Tumstock och vinkelhake kommer snabbt till användning när man börjar greja tycker jag.
 
  • Gilla
ParadisOskar93
  • Laddar…
Och ibland blir det fel och ett bräckjärn är bra att ha vid ”demonteringen”

Satsa på verktyg med sladd, de funkar alltid, inga urladdade batterier, skruvdragare undantaget.
Protte
 
  • Gilla
ParadisOskar93
  • Laddar…
Gå in på blocket och tradera. Kolla runt bland verktyg och köp det som verkar bra. Kommer bli som ett beroende till slut och förrådet kommer att fyllas på med diverse mer eller mindre helt nödvändiga verktyg till alla tänkbara husprojekt.
 
  • Gilla
ParadisOskar93
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Och ibland blir det fel och ett bräckjärn är bra att ha vid ”demonteringen”

Satsa på verktyg med sladd, de funkar alltid, inga urladdade batterier, skruvdragare undantaget.
Protte
Sladd? Till vilken nytta? Köp isåfall en multiladdare så underhålls batterierna + alltid fulladdade. Ryobi som husare är fenomenalt
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Gå på auktion om du har möjlighet och ropa in gamla trädgårdsredskap. Spade, spett, skyffel, slägga, räfsa, grep och yxa är sånt som man förr eller senare kommer att behöva.
 
  • Gilla
ParadisOskar93
  • Laddar…
Gud vad glad jag blir över alla tips! :)
 
Som sagt var, listan över diverse småverktyg kan göras hur lång som helst...
Och jag håller med om att det inte finns något självändamål i att så många maskiner som möjligt ska vara batteridrivna. En bra skruvdragare är oftast det enda man behöver som är batteridrivet.
Att välja fabrikat på skruvdragaren utifrån huruvida man eventuellt i framtiden kan komplettera med en grästrimmer i samma serie känns lite fel?
 
  • Gilla
ParadisOskar93 och 1 till
  • Laddar…
T
Som du säger useless. Folk är hajpade på batteri nu och det gör också att man kan fynda nätdrivet på begmarknaden.
 

Bästa svaret

Lite beroende på vad du tänker att du vill försöka dig på så är olika verktygsuppsättningar lämpliga, men här kommer min lista över vad jag använder absolut mest till de olika delarna

Alltid bra att ha
- Skruvdragare med bitshållare
- Hammare
- Skruvmejslar (ph1, ph2, pz1, pz2, tx15, tx20 och två olika spårmejslar. Brukar finnas satser för 150-200 kr på Jula/Biltema mfl som innehåller basuppsättningen)
- Bitssats med lite olika spår-, kryss-, torx- och insexbits
- Meterstock (tumstock i dagligt tal) eller måttband
- Vinkelhake
- Vattenpass, 60 cm och 120-150 cm klarar man sig långt på men ibland kan det vara bra att ha ett 180-200 cm eller ett 30 cm
- En uppsättning olika borrar, ca 3-10 mm av trä-, metall- och betongborr
- Morakniv

Sätta upp tavlor/hyllor, bygga ihop IKEA-skåp mm
- 10 V skruvdragare funkar bra
- Spärrskruvmejsel med bitshållare
- Mollytång om det är gipsväggar eller tunna skivväggar (köp inte den billigaste för den drar inte ut skruven rakt)

Bygga enklare saker i trä, ex spaljeer, blomlådor, laga räcken mm
- 10 V skruvdragare räcker antagligen bra
- Fogsvans eller cirkelsåg (beroende på hur bra man är på att såga rakt och hur viktigt det är att det blir rakt)
- Snabbtvingar, minst två men gärna fyra

Bygga större saker, ex altan, lekstuga, vedförråd
- 10 V skruvdragare kan räcka, men jag hade gått på en 18 V
- Kap- & gersåg med stativ
- Cirkelsåg eller sänksåg
- Snabbtvingar, minst två men gärna fyra
- Kofot

Fixa i trädgården (utöver plantering mm)
- Spätt
- Yxa
- Grensåg

Enklare reparationer av maskiner, cyklar, bilar mm
- Sats med fasta nycklar, ca 7-17 mm (ibland kan två uppsättningar behövas för att kunna hålla emot)
- Spärrskaft med hylsor, ca 5-17 mm (finns billiga satser på Jula, Biltema mfl)
- Gänglåsningsvätska (ex loctite)
- Metallrör ca 1 m som passar över spärrskaftet/de större fasta nycklarna (perfekt om bultar rostat fast)
- Spärrskruvmejsel med bitshållare

