Har CTC gammal panna från 1967 med KMP PX21 och satt temp på lägsta nivå som fungerarde utmärk men nu temp går mer än 100 och fortfarande brännare matar pellets. När jag drar ut tempgivare kabel då stannar pelletbrännare.
hur kan jag verifiera givare ? eller kan vara någat annat fel ?

CTC-termometer på panna visar över 100 grader Celsius på gul bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Gammal grön CTC-panna med påkopplad KMP PX21 pelletbrännare och diverse verktyg på ovansidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Äldre temperaturregulator för värmepanna med en grå mätare som visar över 100 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fast var tar kabeln till tempgivaren vägen? Och var justerar du tempen menar du? Tempgivaren som är till dessa ska sitta separat i ett dykrör och får inte kopplas in via nåt annat vad jag vet.
 
Tempgivaren kabel går från brännare till den grå dosa markerad med "H" och sitter in i hål.
Öponade dosan som ser ut så ...
Inuti grå eldosa med termiska reglage och kablage, markerad som felkälla i tråden om överhettning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men iaf temp stiger över 100 och överhettningsskydd borde agera.
 
Redigerat:
Ok, ser ut som det går att peta in den i dykröret där på nåt vis. Tänkte bara så de inte kopplat in den på den gamla termostaten elektriskt på nåt vis.
I det här läget kan du inget annat göra än att försöka kolla värden på vad givaren ska ge eller så testa med ny givare. Det är ändå bara den som begränsar brännaren i sig. Alternativt att den glidit ur dykröret där på nåt vis och inte ger korrekt signal? Du borde helst skrota den gamla termostaten för oljebrännaren så du får dykröret fritt och sen peta in givaren i botten och sen helst isolera utåt i dykröret. Givaren ska helst ligga i botten. Har en likadan panna själv.........
 
S
Brännarens elmatning måste gå via pannans överhettningsskydd som ses på fotot och kan inte tas bort utan vidare.
 
Måste och måste, jag har inget på min.....visst är det bra om det finns men ger ju uppenbarligen en falsk säkerhet ändå om det som i det här fallet inte fungerar.....
 
S
Saxat ur manualen för PX21. Jag orkar inte leta upp lagtexten.
OBS!.Brännaren.måste.enligt.lag.kopplas.till.ett.externt.överhettningsskydd.med. manuell.återställning.
http://www.pelletsenergi.se/pdf/px21_drift.pdf

Överhettningsskyddet står redan på 100°. Om det skruvas ner till 95° lär det lösa ut i tid innan kokning.
 
Nya givaren är beställt men hur kan jag kolla värden på den som jag har nu ?
Är det inte så att gamla termostaten har överhettningskydd också (Dubbeltermostat) ? och styr El som går till brännare. Jag ska sjunk ner temp till 50C på överhettningskydd och provar om funkar ej då skroter jag den.
 
S
Ja, det är en dubbeltermostat som sitter på pannan. Den vänstra delen är överhettningsskyddet som är inkopplat.
Drifttermostaten till höger är inte inkopplad och fyller ingen funktion.

Panntemperaturen ställs in på potentiometern märkt °C i brännarens kontrollpanel. Är den rätt inställd?
I och med att brännaren stannade när givarsladden drogs ur, så är det inte avbrott i den gamla tempgivaren.
Vet tyvärr inte vilken resistans som temperaturgivaren ska ha. Kontrollera först att den är helt instucken i dykröret.
 
S
Mät resistansen på givaren vid en känd temperatur, så kan det gå att få fram om den är okej.
 
Ta ut givaren och ta fram ett glas med kallt vatten samt frugans hårtork , alltinera mellan att kyla och värme den så ska palletsen
få lite av hicka ,starta vid kyla, stoppa vid värme
 
S
Givaren tål max +150°C.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.