Undrar .vad ska man göra .Våran vardagsrums tak ..ser ock som som tyg väv. .ovanför öppenspis har den spruckit. Typ ett hål .att man kan stoppa ett finger i.hur man man bäst laga den.tack för svaret.maire
 
Troligtvis ett vävspänt tak, hänger fritt och är uppfäst bakom taklisterna, inte mycket att göra med en skada, har inte sett någon som har lagat med gott resultat. Prova får du se med en penna eller annat smalt i skadan så kommer den att sjunka in kanske 5 cm, bara leva med det eller byta takmateriel, ovanför väven ligger det säkert EL-rör. Tur att det inte är ett baracudatak som är en plastfolie och oerhört brandfarlig
 
  • Gilla
maire pelli
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
har inte sett någon som har lagat med gott resultat.
Få tag i en äldre målare som jobbat med dessa innertak.
Jag har bara fått beskrivit för mig hur de har lagat spända tak, men sett resultatet. Osynligt

De har börjat med att riva tunt papper och lagt på tapetlim så det sväller.
först en mindre ros därefter större o större för att inte få någon kant.
Sedan tunt med spackel. Osynlig reparation efter målning.

Den typen av innertak var mycket vanlig förr och de gamla målarna var tvungna att kunna laga.
 
  • Gilla
maire pelli och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar.Har aldrig en hört förut sodan väv tak.förrans nu när vi köpte detta hus för några år sedan.Får fundera ock tänka på olika alternativ.
 
Var inte förvånad om du målar om taket att det hänger ned någon dm.
När det torkar så spänns väven upp igen.
 
  • Gilla
maire pelli
  • Laddar…
Har haft pappspända tak överallt där jag bott, så det är frekvent förekommande.
Behöver heller inte vara en äldre målare för att reparera. De målare vi anlitar är väl 35-40 och är proffs på pappspänning. Gäller bara att ställa frågan till målaren i fråga om dom kan hantverket. Ta inte målaren som jobbar med nyproduktion, utan den som gärna duttar linoljefärg och jobbar med byggnadsvård.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
K kest skrev:
Var inte förvånad om du målar om taket att det hänger ned någon dm.
När det torkar så spänns väven upp igen.
Använd hellre en oljebaserad färg så slipper man att taket sväller och hänger ner. Har man otur spricker och lossnar gamla färglager från väven. Ex Ottosons går bra att rolla https://ottossonfarg.com/product/snovit/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.