Förbrukningsvaror
- Spik
- Skruv
- Plugg
- Muttrar
- Bultar
- Brickor
- Rostlösare
- Bräkleen (perfekt att rengöra knivar med)
- Sandpapper

Sen finns det så klart en hel uppsjö verktyg till som man kan köpa för att underlätta arbetet, men det mesta klarar man med det ovan (om jag inte glömt något). Jag har några stämjärn men jag använder de ytterst sällan för oftast funkar kniven bra.
Vad gäller förbrukningsvaror så köp det allteftersom du behöver det och köp lite större förpackningar varje gång även om du bara behöver fyra skruvar, då har du snart byggt upp ett lager med lite bra-att-ha-saker. Bauhaus brukar ha bra pris på sina kartonger med skruv, brickor, muttrar mm och det är ofta 50-150 st i en kartong

Jag har testat många olika märken i olika prisklasser av div verktyg (både handverktyg och maksiner) och för det mesta funkar de billiga lika bra som de dyrare, men de kan vara olika sköna att jobba med. Kvalitetsskillnaden märker man sällan av om man inte använder verktygen väldigt mycket.
Så mitt råd är att du börjar med de billiga satserna av skruvmejslar, bits, fasta nycklar, hylsor, hammare, borrar mm för att testa vad du tycker att det är värt att lägga lite mer pengar på.
- Fogsvans skulle jag lägga lite mer pengar på då de billigaste kan vara sladdriga, slöa och väldigt dåligt utformade för handen, men du behöver inte gå på de dyraste och många gånger funkar butikernas egna märken bra om man sållar bort de allra billigaste. Även måttband/meterstock skulle jag sålla bort de allra billigaste då de kan vara sladdriga och jobbiga att få exakta mått med.
- Spärrskruvmejsel brukar kosta lite mer jämfört med vanliga mejslar så där hade jag testat så att den ligger skönt i handen och att spärren sitter på ett bra sätt så att man inte riskerar att ändra håll på den när man skruvar.
- Vad gäller skruvdragare så gå runt till olika ställen och känn hur de olika modellerna känns i handen, hur de är balanserade och liknande innan du bestämmer dig och anta inte att en modell är skön bara för att samma tillverkare har en annan modell som är skön att hålla i och arbeta med. När du sen har hittat en eller ett par modeller så fundera på om det är flera andra typer av maskiner som du vill ha och om det är viktigt att de är i samma serie eller inte. Om det är viktigt så välj den skruvdragaren som är skönast av de märken som har flest av de verktyg du vill ha och annars så välj den absolut bekvämaste du hittar som plånboken tillåter. Är det någon annan batterimaskin du vet att du kommer vilja ha och som du kommer använda relativt mycket så gör samma test även med den som med skruvdragaren och glöm inte att känna efter hur eventuella spärrar sitter och ska tryckas in.
Oavsett om du väljer en skruvdragare från Meec, en AEG eller en Festool så kan jag lova dig att om den inte ligger bra i handen och känns skön att jobba med så kommer du ångra ditt köp förr eller senare oavset hur bra märke du har köpt och oavsett kvalitet på den. Mannen älskar sin Meec röd-skruvdragare och jag älskar min AEG slagskruvdragare. Men är min AEG urladdad så väljer jag många gånger hellre skruvmejsel än att använda hans Meec bara för att den absolut inte passar mina händer och för mig bara känns klumpig att arbeta med. Han som har lite större händer än jag har inga problem med att använda min AEG även om han föredrar sin Meec om han får välja.
 
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
H hjulia skrev:
Lite beroende på vad du tänker att du vill försöka dig på så är olika verktygsuppsättningar lämpliga, men här kommer min lista över vad jag använder absolut mest till de olika delarna

Alltid bra att ha
- Skruvdragare med bitshållare
- Hammare
- Skruvmejslar (ph1, ph2, pz1, pz2, tx15, tx20 och två olika spårmejslar. Brukar finnas satser för 150-200 kr på Jula/Biltema mfl som innehåller basuppsättningen)
- Bitssats med lite olika spår-, kryss-, torx- och insexbits
- Meterstock (tumstock i dagligt tal) eller måttband
- Vinkelhake
- Vattenpass, 60 cm och 120-150 cm klarar man sig långt på men ibland kan det vara bra att ha ett 180-200 cm eller ett 30 cm
- En uppsättning olika borrar, ca 3-10 mm av trä-, metall- och betongborr
- Morakniv

