Jag har skivor i mitt badrum som påminner om Fibo Trespo men är från 90-talet (troligtvis tidigt 90-tal). Fanns det ens Fibo Trespo då?

Anticimex var här vi köpet och de gav ingen anmärkning på dessa, och nu när vi fått vattenskada i ett badrum säger de att skivorna inte är godkända för badrum. Vilket jag kan acceptera även om jag inte förstår varför de inte kunde säga det innan så att jag kunnat vara säker på att försäkringen inte täcker en eventuell vattenskada där, eftersom det nu är så uppenbart att de inte är godkända och inte heller var det på 90-talet.

Har ni erfarenhet av dessa och vet vad det skulle kunna vara?
 
  • Marmormönstrade väggskivor i badrum från 90-talet, liknande Fibo Trespo, utan synliga vattenskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Omdiskuterat ämne..........fibo skivorna är väl heller inte godkända idag av branschorganisationerna? Det är bara de själva som hävdar att de är godkända enligt dem själva då........men de ersätter ju inga skador heller.......
Men detta kanske är ändrat idag, vet ej.
Om du nu fått en skada då? Kan man säga att skadan beror på skivorna då? Eller slingrar de sig bara och det kanske är nåt helt annat som orsakat skadan. De kan ju liksom inte skylla på skivorna om det är nåt annat........
 
Anticimex "besiktningar" är ett omdiskuterat ämne.. Här fanns kanske inte kunskapen kring dessa skivor hos besiktningsmannen. Oavsett borde det väl funnits en kommentar kring badrummets ålder.
FIBO/Trespo skivorna är ju också omdiskuterade. Godkända av SITAC och vissa försäkringsbolag, men styvmoderligt behandlade av branschorganisationerna (som väl till vissa delar är partiska i dialogen..).

För att fokusera på skadan, vad är det som har hänt?
Med tanke på badrummets ålder får man väl oavsett anse att dess rimliga livslängd är passerad.
Åldersavdraget på en försäkringsersättning blir hög.
 
S Stefan1972 skrev:
Omdiskuterat ämne..........fibo skivorna är väl heller inte godkända idag av branschorganisationerna? Det är bara de själva som hävdar att de är godkända enligt dem själva då........men de ersätter ju inga skador heller.......
Men detta kanske är ändrat idag, vet ej.
Om du nu fått en skada då? Kan man säga att skadan beror på skivorna då? Eller slingrar de sig bara och det kanske är nåt helt annat som orsakat skadan. De kan ju liksom inte skylla på skivorna om det är nåt annat........
Nä det tvistas väl om det... Men Länsförsäkringar i detta fall, som påstår sig godkänna Fibo Trespo, säger att det är perstorpsskivor (finns det ens sådana i detta format? Jag vet ju vad det är på typ bänkskivor och bord men inte i denna utformning...) eller nåt annat än Fibo Trespo.

Det var plastmatta i badrummet och det är i en sådan skarv det har sipprat in vatten men de menar på att det inte spelar någon roll, "vi ser badrummet som en helhet, det går inte att byta väggar utan att byta golv och vice versa". De har bestämt att detta material är icke godkänt och därför ersätter de ingenting... Nu ligger det på oss att ta fram bevis på att detta var ett godkänt material år 1992. Det blir ju ändå stort åldersavdrag och man kanske ändå inte får något så jag vet inte hur mycket man ska idas tjafsa med dem om... Känns ju lönlöst.
 
GoForIt GoForIt skrev:
Anticimex "besiktningar" är ett omdiskuterat ämne.. Här fanns kanske inte kunskapen kring dessa skivor hos besiktningsmannen. Oavsett borde det väl funnits en kommentar kring badrummets ålder.
FIBO/Trespo skivorna är ju också omdiskuterade. Godkända av SITAC och vissa försäkringsbolag, men styvmoderligt behandlade av branschorganisationerna (som väl till vissa delar är partiska i dialogen..).

