A
det beror på hur länge du sparar och övriga gynnsamma omständigheter tex om det ens finns legionella i ditt regnvatten....
 
D
Går det enkelt med ett självtest att ta reda på om legionella finns i vattnet?
 
  • Gilla
Gubbas
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Går det enkelt med ett självtest att ta reda på om legionella finns i vattnet?
Drick lite, vänta och se.
 
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Narren666
Intressant tråd.

Visst hade det varit nice och spola WC med "smutsigt" vatten.

Jag samlar regnvatten i en tunna med en kran nedtill, samt ett överfyllnadsskydd/seriekopplingsanordning, som är ansluten till stupröret från uterummet.

Vid bevattningbehov så kopplar jag garedenaslang, som är ansluten till droppslang till häcken. Så häcken får ex antal lite vid nederbörd.

Samt att jag stänger kranen när det är färdigvattnat, då är det ca 140 L, kvar till övrigt.
Antagligen i de volymer du har behov av, men samma princip. Går ju att seriekoppla.

En lösning på just ditt behov är ju att dra slang från regnvattentank, (IBC, motsvarande) som då är placerad högre än dasset, samt borra hål i väggen trycka i slangen och avsluta med ventil, ställa en hink under, som du fyller med regnvatten från tunnan, som sedan hälls ned i dasset som spolning?

Tänk omvänd vattenutkastare.
Kanske alldeles för primitiv, jag vet. Men bollen måste ju börja rulla någonstans
 
D
N Noseone skrev:
Drick lite, vänta och se.
haha, kan inte du komma över och dricka lite.
 
N Noseone skrev:
Drick lite, vänta och se.
Legionella är en form av lunginflammation.
Den uppstår när man andas in luft med "smittat" vatten, som dropparna i duschen.
Att dricka vattnet är ofarligt.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
D
Läste också det.......

Men vad händer om man drar in ett andetag när man för legionellaglaset mot munnen?

Jaja.....Chansar folk eller varför är det så populärt att spara vatten i tankar med tanke på legionella. Sjukdomen är ju inte direkt harmlös
 
D Derbyboy skrev:
Läste också det.......

Men vad händer om man drar in ett andetag när man för legionellaglaset mot munnen?

Jaja.....Chansar folk eller varför är det så populärt att spara vatten i tankar med tanke på legionella. Sjukdomen är ju inte direkt harmlös
Jag vattnar mina odlingar med mitt vatten, jag dricker eller duschar inte mig själv med det. Legionella växer bäst runt eller över kroppstemperatur och även med flera dagar sommarvärme har jag svårt att tro att en kubik vatten kommer upp i ens 30C. Dessutom byts åtminstone delar av vattnet ut genom att det vattnas ut och regnar.
 
D Derbyboy skrev:
Men vad händer om man drar in ett andetag när man för legionellaglaset mot munnen?
Antar att du har simmat i någon sjö någon gång. Bakterien finns naturligt i vatten och jord.
Tillväxten startar över 20 grader och du kan dricka utan problem, men i aerosoler (duschsvatten) kan man få ned den i lungorna.

Den största faran är när fantasin skenar och allt blir farligt. När det blir farligt att äta, svälter man ihjäl
 
  • Gilla
Elid
  • Laddar…
A
som sagt: tillväxt sker i stillastående vatten.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Fast värmer man upp vattnet med en varmvattenberedare så dör legionella.
Jag har dock endast tanken till bevattning.
Funderat att koppla på toaletten dock.
 
D
Känns dyrt att värma upp 3m3....
 
Redigerat:
D Derbyboy skrev:
Känns dyrt att värma upp 3m2......
Du värmer ju bara upp den del du duschar med. Oavsedd mängd legionella då dör bakterierna i vvberedaren under förutsättning att du har den på minst 60 grader. Vattnet som jag har i en nedgrävd tank blir sällan varmare än 12 grader. Det krävs 20 grader för tillväxt. Största problemet för min del är för liten takyta. Det krävs 60 mm regn för att fylla tanken. 10 kbm räcker två veckor om man vill ha gräsmattan grön. Ibland regnar det inte på fem veckor.
 
D
Jo men jag bör väl späda ut det. Arma vattnet med kallt vatten för det kan inte vara jätteskönt att dusch i vatten som håller 60 grader.

jag kommer även låta mina två dränpumpar pumpa till tanken så något problem att fylla 3m3 lär det inte bli. Taket är 120 m2.

Hur lång ner har du grävt tanken? Jag kommer bara få ner tanken 50 cm men det kanske räcker för att tempen inte ska gå över 20 grader.
 
@Derbyboy
En firma som gjorde det åt mig. Tanken är ganska lång. 5 meter drygt. Hålet var inte mkt djupare än 2 meter. Den ligger på berget på grus. Ovanför tanken är det max 60 cm bärlager. Sen går det ju upp en tratt med lock likt man har på slambrunnen. Fast det locket är svart. Sen har jag ett pumphus anslutet som jag kan ställa in på timer om jag vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.