Sätta upp tavlor/hyllor, bygga ihop IKEA-skåp mm
- 10 V skruvdragare funkar bra
- Spärrskruvmejsel med bitshållare
- Mollytång om det är gipsväggar eller tunna skivväggar (köp inte den billigaste för den drar inte ut skruven rakt)

Bygga enklare saker i trä, ex spaljeer, blomlådor, laga räcken mm
- 10 V skruvdragare räcker antagligen bra
- Fogsvans eller cirkelsåg (beroende på hur bra man är på att såga rakt och hur viktigt det är att det blir rakt)
- Snabbtvingar, minst två men gärna fyra

Bygga större saker, ex altan, lekstuga, vedförråd
- 10 V skruvdragare kan räcka, men jag hade gått på en 18 V
- Kap- & gersåg med stativ
- Cirkelsåg eller sänksåg
- Snabbtvingar, minst två men gärna fyra
- Kofot

Fixa i trädgården (utöver plantering mm)
- Spätt
- Yxa
- Grensåg

Enklare reparationer av maskiner, cyklar, bilar mm
- Sats med fasta nycklar, ca 7-17 mm (ibland kan två uppsättningar behövas för att kunna hålla emot)
- Spärrskaft med hylsor, ca 5-17 mm (finns billiga satser på Jula, Biltema mfl)
- Gänglåsningsvätska (ex loctite)
- Metallrör ca 1 m som passar över spärrskaftet/de större fasta nycklarna (perfekt om bultar rostat fast)
- Spärrskruvmejsel med bitshållare

Förbrukningsvaror
- Spik
- Skruv
- Plugg
- Muttrar
- Bultar
- Brickor
- Rostlösare
- Bräkleen (perfekt att rengöra knivar med)
- Sandpapper

Sen finns det så klart en hel uppsjö verktyg till som man kan köpa för att underlätta arbetet, men det mesta klarar man med det ovan (om jag inte glömt något). Jag har några stämjärn men jag använder de ytterst sällan för oftast funkar kniven bra.
Vad gäller förbrukningsvaror så köp det allteftersom du behöver det och köp lite större förpackningar varje gång även om du bara behöver fyra skruvar, då har du snart byggt upp ett lager med lite bra-att-ha-saker. Bauhaus brukar ha bra pris på sina kartonger med skruv, brickor, muttrar mm och det är ofta 50-150 st i en kartong

Jag har testat många olika märken i olika prisklasser av div verktyg (både handverktyg och maksiner) och för det mesta funkar de billiga lika bra som de dyrare, men de kan vara olika sköna att jobba med. Kvalitetsskillnaden märker man sällan av om man inte använder verktygen väldigt mycket.
Så mitt råd är att du börjar med de billiga satserna av skruvmejslar, bits, fasta nycklar, hylsor, hammare, borrar mm för att testa vad du tycker att det är värt att lägga lite mer pengar på.
- Fogsvans skulle jag lägga lite mer pengar på då de billigaste kan vara sladdriga, slöa och väldigt dåligt utformade för handen, men du behöver inte gå på de dyraste och många gånger funkar butikernas egna märken bra om man sållar bort de allra billigaste. Även måttband/meterstock skulle jag sålla bort de allra billigaste då de kan vara sladdriga och jobbiga att få exakta mått med.
- Spärrskruvmejsel brukar kosta lite mer jämfört med vanliga mejslar så där hade jag testat så att den ligger skönt i handen och att spärren sitter på ett bra sätt så att man inte riskerar att ändra håll på den när man skruvar.
- Vad gäller skruvdragare så gå runt till olika ställen och känn hur de olika modellerna känns i handen, hur de är balanserade och liknande innan du bestämmer dig och anta inte att en modell är skön bara för att samma tillverkare har en annan modell som är skön att hålla i och arbeta med. När du sen har hittat en eller ett par modeller så fundera på om det är flera andra typer av maskiner som du vill ha och om det är viktigt att de är i samma serie eller inte. Om det är viktigt så välj den skruvdragaren som är skönast av de märken som har flest av de verktyg du vill ha och annars så välj den absolut bekvämaste du hittar som plånboken tillåter. Är det någon annan batterimaskin du vet att du kommer vilja ha och som du kommer använda relativt mycket så gör samma test även med den som med skruvdragaren och glöm inte att känna efter hur eventuella spärrar sitter och ska tryckas in.
Oavsett om du väljer en skruvdragare från Meec, en AEG eller en Festool så kan jag lova dig att om den inte ligger bra i handen och känns skön att jobba med så kommer du ångra ditt köp förr eller senare oavset hur bra märke du har köpt och oavsett kvalitet på den. Mannen älskar sin Meec röd-skruvdragare och jag älskar min AEG slagskruvdragare. Men är min AEG urladdad så väljer jag många gånger hellre skruvmejsel än att använda hans Meec bara för att den absolut inte passar mina händer och för mig bara känns klumpig att arbeta med. Han som har lite större händer än jag har inga problem med att använda min AEG även om han föredrar sin Meec om han får välja.
Jag tror du fick med det mest väsentliga.
 
