att slamma igen och det fungerar dåligt med bevattningspump om man inte gillar den typen av jobb.
Tyvärr har jag inga bilder på när själva tanken anlades. Jag är urusel på ta bilder. Inte för att jag är en kass fotograf utan jag snarare glömmer bort att ta bilder för att man är mitt uppe i det.
Allting var i ett paket och jag passade på att fixa detta när jag ändå bytte slamavskiljare och ordnade infiltration. Tanken hette Neo och skulle vara låg och bred för att berget låg nära. Allt takvatten är kopplat till den via ett grovfilter som man får tömma ibland. 10 kbm är lite om det inte regnar på tre veckor.
Visst, det finns för och nackdelar med allt.
Jag menade att 10kbm är mycket för en behållare. Är den dessutom inte så djup/hög blir den fort stor till ytan.
Jag har precis grävt ner en avloppshistoria, det var bara 3m ner, det känns ganska djupt ändå.

Nu måste man ju inte anlägga värsta dammen, men om man nu är seriös i sitt åtagande så bör man ju dimensionera utifrån det.

Bor man på en liten villatomt förstår jag ärligt talat inte vad man tycker man vinner på att samla regnvatten för att spola i toan med.

Jag har själv planer på att anlägga en ekologisk baddamm, som kan användas till mycket. En sådan i mindre skala funkar i en villa tomt med.
 
@xLnT
Jo den var fem meter lång. Ganska stor sak. Slamtanken är nära regnvattentanken så både avlopp och rör för regnvatten går sida vid sida. Man behövde bara gräva en gång för vissa saker. Så regnvattenbehållaren innebar mestadels materialkostnader. Det här är ett sommarställe och det är egen brunn men vattenbrist många somrar. Jag har en enkubikare som jag får åka och köpa vatten till hushållet ofta då vattnet inte räcker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.