Jag har ett litet och ganska enkelt system för golvvärmeregleringen i två rum: En 24VAC transformator, två elektroniska termostater och två ställdon, men en himla massa problem...

1) Helt plötsligt la det ena ställdonet av. Jag kastade mig dit med en spänningsprovare och konstaterade att ställdonet har spänning när det ska. Följaktligen beställde jag ett nytt ställdon, monterade det och konstaterade att allt fungerar som det ska.

2) Helt plötsligt la samma ställdon av igen (nya ställdonet, samma plats). Samma konstaterande att ställdonet har spänning när det ska, så jag tog loss transformatorn och mätte på den (utan belastning). Där visade det sig att jag bara hade några få Volt, istället för de förväntade 24. Så jag letade reda på en annan transformator (24VAC 5VA). Monterade den och konstaterade att allt funkar som det ska.

3) Helt plötsligt lade samma ställdon av igen. Faan tänkte jag, det måste vara termostaten då, det är ju sista aktiva komponenten i kedjan. Så jag bytte ut den misstänkta termostaten mot den andra. Konstaterade att allt funkade. För att dubbelkolla satte jag tillbaka den felande och konstaterade att ställdonet fortfarande inte reagerade. "BRA, nu vet jag äntligen att det var termostaten" tänkte jag och monterade tillbaka den förmodat hela termostaten på platsen som krånglat. Meeen, icke - nu funkar inte den heller.

Såå, jag monterade en ny transformator 10VA denna gången, men inte heller den får det att funka.

Hela tiden har jag haft spänning fram till ställdonet (när där ska finnas spänning) och hela tiden har det andra ställdonet fungerat klanderfritt.

Nu ska jag montera tillbaka den (första) krånglande termostaten på platsen som inte krånglat och se vad som händer. Sen har jag slut på idéer. Nån annan med bra idéer?
 
... och den termostaten som krånglat fungerade naturligtvis perfekt på andra platsen...
Nu har jag monterat tillbaka allt på sin ursprungliga plats och ska gå ut i trädgården och gräva ner mig :cry:
 
Lugna dig med spaden lite..
Det finns nog säkert någon "hund begraven" någonstans.. :rofl:

Hur ser det ut på primärsidan, 230V anslutningen?
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
GoForIt GoForIt skrev:
Lugna dig med spaden lite..
Det finns nog säkert någon "hund begraven" någonstans.. :rofl:

Hur ser det ut på primärsidan, 230V anslutningen?
Jag har fluktuerande 228-230V när jag mäter över primärsidan på transformatorn. Mäter jag i ett obelastat lamputtag i huset får jag 235V stabilt.

Edit: Lade till en länk till den aktuella transformatorn.
 
Hur avgör du att donet fungerar eller inte?

Om ex. själva ventilen hänger upp sig, så kan du troligen får samma effekt som om donet är trasigt.

Vad är det för transformator du har? Om det är en elektronisk transformator så är det inte onormalt att den "stryper" om den inte belastas. Och den kan i så fall också lämna en aldeles för hög frekvens ut.
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Ställdonet ser jag rent fysiskt om det markerar rött eller ej. Röd plast synlig = stängd ventil. Jag har även massor med sensorer kopplade till en central enhet, så jag kan se i mycket fin detalj hur temperaturerna förändras i de olika delarna av värmesystemet.

Transformatorn Var ursprungligen en gammal 38VA Tufvassons från tiden när Kalle Anka var ung. Sen satte jag dit en 5VA från en äkta kinesisk julgransbelysning för utomhusbruk. Nu sitter där en helt ny 10VA Tufvassons PSS10, avsedd för DIN-montage. Spänningen på sekundärsidan ligger runt 27V med utrustningen ansluten. Jag har inga verktyg för att mäta AC Ampere.

Skärmdump av LoggerSoft som visar grafer över temperaturförändringar i ett värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mina ventiler hänger sig ibland, jag tar då bort donet och "juckar" nålen upp och ned några gånger så brukar det lösa sig.
 
DVS lita inte bara på donets markering
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Räcker verkligen en 10W för att driva donen för du har väl fler don som kan drivas samtidigt.
 
Jag har nu provkört ställdonet i fråga direkt mot transformatorn och kan konstatera att det funkar perfekt. Jag har även provkört ställdonet monterat på ventilen, direkt kopplat till transformatorn och även det fungerar: markeringen blir röd och ventilen stänger.

E elmont skrev:
Räcker verkligen en 10W för att driva donen för du har väl fler don som kan drivas samtidigt.
Två ställdon och två elektroniska termostater. Donen drar vardera max 1,6W resp. 2W. Det bör vara ett rimligt antagande att termostaterna drar under en Watt per styck, vilket gör att vi landar på totalt max sex Watt. Jag har även provat med bara ett ställdon och en termostat, med samma resultat.

Nu är allt tillbakamonterat på sin ursprungliga plats och allt verkar fungera exakt som det ska... igen.

Sista åtgärden för den här gången var att byta alla kopplingsplintar Wago 222 mot 221or, så jag helt säkert kan se att alla ledare är ordentligt anslutna. Allt funkar fortfarande...

Vad som inte framgår i mitt första inlägg är att det har varit ganska långa fungerande perioder, allt från nån dag till flera veckor...
 
Foton på din/dina reglercentraler samt på respektive ställdon och vilka som hör ihop är bra
 
Foton hjälper väl föga. Termostaterna är båda LK Rumstermostat S1. Ställdonet som inte krånglat är också från LK. Det spökande ställdonet är VAO från MMA. Alla detaljer verkar fungera, både för sig och tillsammans. Intermittenta fel brukar ofta visa sig vara glappkontakt, oavsett applikation, så jag hoppas att mitt byte av kopplingsplintar ska ha löst saken. Den som inte gräver ner sig i trädgården får se ... :cool:
 
Tänkte bara på vad du har, har du provat med att skifta ställdon på fördelningen, så ett som fungerar kommer på den plats som inte fungerar . Det kan vara en intermitent fel i centralen, som går och kommer, en kondensator kan fungera lite hipp som happ, blir varm slutar att fungera, Det är rätt NO eller NC du har
 
Central? Här finns ingen central, bara de komponenter som är listade i första inlägget.
Jag har inte flyttat ställdonen, det kändes inte aktuellt när de ändå inte funkade på den andra termostaten, Men om det krånglar igen så ska jag nog göra det. Ett problem är att det är två olika typer av fäste, så jag kan inte sätta systemet i drift på det sätte. Men provköra i tomme går ju.

Allt funkar fortfarande... märkligt.
 
Så det är termostaten som sköter om att donet varierar not inställt värde , lite nytt för mig då jag endast sett termostat med en centralenhet som styr donen, men kanske finns
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.