Jag har läst igen...

Många bra tips men min rekomendation ändrar jag till ta det lugnt.

Om du nu inte är godtyckligt rik skulle jag köpa allteftersom behoven uppstår.
Man "behöver" inte mycket och man kan faktiskt låna verktyg.

Ha ögona öppna efter klipp men att jaga verktyg efter en lista gör det enkelt att lägga energi och pengar på fel saker.

/ATW
 
  • Gilla
ParadisOskar93
  • Laddar…
Ja du förstår säker att allt blir bättre ju mer festool man har.
Vi vanligt dödliga som även behöver pengar till annat får hålla oss till märken som makita, blå bosch, aeg, metabo mm mm. Då kan det helt enkelt inte bli lika bra..
 
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
Jag är sedan gammalt van att jobba med proffsverktyg och maskiner i prisklass uppemot 5-mille. I den högre prisklassen har det gällt styrda maskiner. Men nu när jag är "panchis", får jag nöja mig med att köpa nödiga maskiner och verktyg på loppis. Senast fick jag tag i en handcirkelsåg gratis som påstods inte funka. Den var bara full med skit, Jag har även tagit vara på ett antal borrmaskiner av obestämbara fabrikat som inte heller funkat. Det gäller att göra sig bekant med alla marknadsnasare i trakten. Om jag pratar åt mig en massa prylar som visar sig vara bara skrot, kan jag som privatperson slänga dessa på återvinningen gratis, men för nasaren kostar det. I och med det kan jag göra en "deal" med nasaren. Jag tar vara på skiten, och både han och jag tjänar på det.
 
  • Gilla
ParadisOskar93
  • Laddar…
H hjulia skrev:
Lite beroende på vad du tänker att du vill försöka dig på så är olika verktygsuppsättningar lämpliga, men här kommer min lista över vad jag använder absolut mest till de olika delarna

Alltid bra att ha
- Skruvdragare med bitshållare
- Hammare
- Skruvmejslar (ph1, ph2, pz1, pz2, tx15, tx20 och två olika spårmejslar. Brukar finnas satser för 150-200 kr på Jula/Biltema mfl som innehåller basuppsättningen)
- Bitssats med lite olika spår-, kryss-, torx- och insexbits
- Meterstock (tumstock i dagligt tal) eller måttband
- Vinkelhake
- Vattenpass, 60 cm och 120-150 cm klarar man sig långt på men ibland kan det vara bra att ha ett 180-200 cm eller ett 30 cm
- En uppsättning olika borrar, ca 3-10 mm av trä-, metall- och betongborr
- Morakniv

Sätta upp tavlor/hyllor, bygga ihop IKEA-skåp mm
- 10 V skruvdragare funkar bra
- Spärrskruvmejsel med bitshållare
- Mollytång om det är gipsväggar eller tunna skivväggar (köp inte den billigaste för den drar inte ut skruven rakt)

Bygga enklare saker i trä, ex spaljeer, blomlådor, laga räcken mm
- 10 V skruvdragare räcker antagligen bra
- Fogsvans eller cirkelsåg (beroende på hur bra man är på att såga rakt och hur viktigt det är att det blir rakt)
- Snabbtvingar, minst två men gärna fyra

Bygga större saker, ex altan, lekstuga, vedförråd
- 10 V skruvdragare kan räcka, men jag hade gått på en 18 V
- Kap- & gersåg med stativ
- Cirkelsåg eller sänksåg
- Snabbtvingar, minst två men gärna fyra
- Kofot

