Det skulle krävas att alla bygglovshandläggare måste släppa på prestigen, så det kommer aldrig att hända...
 
BirgitS
Tycker nog mer att det är politikerna som måste ändra sig och besluta om en detaljplan som tillåter sånt. Bygglovshandläggarna ser till att byggloven är tillåtna enligt detaljplanen.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
När man tittat på en del internationella byggprogram verkar det ändå relativt fritt i Sverige. Man får bygga vad man vill då länge det är inom detaljplanens regler. På många håll verkar det i princip bara vara stora byggbolag dom planerar och bygger.

Men det är bara min uppfattning. Det kan vara fel.
 
Enligt bygglovshandläggaren så kännetecknas området jag bor i av den stora variationen (kontinuerlig förtätning sedan 1920). Därför vill de att man bygger i en avvikande stil, hellre än att försöka få huset att likna någon speciell stil.
 
D Daniel 109 skrev:
När man tittat på en del internationella byggprogram verkar det ändå relativt fritt i Sverige. Man får bygga vad man vill då länge det är inom detaljplanens regler. På många håll verkar det i princip bara vara stora byggbolag dom planerar och bygger.

Men det är bara min uppfattning. Det kan vara fel.
Hur sjukt det än känns så tror jag du har rätt. Jag lyssnar på Fine Homebuildings pod, och där i New England är det en sådan sjuk massa tillstånd och inspektioner för minsta lilla grej. Det fins ju andra delar av USA som är ganska fria, men omg vad krångligt det verkar på sina ställen.
 
I USA verkar ju ”villaägareföreningen” ha mycket makt som de på vissa håll inte klarar av att hantera.
 
5
Ja saker som inte verkar troligt att de skulle hända i Sverige:

  • Ironically enough, it took a lot of government planning to open the floodgates of self-expression. Almere Oosterwold may be the most planned unplanned place around.

  • “We developed a strategy that could attract people by giving them complete freedom in shape, in density,” Mr. Maas said. “People can do what they want, but they cannot harm their neighbor at all.”

  • Energy, sewage and roads must also be figured out by residents.

Det är ju också ett fullskaleprojekt med 15 000 hus och 40 000 invånare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.