Kan inte hitta det perfekta matsalsbordet och inspirerad av Roomservice och Nordiska galleriet ;D vill jag nu försöka tillverka ett själv. Någon som tipsa om ett snickeri i Stockholm som skulle kunna såga ex en MDF-skiva i elipsform (efter ritning/mått) + ev även sprutlackera alstret vitt. Söker man på snickerier på Gula sidorna får man upp hundratals och det känns så tröstlöst att ringa runt helt på måfå. :p

Alla tips emottages mycket tacksamt!!!
 
Men du.... är inte bordet Plaine från Mio en ok kopia på Piet Heins/Arne Jacobsens/Bruno Mathssons Superellipsbord? Det lär ju inte vara billigt att köpa en mdf-skiva, såga den och sedan lacka den.
 
Vi beställde ett skåp från Asp snickeri i centrala stockholm och de var proffsiga. Vet dock inte om de lackerar men lackera kan man ju göra på vilket ställe som helst som tar emot tex köksluckor. Jag har tex lackat luckor på Zinkens lack på söder.

http://www.aspsnickeri.se/
 
Eller IKEAs Gideå, vitt och elipsform med kromade stålben.
 
Tack för era svar hittills!

Piet Heins/Arne Jacobsens/Bruno Mathssons superellipsbord är i min mening inte spetsigt nog (gäller således också Mios variant). IKEAS Gideås är tyvärr lite för långt för vårt matrum men har helt rätt proportioner -det är för övrigt en direkt kopia av Gunilla Allards bord "Saturn" som finns i två storlekar, varav det mindre skulle vara perfekt om det inte vore för priset...

Vad tror ni förrseten om att utgå ifrån en laminatskiva?
 
Har en ny idé...
Vad tror ni om möjligheten att köpa en MDF-skiva och låta ett sågverk såga till den i rätt form? Verkar rätt dyrt att anlita snickerier...
 
varför inte köpa en mdf skiva och såga själv?med en sticksåg och en slipmaskin borde det inte vara så svårt.
 
Skulle det kunna bli bra tror du???

 
ja varför skulle det inte bli bra? Mdf är inte så dyrt heller så det går ju att öva tills det blir bra..
 
Hmmm... risken är att du bara får ett litet, litet bord till slut! ;D
 
Tror att du kan glömma att få det bra med sticksåg och slipmaskin hela bordet är ju en lång böj. Kanske lite negativ men de beror nog mycket på vad man kräver för resultat, du låter kräsen så jag tror inte du skulle bli nöjd.

-Åke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.