Jag är nybliven husägare till en 1 1/2 plans trä villa. Befintlig ventilation tycker jag är undermålig och behöver uppdateras, hoppas ni kan hjälpa mig med val av produkter och förändringar som behöver göras. Befintlig ventilation består av självdrag vid husets två toaletter, en på varje plan, och köksfläkten. Det finns inga ventilationsluckor vid fönster eller dyligt. Vid toaletterna finns idag inga fläktar så det brukar lätt bildas imma på fönster och speglar. Jag ska dessutom nu införskaffa en braskamin som påverkar inomhus klimatet och ventilationen.

 
Befinner mig i en liknande situation, jag ska dock inte skaffa någon kammin. Har 1½ plan som är byggt 1970 med ventilation som är allt annat än fungerarnde. När är ditt hus byggt? Kanske vanligt att just ventilationen inte är tillfredställande i hus byggda på 70-talet? Utluft i bastu, kök, tvättstuga samt två badrum. Ett litet litet kanske 7cm hål med galler på varje gavel på vinden.
Kan man sätta luftventiler ovanför fönstren? Ska man sätta det i alla rum?
 
Huset ät byggt 1973, tydligen så behövde man inte lika mycket luft på sjuttio talet, kanske sviter från sextio talet, vad vet jag ::). Vad jag däremot vet är att jag får andnöd om jag stänger sovrums dörren för natten, så någonting måste jag göra.
Jag skickade ett mail till PAX om min situation dom hänvisade till teknisk support via tele. Man vet ju hur lätt det är att komma fram på tele nu för tiden men jag får väl göra ett försök i morrn.
 
Hade monterat pax 230 i badrummen, den går alltid med ett lågt grundvarvtal och ökar sen på om det blir fuktigt.
http://www.pax.se/html/fan/produktinfo_200.html
Om badrumsdörrarna är helt täta måste du göra spalter i karmen så att luft kan sugas in.

Montera sen tilluftsventiler i sovrum och vardagsrum och gör även där spalter i karmen (eller passager i väggen) vid behov så att luft kan sugas ut.

För braskaminen är det bästa att dra ett separat rör med tilluft genom golvet så att den alltid får det den behöver. Annars måste du komma ihåg att aldrig köra köksfläkten samtidigt som du tänder kaminen för att undvika rök inomhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.