För att fokusera på skadan, vad är det som har hänt?
Med tanke på badrummets ålder får man väl oavsett anse att dess rimliga livslängd är passerad.
Åldersavdraget på en försäkringsersättning blir hög.
Det finns en kommentar kring badrummets ålder... Vi har sagt 1992 men de sa först att det är från 1980. Jag ringde då dem och sa att det inte är från 1980 men det verkar inte spela någon roll för de menar att materialet inte är godkänt (han sa att på t.ex. Fibo Trespo sätts en list mellan varje skiva, det ifrågasatte jag då jag förstått att det är lister i hörn och nedkant t.ex. men inte mellan varje skiva men så var det inte menade han). Jag vill få reda på vad detta är för skiva, det är upp till mig att bevisa tydligen att det var en godkänd skiva 1992.

Det har sipprat in vatten i en skarv i våtrumsmattans hörn (just under ett hörn där dessa skivor alltså sitter ihop). De menar på att det är skivans fel och att huruvida mattan är korrekt ditsatt och ett godkänt ytskikt spelar ingen roll. Badrummet är ju som du säger gammalt så man hade säkert inte fått ändå desto mer. I det här fallet får vi noll kronor, men det kanske ändå hade blivit så jag vet inte...
 
Vi hade ett slags "perstorps"-skivor i vårt badrum, men de var från 1968..
De hade aluminiumlister i skarvarna..

Ska se om jag hittar någon gammal bild.
 
  • Gilla
anvar och 1 till
  • Laddar…
GoForIt GoForIt skrev:
Vi hade ett slags "perstorps"-skivor i vårt badrum, men de var från 1968..
De hade aluminiumlister i skarvarna..

Ska se om jag hittar någon gammal bild.
Dom kommer jag också ihåg, fanns i nybyggt HSB-hus 1968. Har för mig att skarvarna var täckta med en plastlist.
 
  • Gilla
anvar
  • Laddar…
Kanske KLB laminat?
 
  • Gilla
anvar
  • Laddar…
Jodå, en typen av skivor hade vi i badrummet när jag växte upp. Badrummet renoverades 1971. Det var perstorpsplattor som limmades på väggarna med någon sorts skummade remsor. Det var Al. profiler mellan skivorna, har för mig att profilen fanns i plast också, mina föräldrar valde mellan al och plast.

Men de skivorna satt inte någonstans där det kom vatten på dem.

Aluminiumprofilerna var nog bara av estiska skäl, det fanns ingen tätning i profilerna.
 
  • Gilla
anvar
  • Laddar…
A anvar skrev:
Det finns en kommentar kring badrummets ålder... Vi har sagt 1992 men de sa först att det är från 1980. Jag ringde då dem och sa att det inte är från 1980 men det verkar inte spela någon roll för de menar att materialet inte är godkänt (han sa att på t.ex. Fibo Trespo sätts en list mellan varje skiva, det ifrågasatte jag då jag förstått att det är lister i hörn och nedkant t.ex. men inte mellan varje skiva men så var det inte menade han). Jag vill få reda på vad detta är för skiva, det är upp till mig att bevisa tydligen att det var en godkänd skiva 1992.

Det har sipprat in vatten i en skarv i våtrumsmattans hörn (just under ett hörn där dessa skivor alltså sitter ihop). De menar på att det är skivans fel och att huruvida mattan är korrekt ditsatt och ett godkänt ytskikt spelar ingen roll. Badrummet är ju som du säger gammalt så man hade säkert inte fått ändå desto mer. I det här fallet får vi noll kronor, men det kanske ändå hade blivit så jag vet inte...
Forumet här drabbas av den svenska oförmågan att hantera badrumsskador försäkringsbolagen kan idag bara gäspa och säga att badrummet är antingen inte godkänt eller uttjänt ... dvs avskrivet till noll!
Det är skamligt att hemförsäkringen inte har ett belopp och att man har avräkning från beloppet samt en anmodan om att badrummet inte är försäkrat i stället
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
A anvar skrev:
Nä det tvistas väl om det... Men Länsförsäkringar i detta fall, som påstår sig godkänna Fibo Trespo, säger att det är perstorpsskivor (finns det ens sådana i detta format? Jag vet ju vad det är på typ bänkskivor och bord men inte i denna utformning...) eller nåt annat än Fibo Trespo.