Fixa i trädgården (utöver plantering mm)
- Spätt
- Yxa
- Grensåg

Enklare reparationer av maskiner, cyklar, bilar mm
- Sats med fasta nycklar, ca 7-17 mm (ibland kan två uppsättningar behövas för att kunna hålla emot)
- Spärrskaft med hylsor, ca 5-17 mm (finns billiga satser på Jula, Biltema mfl)
- Gänglåsningsvätska (ex loctite)
- Metallrör ca 1 m som passar över spärrskaftet/de större fasta nycklarna (perfekt om bultar rostat fast)
- Spärrskruvmejsel med bitshållare

Förbrukningsvaror
- Spik
- Skruv
- Plugg
- Muttrar
- Bultar
- Brickor
- Rostlösare
- Bräkleen (perfekt att rengöra knivar med)
- Sandpapper

Sen finns det så klart en hel uppsjö verktyg till som man kan köpa för att underlätta arbetet, men det mesta klarar man med det ovan (om jag inte glömt något). Jag har några stämjärn men jag använder de ytterst sällan för oftast funkar kniven bra.
Vad gäller förbrukningsvaror så köp det allteftersom du behöver det och köp lite större förpackningar varje gång även om du bara behöver fyra skruvar, då har du snart byggt upp ett lager med lite bra-att-ha-saker. Bauhaus brukar ha bra pris på sina kartonger med skruv, brickor, muttrar mm och det är ofta 50-150 st i en kartong

Jag har testat många olika märken i olika prisklasser av div verktyg (både handverktyg och maksiner) och för det mesta funkar de billiga lika bra som de dyrare, men de kan vara olika sköna att jobba med. Kvalitetsskillnaden märker man sällan av om man inte använder verktygen väldigt mycket.
Så mitt råd är att du börjar med de billiga satserna av skruvmejslar, bits, fasta nycklar, hylsor, hammare, borrar mm för att testa vad du tycker att det är värt att lägga lite mer pengar på.
- Fogsvans skulle jag lägga lite mer pengar på då de billigaste kan vara sladdriga, slöa och väldigt dåligt utformade för handen, men du behöver inte gå på de dyraste och många gånger funkar butikernas egna märken bra om man sållar bort de allra billigaste. Även måttband/meterstock skulle jag sålla bort de allra billigaste då de kan vara sladdriga och jobbiga att få exakta mått med.
- Spärrskruvmejsel brukar kosta lite mer jämfört med vanliga mejslar så där hade jag testat så att den ligger skönt i handen och att spärren sitter på ett bra sätt så att man inte riskerar att ändra håll på den när man skruvar.
- Vad gäller skruvdragare så gå runt till olika ställen och känn hur de olika modellerna känns i handen, hur de är balanserade och liknande innan du bestämmer dig och anta inte att en modell är skön bara för att samma tillverkare har en annan modell som är skön att hålla i och arbeta med. När du sen har hittat en eller ett par modeller så fundera på om det är flera andra typer av maskiner som du vill ha och om det är viktigt att de är i samma serie eller inte. Om det är viktigt så välj den skruvdragaren som är skönast av de märken som har flest av de verktyg du vill ha och annars så välj den absolut bekvämaste du hittar som plånboken tillåter. Är det någon annan batterimaskin du vet att du kommer vilja ha och som du kommer använda relativt mycket så gör samma test även med den som med skruvdragaren och glöm inte att känna efter hur eventuella spärrar sitter och ska tryckas in.
Oavsett om du väljer en skruvdragare från Meec, en AEG eller en Festool så kan jag lova dig att om den inte ligger bra i handen och känns skön att jobba med så kommer du ångra ditt köp förr eller senare oavset hur bra märke du har köpt och oavsett kvalitet på den. Mannen älskar sin Meec röd-skruvdragare och jag älskar min AEG slagskruvdragare. Men är min AEG urladdad så väljer jag många gånger hellre skruvmejsel än att använda hans Meec bara för att den absolut inte passar mina händer och för mig bara känns klumpig att arbeta med. Han som har lite större händer än jag har inga problem med att använda min AEG även om han föredrar sin Meec om han får välja.
Jag tycker du verkar vara den mest "nördiga", som jag träffat på Bygga Hus.
 
  • Haha
Keiller
  • Laddar…
Jag tycker det är underbart att köpa skruv på lösvikt. För självklart är skruvarna i den lådan du redan har antingen för långa eller korta

Lösvikt finns på Hornbach iallafall
 
  • Gilla
ParadisOskar93
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.