Det var plastmatta i badrummet och det är i en sådan skarv det har sipprat in vatten men de menar på att det inte spelar någon roll, "vi ser badrummet som en helhet, det går inte att byta väggar utan att byta golv och vice versa". De har bestämt att detta material är icke godkänt och därför ersätter de ingenting... Nu ligger det på oss att ta fram bevis på att detta var ett godkänt material år 1992. Det blir ju ändå stort åldersavdrag och man kanske ändå inte får något så jag vet inte hur mycket man ska idas tjafsa med dem om... Känns ju lönlöst.
Jag har monterat 2 duschrum/toalett med Fibo-Tresboskoivor. Det är inte några aluminiumlister mellan skivorna utan det är spår som liknar klickgolvens men inte har någon klickfunktion utan ska tätas med en fogmassa som tillverkaren av skivorna tillhandahåller. Det är mycket noga att man kollar så man får den fogmassan i hela fogen så att det inte hoppas över någonstans.Sedan står skivorna i en speciell aluminiumlist som det också ska vara fogmassa i liksom i de hörnlister, både innerhörn och ytterhörn, som levereras till skivorna. I de badrummen som jag monterat dessa skivor har det inte konstaterats något som helst läckage.
 
  • Gilla
byggarätt och 1 till
  • Laddar…
A anvar skrev:
Nä det tvistas väl om det... Men Länsförsäkringar i detta fall, som påstår sig godkänna Fibo Trespo, säger att det är perstorpsskivor (finns det ens sådana i detta format? Jag vet ju vad det är på typ bänkskivor och bord men inte i denna utformning...) eller nåt annat än Fibo Trespo.

Det var plastmatta i badrummet och det är i en sådan skarv det har sipprat in vatten men de menar på att det inte spelar någon roll, "vi ser badrummet som en helhet, det går inte att byta väggar utan att byta golv och vice versa". De har bestämt att detta material är icke godkänt och därför ersätter de ingenting... Nu ligger det på oss att ta fram bevis på att detta var ett godkänt material år 1992. Det blir ju ändå stort åldersavdrag och man kanske ändå inte får något så jag vet inte hur mycket man ska idas tjafsa med dem om... Känns ju lönlöst.
Kontakta Perstorp AB, eller Formica det är nog dom som har tillverkat dom. ( Den delen av Perstorp AB hette iallafall Formica 2018)
 
  • Gilla
anvar
  • Laddar…
Tack för alla era svar!

Utgår då från att detta arbete är totalt felgjort? Det borde vara någon slags list mellan skivorna alt. att det inte satt i duschutrymme alls? Det ser likadant ut i våra två badrum men ett duschar vi inte i så där verkar det inte finnas fuktproblem.

Jag räknar inte med att få några pengar men bra att veta oavsett vad det är för typ av skiva... Men det känns ju som man inte fått något oavsett, pga. åldern, det känns ju lönlöst.

I det här fallet var det ju plastmatta på golvet och det var en spricka i den där problemet såg ut att ha börjat, dvs. det var inga problem bakom skivan i övrigt, högre upp. Endast längst ned vid skarven på plastmattan. Men det gjorde ingen skillnad enligt försäkringsbolaget.
 
A anvar skrev:
Tack för alla era svar!

Utgår då från att detta arbete är totalt felgjort? Det borde vara någon slags list mellan skivorna alt. att det inte satt i duschutrymme alls? Det ser likadant ut i våra två badrum men ett duschar vi inte i så där verkar det inte finnas fuktproblem.

Jag räknar inte med att få några pengar men bra att veta oavsett vad det är för typ av skiva... Men det känns ju som man inte fått något oavsett, pga. åldern, det känns ju lönlöst.

I det här fallet var det ju plastmatta på golvet och det var en spricka i den där problemet såg ut att ha börjat, dvs. det var inga problem bakom skivan i övrigt, högre upp. Endast längst ned vid skarven på plastmattan. Men det gjorde ingen skillnad enligt försäkringsbolaget.
Exakt de skyller på allt utom det som orsakar felet!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.